Mysterieus probleem
Ik heb nu iets mafs:
Als ik mijn voorwiel in mijn frame een zet geef, verneem ik een disbalans. Beetje schokkerig gevoel als ik de fiets vasthoud bij de stuurpen.
Ik heb uiteraard zelf al wat onderzoek gedaan:
- Niet te zien van zij- of hoogteslag
- Los in de hand voel ik niets
- Als ik de zet tegen de rijrichting in geef, voel ik het niet
- Als ik het wiel omdraai, is het probleem hetzelfde (dus alleen aanwezig in de rijrichting).
> dat zal dan aan het frame liggen zou je zeggen, maar als ik een ander voorwiel steek, verneem ik niets.
???????
Als ik mijn voorwiel in mijn frame een zet geef, verneem ik een disbalans. Beetje schokkerig gevoel als ik de fiets vasthoud bij de stuurpen.
Ik heb uiteraard zelf al wat onderzoek gedaan:
- Niet te zien van zij- of hoogteslag
- Los in de hand voel ik niets
- Als ik de zet tegen de rijrichting in geef, voel ik het niet
- Als ik het wiel omdraai, is het probleem hetzelfde (dus alleen aanwezig in de rijrichting).
> dat zal dan aan het frame liggen zou je zeggen, maar als ik een ander voorwiel steek, verneem ik niets.
???????
arend71 schreef:Eerst maar eens naaf en lagers bekijken?
- Als ik de zet tegen de rijrichting in geef, voel ik het niet
- Als ik het wiel omdraai, is het probleem hetzelfde (dus alleen aanwezig in de rijrichting).
Welk probleem met naaf en lagers kan deze verschijnselen verklaren?
Idd, ik vermoed ook lagers. Voel je beter omdat het wiel geen rolweerstand heeft (geen contact wegdek) en dus een vrijloop heeft.
Wat zand/vuil in je lagers. Droogloop (geen smering) aanwezig, lagers versleten et cetera. Welke wielset heb je
Wat zand/vuil in je lagers. Droogloop (geen smering) aanwezig, lagers versleten et cetera. Welke wielset heb je
Previous name Jansen01
Wielen zijn praktisch nieuwe Edco's met Aptera naven. Lopen extreem soepeljansen2.0 schreef:Idd, ik vermoed ook lagers. Voel je beter omdat het wiel geen rolweerstand heeft (geen contact wegdek) en dus een vrijloop heeft.
Wat zand/vuil in je lagers. Droogloop (geen smering) aanwezig, lagers versleten et cetera. Welke wielset heb je
Dat laatste is in tegenspraak met de startpost....De Jager schreef:
Wielen zijn praktisch nieuwe Edco's met Aptera naven. Lopen extreem soepel
Regenrit gemaakt of met hogedrukreiniger aan de gang geweest?
Veel naven hebben 1 zijdig afgedichte industrielagers (ook hele dure) en daar kan wel eens wat inkomen, of nog erger gewoon el-cheapo lagertjes
Verder maar gewoon negeren.
Cheap light strong, choose two
Dat denk ik niet. De naven zijn extreem soepel. De disbalans voelt als in de velg.kees0251 schreef:Dat laatste is in tegenspraak met de startpost....
Wielen zijn praktisch nieuwe Edco's met Aptera naven. Lopen extreem soepel
Als er iets is met de naven, hoe verklaar je dat het probleem er niet is tegen de rijrichting in en weer wel als het wiel omgedraaid is (en dan uiteraard weer wel met de rijrichting mee). ook kan ik dan niet verklaren dat ik het los in de hand niet voel.
Negeren wil ik niet. Ik stoor me er aan nu ik het weet.
Die draairichting is dus heel vreemd, in het frame voel ik dus niets tegen de rijrichting in, als ik het wiel omdraai, wel met de rijrichting mee. Begrijp je me?kees0251 schreef:Een verschil in draairichting is IMO alleen vanuit de naaf te verklaren.
Verder maar weer:
Een draadje van de band dat aanloopt tegen frame of rem(blok)
Uiteraard loopt er niets aan. Zover ben ik wel
Ja, daar zat ik ook aan te denken alhoewel ik niet alles kan rijmen met wat TS zegt.buddo schreef:Al naar het balhoofd gekeken? Misschien zit daar speling op.
Het zit in ieder geval niet in het wiel lijkt me aangezien TS zegt dat: 'Los in de hand voel ik niets' Je zou dan zo los in de hand toch wel iets raars verwachten.
Aan de andere kant is het ook niet het frame aangezien TS zegt dat: 'dat zal dan aan het frame liggen zou je zeggen, maar als ik een ander voorwiel steek, verneem ik niets'
@De Jager. Als je beide voorwielen test is dat dan met of zonder banden? Als je met banden test dan zou ik die er bij het problematische wiel eens afhalen.
Ik heb niet alle antwoorden maar gezien al het bovenstaande zou het op de band aan kunnen komen die er wellicht niet perfect omheen zit.
Ik weet dat je zei dat: 'Als ik het wiel omdraai, is het probleem hetzelfde (dus alleen aanwezig in de rijrichting).' dus mijn logica gaat hier een beetje mank maar je moet wat hetgeen betekent het elimineren van zoveel mogelijk factoren.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock