Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remmen open/dicht staan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 nov 2013 16:30

Nicosch schreef:In de handleidingen van Shimano staat heel duidelijk vermeld bij het betreffende hendeltje dat het een quick release is.
Er staat niet bij dat het een brake adjuster is of iets dergelijks.

In een situatie waarin je plotseling heel hard in de ankers moet is het niet denkbeeldig dat je bij de combinatie hard remmen en het hendeltje iets in de 'open stand' je in één keer een behoorlijk stuk van je hefboomwerking kwijt bent doordat het hendeltje doorschiet naar op.
Waarom denk je dat die dingen in verschillende standjes te zetten zijn? Als enkel aan-of-uit de bedoeling was geweest dan hadden ze het wel zo ontworpen.

Die remmen worden ook zo op de Amerikaanse markt geleverd, als de boel open zou kunnen schieten worden ze direct aangeklaagd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 14 nov 2013 10:01

Dat laatste vraag ik me af. Zelfs in de states is niet iedereen vogelvrij. Als duidelijk in de manual beschreven staat dat ze dicht moeten staan en vermeld staan als quick release dan denk ik niet dat je ze aan kunt klagen als de gebruiker brokken maakt als ze verkeerd staan.
Dan zou je een automerk aan kunnen klagen dat er doden vallen bij een aanslag. Er is namelijk in een auto van dat merk een bom verroert en dat kan dan niet.
Ik verwacht juist dat de klikjes er zijn om te voorkomen dat ze openschieten als ze niet in de juiste positie staan. Wat niet impliceert dat de tussenposities bruikbaar zijn.

Zelf heb ik ze altijd dicht zitten en dat ziet er ook veel logischer uit.

Bas

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 nov 2013 10:30

daniel1975 schreef:Dat hier uberhaupt discussie over is. Die krengen horen dicht te staan, klaar.
Bij mij staan ze eigenlijk altijd open. Ik weet het, foei.
Maar ze kunnen gerust open (remt gewoon comfortabeler), ze staan dicht genoeg tegen de velg (het remt dus goed), en het wiel kan er uit (met een welgemikte douw). Als ik het gevoel heb dat het allemaal wat minder remt (in de regen met veel heuvels), dan gaan ze een beetje meer dicht.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 nov 2013 10:58

Ik snap de discussie ook niet echt. Volgens mij zijn er ook maar 2 standen, ook volgens Shimano volgens mij. Open of dicht, maar dicht tijdens het fietsen. Ik snap niet waarom je met de quickrelease zou willen bijstellen. http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 746252.pdf. Stellen van de rem hoor je op een andere manier te doen met andere stelknopjes. Hydraulische schijfremmen kun je ook alleen maar afstellen aan de stelknopjes. Daar ga je ook niet zitten klooien aan de remklauwen.

Voor een grote trip of koers begint is het gewoon belangrijk om je remmen in orde te hebben. Althans zo loop ik voor een grote trip altijd mijn racefiets en mountainbike na. Meer als dat ik verlichting van de auto controleer, voordat ik daar in stap.

De quickrelease vind ik dan ook alleen handig op mijn 25mm achterband met de smalle Kinlin velg bij het onderhoud of een lekke band.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 789
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 14 nov 2013 14:47

Als je onhandig bent, maar wel nieuwe remblokjes heb gemonteerd, zijn die krengen verrekte handig om de remmen af te stellen. Het is absolute onzin dat de remmen niet meer werken als ze open staan. Ik rij altijd open en ik sta altijd op tijd stil. Ik ben het wel met iedereen eens dat dicht er beter uitziet. Maar ja, zo lang de smaakpolitie geen boetes mag uitdelen, zal me dat een rotzorg zijn :D
Michiel

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 14 nov 2013 15:59

Je krijgt het wel voor elkaar om nieuwe blokjes te steken maar het daarbij behorende stellen lukt niet??
Dat is toch niet meer dan de kabelsteller op je remhoef losserdraaien?
Wat je dus eerst gedaan hebt met vaster draaien anders klopt de afstelling weer als je nieuwe blokken steekt.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 nov 2013 15:59

Natuurlijk werken de remmen wel als je ze afstelt waarbij de remmen open of half open staan. Maar dan vraag ik me nog af waarom je dat zou willen. Hoe moeilijk is het nu om een racefiets rem goed af te stellen zoals het in principe bedoeld is. Zoveel kanten op als bij old-school cantilever remblokje van oude mountainbikes kunnen de remblokjes van een moderne racefietsrem zeker niet op.

Ik snap het gewoon niet. Sommigen doen zoveel moeite om er netjes bij fietsen, juiste kleding en schoenen. Juist stuurlintje, bandenlogo´s netjes ten op zichte van het ventiel. Beschoren benen, maar dan zetten ze een quick release van een rem half open of open. Iedereen moet zelf maar weten wat hij wil natuurlijk, maar de smaakpolitie zal die boetes zeker niet laten. Al beginnen ze met een waarschuwing met een beetje mazzel.

Maar blijkbaar stellen sommige hun remmen niet opnieuw af bij nieuwe remblokjes door alleen het rubber te vervangen uit de cartridges. Dus wordt de rem open gezet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2013 16:09

Zoals ik dus al zei op de vorige pagina: probeer met <8 graden in de regen in een peloton die stelschroeven maar eens strakker te draaien. Daar word ik persoonlijk niet vrolijk van, dus draai ik de stelschroef aan voor de koers en zet ik vervolgens als het nodig is de rem iets dichter. Ik ben echt niet de enige die het zo doet, heb het namelijk niet zelf verzonnen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 14 nov 2013 16:20

amclassic-fan schreef:Zoals ik dus al zei op de vorige pagina: probeer met <8 graden in de regen in een peloton die stelschroeven maar eens strakker te draaien. Daar word ik persoonlijk niet vrolijk van, dus draai ik de stelschroef aan voor de koers en zet ik vervolgens als het nodig is de rem iets dichter. Ik ben echt niet de enige die het zo doet, heb het namelijk niet zelf verzonnen ;)
Waarom zou je tijdens de koers de rem dichter willen zetten?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2013 16:38

Omdat op sommige parcoursen remblokjes als sneeuw voor de zon verdwijnen, zeker in combinatie met nerveus gedrag in een peloton. Bijv het NK parcours in Ootmarsum is als 't regent iedere keer weer een kwestie van bijna stapvoets bepaalde bochten door, dan kan het heel hard gaan met een setje remblokken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13438
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 nov 2013 16:49

Ik doe het ook wel eens bij wisselen van wielsets, de ene velg is breder dan de andere.

Merk er verder niets van.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 nov 2013 16:57

Samenvattend conclusie: Shimano heeft ze bedoeld om DICHT te zetten en te openen om het wiel makkelijk te verwijderen en dit ook zo in zijn handleiding beschreven.

Er zijn echter situaties denkbaar waarbij iemand het handiger, beter, praktischer om ze open / driekwart open / half open / driekwart dicht te zetten.

Zo zijn pannen bedoelt om eten in klaar te maken, maar je kunt er ook vissen in doen. Ieder z'n meug. :|

Plaats reactie