framemaat baanfiets
-
- Forum-lid
Vrienden van de fiets,
De wintermaanden komen er weer aan en zie stevig op tegen drie keer spinnen in de avonduren. Baanfietsen lijkt voor 1 van die avonden een perfecte optie. Ik heb vorige week een introductieles genomen en vond het geweldig. Ik overweeg dan ook om een fiets aan te schaffen maar dan wel tweedehands. Nu vraag ik mij alleen af welk maat frame ik aan moet schaffen en of dit verschilt van een gewone racefiets.
Obv mijn binnenbeenlengte zou 56 cm de perfecte maat zijn. Ik heb wat geometrische waarden bekekenen op diverse sites maar dan kom ik nooit weg met 56 cm. Dit is veel te groot. Zelfs 54 cm lijkt me te groot, ik denk eerder aan 52 cm om een diepere zit te kunnen behalen. Ik heb op een 55 cm getraind en dat zat op zich wel aardig maar m'n zadel zat bijna tegen het frame aan. Van een geoptimaliseerde aërodynamische zit was dan volgens mij ook geen sprake.
Ik hoop dat jullie dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Onderstaand mijn gegevens;
Inseam: 82,5
Trunk: 71.5
Forearm: 32
Arm: 60
Thigh: 61.5
Lower Leg: 52
Sternal Notch: 143
Total Body Height: 176
De wintermaanden komen er weer aan en zie stevig op tegen drie keer spinnen in de avonduren. Baanfietsen lijkt voor 1 van die avonden een perfecte optie. Ik heb vorige week een introductieles genomen en vond het geweldig. Ik overweeg dan ook om een fiets aan te schaffen maar dan wel tweedehands. Nu vraag ik mij alleen af welk maat frame ik aan moet schaffen en of dit verschilt van een gewone racefiets.
Obv mijn binnenbeenlengte zou 56 cm de perfecte maat zijn. Ik heb wat geometrische waarden bekekenen op diverse sites maar dan kom ik nooit weg met 56 cm. Dit is veel te groot. Zelfs 54 cm lijkt me te groot, ik denk eerder aan 52 cm om een diepere zit te kunnen behalen. Ik heb op een 55 cm getraind en dat zat op zich wel aardig maar m'n zadel zat bijna tegen het frame aan. Van een geoptimaliseerde aërodynamische zit was dan volgens mij ook geen sprake.
Ik hoop dat jullie dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Onderstaand mijn gegevens;
Inseam: 82,5
Trunk: 71.5
Forearm: 32
Arm: 60
Thigh: 61.5
Lower Leg: 52
Sternal Notch: 143
Total Body Height: 176
-
- Forum-lid
dames, heren,
niemand een idee?
Hoor het graag.
niemand een idee?
Hoor het graag.
-
- Forum-lid
Ik zou een fiets nemen die qua maat niet veel verschilt van je wegfiets. Waarschijnlijk heb je niet voor niets voor die maat gekozen, anders had je wel een andere. Ikzelf vind het fijn om een cm kortere bovenbuis te hebben op mijn baanfiets, maar dat is eigen voorkeur.
p.s ik heb nog een maat 53 te koop. Bij intresse PB maar
p.s ik heb nog een maat 53 te koop. Bij intresse PB maar
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1237491075" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/leoni_padding" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/leoni_padding" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar moest ik even over nadenken, maar het klopt: bij een hoger bracket en een even diepe zit hoort een langere balhoofd buis. Wat wel hetzelfde blijft is de vertikale afstand tussen bracket en bovenkant balhoofdbuis. Op die manier zou je baan en wegfiets moeten kunnen vergelijken.vw schreef:De plaats van het stuur is veel belangrijker. Als je die weet kom je er vanzelf achter welke framemaat het moet zijn. Let er wel op dat bij een baanframe het bracket vaak hoger zit, dus kijk niet zondermeer naar de balhoofdbuislengte.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Heren,
Bedankt voor de input. Ik moet dus de lengte van de bovenbuis en hoogte van het stuur, gemeten vanaf het bracket, in de gaten houden? En daarmee is de zitbuis van ondergeschikt belang? Uiteraard wel in verhouding.
Zit je op een baanfiets per definitie dieper dan op een normale wegfiets?
Hoor het graag.
Bedankt voor de input. Ik moet dus de lengte van de bovenbuis en hoogte van het stuur, gemeten vanaf het bracket, in de gaten houden? En daarmee is de zitbuis van ondergeschikt belang? Uiteraard wel in verhouding.
Hoor het graag.
Als het stuur op de goede plek zit krijg je het zadel meestal ook wel op zijn plaats. De hoogte is van het zadel is heel goed instelbaar en er valt ook wel wat te schuiven met de zadelrails. Als het dan nog niet lukt is er altijd nog de zadelpen met een andere setback.
-
- Forum-lid
Kan iemand mij het antwoord op bovenstaande vraag geven? Heb ook een baanfiets gekocht en ben een beetje aan het stoeien met de instellingen. De stuurnok die er nu op zit (140mm) wil ik vervangen voor een 100mm nokje zodat ik de zelfde reach heb als op mijn gewone racefiets..maar is dit de goede gedachte?mstuifbergen schreef:Heren,
graag jullie mening..
Het stuur heeft vooral een grotere drop, dus in de beugels zit je in de regel dieper (kan ook makkelijk, aangezien de trainingen op de baan in de regel korter en feller zijn)
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Dus alle andere maten zijn eigenlijk gelijk aan de gewone racefiets?53x11 schreef:Het stuur heeft vooral een grotere drop, dus in de beugels zit je in de regel dieper (kan ook makkelijk, aangezien de trainingen op de baan in de regel korter en feller zijn)
Bij mij over het algemeen wel geloof ik. Zadel ietsje lager ivm kortere cranks.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Baanframes hebben in de regel kortere bovenbuizen. De balhoofdhoek is ook steiler.
Gewoon zien dat je even goed zit als je normaal goed in de beugel zit. Voor velen is dat net iets korter dan op de wegfiets, maar dat hangt ook een beetje van soort training/manier van rijden/persoonlijke voorkeur af.
Gewoon zien dat je even goed zit als je normaal goed in de beugel zit. Voor velen is dat net iets korter dan op de wegfiets, maar dat hangt ook een beetje van soort training/manier van rijden/persoonlijke voorkeur af.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®