Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sram Rival in de bergen

ingmar145
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2010 14:02

ingmar145 29 jul 2010 14:51

Advies gevraagd!!!

Maart 2010 heb ik m'n eerste racefiets gekocht, een gazelle V5 '09.

Over 1 a 2 jaar wil ik naar zuid-Frankrijk gaan om daar de Mont Ventoux te beklimmen. Nou heb ik het idee dat ik het met m'n 20 versnellingen niet ga redden. De fiets is uitgerust met Sram Rival/Force. Nou vraag ik me af of ik beter een kleiner/groter verzet kan kopen om de bergen in te gaan, waarna je bij thuiskomst in NL weer het 'polder-verzet' erop kan zetten of dat ik gelijk beter kan overstappen naar 3x10 versnellingen. Naar mijn weten heeft Sram dit niet en zou ik dus moeten/kunnen overstappen naar iets van Shimano (105 misschien).

Wie kan/wil mij advies geven over welke optie het beste is?

Alvast bedankt

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 29 jul 2010 15:38

Ik weet vrijwel zeker dat Shimano en SRAM volledig compatible zijn met elkaar dus mocht je een tripple crankstel willen monteren (wat wellicht verstandig is) dan hoef je enkel een shimano 3x10 crankstel te monteren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een tripple crankstel over het algemeen een langere achterderailleur nodig heeft en deze moet waarschijnlijk ook vervangen worden.

Wat je ook kunt overwegen is om een compact crankstel te monteren (dit heeft SRAM wel). Dan kun je voor de bergen als kleinste tandwiel voor een 34 monteren en als je dan thuis komt zet je er voor Nederland een 39 of een 42 op i.p.v. de 34. Je zegt dat je nu twee bladen voor hebt. Als ik aanneem dat dit een "dubbel" is dan kun je hier als kleinste blad een 39 op monteren, dus een compact zou in ieder geval wat schelen. Of je een tripple nodig hebt (30 tandjes al kleinste) of dat je het met een compact red moet je zelf afwegen. Bij een compact hoef je de achterderailleur in ieder geval niet te veranderen dus het zou wel schelen in de kosten.

Nadeel van de compact is wel weer dat je als je de 34 hebt gemonteerd je eigenlijk niet echt normaal op het vlakke kunt rijden (of je moet sterk genoeg zijn om enkel op het buitenblad te rijden). Bij een tripple beschik je permanent over een 30, een 39 en een 52 dus kun je zowel in de bergen als op het vlakke goed rijden.

Volgens mij is het een redelijk verwarrend verhaal geworden...maar ik hoop dat je de juiste informatie eruit kunt halen :).
Cervélo & Cannondale

100cols
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jan 2009 14:56

100cols 29 jul 2010 15:43

Heb je een compact-crank? Met een verzet van 34-27 zou het moeten kunnen, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de mate waarin je goed getraind bent. Zou vooraf een aantal keer de Ardennnen ingaan, zodat je kan trainen en ook zodat je een inschatting kunt maken van de verzetten die je nodig hebt. Let er we op dat de Mont Ventoux heel lang is en de Ardennen soms wat steiler, maar zeker korter.

Je kunt voor en achterbladen (laten) verwisselen om polder- en bergverzet te krijgen. Met een triple heb je alles in één, maar de hele groep vervangen is niet echt goedkoop natuurlijk.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 29 jul 2010 15:53

De Ventoux is gemiddeld 7% (Bédoin/Malaucene), met incidentele uitschieters tot 10 á 11%. Dat mag met een 34*27 toch geen probleem zijn. Naast bovengenoemde suggesties kunnen een paar dagen Vogezen ook leerzaam zijn. Niet te ver weg, en de klimmetjes zijn daar beduidend langer dan in de Ardennen. Oftewel, niet op de macht maar op 'ritme' klimmen.
t.a.f.k.a.e.h.

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 29 jul 2010 15:57

Met een compact 50/34 en cassette 12-27 kom je overal boven volgens mij.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 29 jul 2010 16:14

Jeroenr schreef: Nadeel van de compact is wel weer dat je als je de 34 hebt gemonteerd je eigenlijk niet echt normaal op het vlakke kunt rijden (of je moet sterk genoeg zijn om enkel op het buitenblad te rijden).

Ik reed tijden op een compact met 2 cassettes; één 12-23 voor vlak en 11-27 als bergverzet. Met beide kan je op het vlakke ook gewoon fatsoenlijk uit de voeten zonder continu op het buitenblad te hoeven rijden (rond de 30km/u met 34-14).

Overigens vond ik de Alpe d'Huez en de Croix de Fer met 34-27 niet echt overhouden en kon ik niet op souplesse rijden en ik kan normaal toch redelijk meekomen dus zonder een beetje conditie (of je moet niet veel wegen) is 34-27 best zwaar denk ik.

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 29 jul 2010 17:17

Gezien je fietservaring (< 1 jaar) zou ik er een tripple opzetten en achter tot 25 of 27, tenzij je een natuurtalent bent :-).

Het gaat er niet altijd om of je boven komt, maar meer hoe. Ben je de hele klim aan het stoempen op een te zwaar verzet of kun je lekker licht trappend, van de omgeving genietend, naar boven. In het laatste geval raak je besmet met het klimmen en liggen er nog heel veel schitterende beklimmingen te wachten.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 jul 2010 17:25

Jeroenr schreef:Ik weet vrijwel zeker dat Shimano en SRAM volledig compatible zijn met elkaar dus mocht je een tripple crankstel willen monteren (wat wellicht verstandig is) dan hoef je enkel een shimano 3x10 crankstel te monteren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een tripple crankstel over het algemeen een langere achterderailleur nodig heeft en deze moet waarschijnlijk ook vervangen worden.

Hoe zit het dan met de linker shifter. Kan een SRAM-shifter een triple cranckstel aan? En je zult toch, naast een achterderailleur met lange kooi, ook een voor een triple geschikte voorderailleur moeten monteren?

Een compact crankstel lijkt mij een betere (en goedkopere) optie. TS geeft aan dat hij over 1 à 2 jaar gaat. Gelegenheid genoeg om goed voorbereid aan "het avontuur" beginnen. Goed getrained (en niet te zwaar) moet het met 34 x 28 toch goed te doen zijn.
60 x Ventoux

tbx
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2009 23:09

tbx 29 jul 2010 17:29

Voor een tripple crankstel zal je ook je shifter moeten vervangen.
Als je niet uitkomt met 34-27 zou je natuurlijk ook een Sram Apex cassette (bijv 11-32) en achterderailleur er op kunnen zetten, dan ben je voor €125 klaar. (Ik neem tenminste aan dat een rival shifter geen problemen oplevert met een apex derailleur).

ingmar145
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2010 14:02

ingmar145 29 jul 2010 17:50

Bedankt alle voor de reacties tot dusver.

Met jullie toevoegingen erbij krijg ik meer en meer het idee dat ik wellicht beter voor triple kan gaan en dan dus over moet stappen.

Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 jul 2010 18:03

ingmar145 schreef:Iemand nog een tip/idee/suggestie waar ik m'n huidige set (hooguit 800km mee gereden en goed onderhouden) kan verkopen/inruilen? en hoeveel dit nog zou moeten opleveren?
Dit laatste lijkt me gezien de eerdere reacties inzake kosten nog een belangrijk punt om mee te nemen in m'n afweging.


Ruilen/ verkopen kan via dit forum, wel even 25 posts verzamelen voordat je kunt verkopen :D.
What makes the boat go faster?

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 29 jul 2010 18:27

gewoon compact indd, sram heeft zelfs 11-28 cassettes, dus met 34 X 28 zul je echt wel bovenkomen...en zo niet stond je toch al bijna stil...dus lopen heeft dan alleen nog met je ego te maken ;)
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie