Beste mensen,
Vandaag met een erfstuk van mijn grootouders naar de fietsenmaker geweest. Het gaat hier over een gazelle tandem uit 1987. Ongeveer toch...
Deze is voorzien van een 3 speed van sturmey met trommelremmen.
Deze is aan vervanging toe.
Kan ik deze vervangen door bv een alfine?
Volgens de fietsendokter niet? Ook de remmen zouden niet meer naar behoren werken met de nieuwste rem schoenen omdat ik inox trommels heb. Schuren niet zo goed als de asbest blokken die er nu no in zitten. ..
Dit moet absoluut werken want we gaan regelmatig afdalingen moeten doen.
Heb 26" wielen uit inox. Afstand van achtertrommel is ongeveer 12cm.
Alvast bedankt voor de deskundige info.
Het einde?
-
- Forum-lid
geen idee wie de fietsendokter is. Ik dacht dat ik dat was.
Alu trommelremmen zijn uiteraard veel beter te remmen. Alfine 8v achternaven kan ik niet aanbevelen. Binnen twee jaar tot puin vermalen door stevige kerel. Twee personen doen het nog sneller. Koop in elk geval geen rollerbrakes. Levensverzekering wil je toch niet nodig hebben!
Het materiaal van je velgen is niet relevant, maar bij opnieuw spaken zou ik toch voor alu kiezen. Besef dan wel dat je misschien kiest voor een zeer incourante maat achternaaf, omdat die moet passen tussen de achterpadden. Voorrem blijft het belangrijkste. Voorvork is nog door (cyclo)cross vork te vervangen*, als je de 1" maat weet te vinden, kun je Magura HS33 monteren. Behalve schijfremmen in dit geval het verreweg beste alternatief, wel met alu velgen.
* geldt alleen bij de maten *559 en *622
Alu trommelremmen zijn uiteraard veel beter te remmen. Alfine 8v achternaven kan ik niet aanbevelen. Binnen twee jaar tot puin vermalen door stevige kerel. Twee personen doen het nog sneller. Koop in elk geval geen rollerbrakes. Levensverzekering wil je toch niet nodig hebben!
Het materiaal van je velgen is niet relevant, maar bij opnieuw spaken zou ik toch voor alu kiezen. Besef dan wel dat je misschien kiest voor een zeer incourante maat achternaaf, omdat die moet passen tussen de achterpadden. Voorrem blijft het belangrijkste. Voorvork is nog door (cyclo)cross vork te vervangen*, als je de 1" maat weet te vinden, kun je Magura HS33 monteren. Behalve schijfremmen in dit geval het verreweg beste alternatief, wel met alu velgen.
* geldt alleen bij de maten *559 en *622
Laatst gewijzigd door klimmer op 09 jul 2013 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gegevens vragen nog om enige toelichting: 26" is een nominale aanduiding uit een verleden van voor de geboortedatum van je tandem! Dat is dus geen maat! Welke maat staat er op de banden? ETRTO maat die mij het meest waarschijnlijk lijkt is 584mm. Maar kan ook nog 559, 571 of 590 zijn. Wat is de bandenmaat? Staat op de band. En dan die "afstand van de achtertrommel". Wat bedoel je en dan is "ongeveer" niet voldoende.jeroen_haentjens schreef:
Heb 26" wielen uit inox. Afstand van achtertrommel is ongeveer 12cm.
-
- Forum-lid
kijk eens naar
Sram P5 Cargo 175mm, GW 122mm, 36 gaats
extra sterk, speciaal ook voor tandems
volgens mij heb je ze met verschillende remsystemen waaronder trommelrem
Sram P5 Cargo 175mm, GW 122mm, 36 gaats
extra sterk, speciaal ook voor tandems
volgens mij heb je ze met verschillende remsystemen waaronder trommelrem
Ik weet dat dit een vrij oud topic is, maar ik lees het nu pas. Ik heb geen idee hoe ver de OP gevorderd is met het project maar mijn advies zou zijn: begin er niet aan. Als je regelmatig afdalingen gaat doen blijven trommelremmen (ook van alu) hoogst twijfelachtig. Kies voor (hydraulische) velgremmen of zelfs schijven. Er zijn genoeg tandems met Magura velgremmen gebruikt te koop. Zo staat er vandaag - 3 nov. 2013 - een gebruikte Multicycle met dergelijke remmen op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/739331729. Als die fiets een beetje netjes is heb je er een topfiets aan met een frame dat aanzienlijk stabieler is dan welke stalen Gazelle tandem ook. De vraagprijs is €640, de verbouwing van een Gazelle zal uiteindelijk ook een paar honderd euro kosten. En nee, ik ben niet de verkoper
Mvg,
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio
Marten
http://www.tandemclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tandems - the only bikes with the correct seat-to-wheel ratio