Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen in het donker

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 12 nov 2013 23:07

ottorongo schreef:Je zou bijvoorbeeld uw achterlicht (rood licht) kunnen kiezen met een mogelijkheid om het op een flikkerstand (nieuw woord)in te schakelen.. Een flikkerend achterlicht wordt nu eenmaal veel beter opgemerkt in het donker.
Opgemerkt wel. Maar daarna komt het probleem. De afstand tot een knipperend licht is heel moeilijk in te schatten. De automobilist ziet wel dat er iets rijdt maar weet totaal niet of het ver weg of dichtbij is. Veiliger voor jezelf maak je het er niet mee. Fiets je met anderen dan wordt degene die achter je fietst helemaal horendol. Het is niet voor niks dat in een aantal Europese landen knipperende achterlichten verboden zijn, net zoals bij diverse georganiseerde tochten waarbij ook in het donker gereden wordt.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 12 nov 2013 23:28

SpeedWing schreef:Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Is het misschien ook een goed idee om spaakreflectoren te plaatsen? Zie b.v.: http://www.youtube.com/watch?v=NOxhVRqw2bI

Of is dat een beetje overdreven?
Overdreven? Ach, wat is overdreven....voor 5 euro bij de HEMA wheellight
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 nov 2013 09:30

ottorongo schreef:Je zou bijvoorbeeld uw achterlicht (rood licht) kunnen kiezen met een mogelijkheid om het op een flikkerstand (nieuw woord)in te schakelen.. Een flikkerend achterlicht wordt nu eenmaal veel beter opgemerkt in het donker.
Een knipperend fietslicht is niet toegestaan volgens de Nederlandse wet (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) en volgens een onderzoek van TNO valt een knipperend achterlicht minder op (terwijl een knipperend voorlicht wel meer opvalt). (bron: Fietsen.123.nl)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 nov 2013 10:16

ever schreef:
ottorongo schreef:... volgens een onderzoek van TNO valt een knipperend achterlicht minder op (terwijl een knipperend voorlicht wel meer opvalt). (bron: Fietsen.123.nl)
Bij TNO is het ook van belang te weten in opdracht van wie het onderzoek is uitgevoerd want in die wereld is het gewoon "wie betaald bepaalt".
TNO is net zoiets als Stapel, alleen deze fantasten souperen per jaar honderden miljoenen aan staatssteun op.

Natuurlijk valt een knipperlicht meer op, daarom zitten die dingen op de voertuigen van de hulpdiensten, eigenlijk overal waar gewaarschuwd wordt of iets op moet vallen laat je licht knipperen. En dan zou een rood knipperend achterlicht minder opvallen dan een achterlicht wat continue brand????

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 nov 2013 11:50

ottorongo schreef:Je zou bijvoorbeeld uw achterlicht (rood licht) kunnen kiezen met een mogelijkheid om het op een flikkerstand (nieuw woord)in te schakelen.. Een flikkerend achterlicht wordt nu eenmaal veel beter opgemerkt in het donker.
Om deze reden heb ik een tweede rood licht, knipperend, aan mijn rugzak hangen.
Dan zijn de lampen op mijn fiets vast gemonteerd en continue brandend, zoals voorschreven.
En die op mijn rugzak moet er voor zorgen dat de achteropkomende weggebruiker mij eerder ziet.
Of het echt zo is weet ik niet maar zelf voel ik mij hierdoor iets veiliger.

gjo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2011 00:38

gjo 13 nov 2013 12:03

Dat is wel erg kort door de bocht..
De knipperlichten/zwaailichten van hulpdiensten zijn voorzien van grote felle lampen, vele malen sterker dan fietslichtjes. Vooral door deze felle lampen (i.c.m. het knipperen/zwaaien) zijn de voertuigen van hulpdiensten zo goed zichtbaar in het donker.

Een rood knipperend fietsachterlicht kan weliswaar sneller je aandacht trekken, echter zoals door ultra_ivo al gesteld, is de afstand tot een knipperend licht veel moeilijker in te schatten dan de afstand tot een continue brandend licht. Daarnaast is het door het knipperen van het licht ook veel moeilijker om de snelheid, van het object dat het knipperlicht draagt, in te schatten.

Dit tezamen maakt het voor je medeweggebruiker (automobilist, vrachtwagenchauffeur, medefietser, enz.) een stuk lastiger om jouw positie in het verkeer in te schatten, zeker met de snelheden (15+km) die je op de fiets bereikt. Dus loop je gewoon meer veiligheidsrisico tijdens het fietsen, wanneer je een knipperend licht draagt,

Neem de proef maar eens op de som. Probeer in het donker, als je bijv. in de auto zit, eerst de afstand en snelheid van een fietser met continue licht in te schatten en vervolgens de afstand en snelheid van een fietser met knipperend licht. Je zult zien dat dat laatste een stuk lastiger is.
Laatst gewijzigd door gjo op 13 nov 2013 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 13 nov 2013 12:03

Ikzelf heb moeite om in te schatten hoe groot de afstand is tussen mij en de fietser die het knipperende licht voert. Daarom zijn mijn lichten gewoon continu aan.
Ik fiets overigens door, train niet, dus voor mij is het probleem denk ik niet aanwezig.
Merk wel dat het helpt als je naast een goed verlichte weg fietst, vaak pik je het licht van de autoweg ook nog prima mee.
MIsschien dat het mogelijk is om daar de route een beetje op af te stemmen? (Als je geen probleem hebt met een autoweg naast je.)
Laatst gewijzigd door Fietsjongen op 13 nov 2013 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 13 nov 2013 12:07

Nicosch schreef:
ever schreef:
ottorongo schreef: "wie betaald bepaalt".
Bijna (50%) goed ;-)

gjo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2011 00:38

gjo 13 nov 2013 12:20

Ontopic:
Ik heb ook ruime ervaring met fietsen/trainen in het donker. Zolang je goede (continue) verlichting op je fiets monteert ( en inschakelt ;) ), jezelf defensief opstelt in het verkeer en rustig en beheerst je ritten maakt, valt er prima in het donker te rijden. Om jezelf verder goed zichtbaar te maken is reflecterende kleding ook een plus.

Om te wennen aan het fietsen in het donker is het een goede tip, om indien mogelijk, te beginnen met het rijden over verlichte fietspaden.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 nov 2013 13:26

Of het uniek is weet ik niet, maar vanuit mijn woonplaats kan ik in meerdere richtingen tochten to 80km maken op wegen waar overal een fietspad (zelfs vrijwel overal vrijliggend) aanwezig is. Moet zeggen dat ik dit in het donker toch wel erg prettig vind. Ook voor woon-werk rijd ik vrijwel alle routes (ik gebruik er met wisselende afstanden een stuk of 8) over fietspaden. In het donker vind ik dat gewoon een stuk veiliger, ook al rijd ik voor en achter met goede (continu) verlichting. 's avonds trainen we nog wel eens in het donker op een industrieterrein in de buurt, dan rijden we wel op de weg, maar daar is de weg dan ook goed verlicht door straatverlichting en is het vrijwel uitgestorven na 19 uur.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 nov 2013 14:07

@TS Zoals je ziet fietsen mensen nogal op verschillende plaatsen. De een in redelijk verlicht gebied de ander in gebieden waar soms straatverlichting ontbreekt.

Zelf heb ik jaren in het donker gereden op weg naar mijn werk. Wel bekend terrein, maar vergis je niet. In het donker is het soms best lastig om je te oriënteren als over langere afstand typische oriëntatiepunten ontbreken.
Daardoor kom je soms op bekende paden alsnog voor verassingen te staan omdat je toch ergens anders bent dan je zelf denkt. Ik denk hierbij met name aan fietspaden waar geen andere wegen parallel aan lopen.
Zo fietste ik veel over de soesterduinen. Alleen een stuk spoor verder vooral veel slingerend fietspad.

IS de nacht helder dan heb je voldoende aan normaal licht, maar in deze donkere periode heb je echt meer nodig dan een fietslampje zoals je dat op de meeste fietsen vind.
Ik kwam uiteindelijk uit op een losse breedstraler en een verstraler.
Afhankelijk van de omstandigheden gebruikte ik een van de lampen of de combinatie.

Ook opvallend, als het erg donker is kan het licht van je eigen lampen zeer doen aan je ogen door het grote contrastverschil. War voor jou het beste werkt moet je dus zelf even uit zien te vinden.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 13 nov 2013 15:17

Ik rij ook veel in het donker, vooral woon-werk over een dus heel bekende route. Vooral fietspad, prima te doen.
Vorige week ook weer eens een andere route, in het pikkedonker, in de regen. Over kleine weggetjes grofweg tussen Houten en Leersum. Bekend terrein, maar in het duister toch een keer een afslagje gemist, verder niet erg.
Ik vind het lekker fietsen, lekker rustig, en doordat alles verder donker is zie je die enkele auto van ver aankomen, en hij/zij jou ook.
Ik fiets met een Lezyne Super Drive voor, en 2x 4leds Knog achter.. Geen geknipper, daar heb ik een hekel aan, maar dat is ook persoonlijk.

Op de rechte stukken knal ik gewoon vol door in het donker (als ik zin heb tenminste), de bochten wel wat voorzichtiger, zeker als het nat is.

Plaats reactie