Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling

hpl
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:36

hpl 28 sep 2012 10:54

Hier hoor ik wel goede verhalen over! http://www.chris-brands.nl/fietsmeting/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

boardbas
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2009 15:39

boardbas 09 nov 2013 18:52

Beste forum leden,
Ik fiets nu al 2 jaar. Alleen in de zomer. Ik wil nu wat intensiever gaan fietsen. Ik ben wel eens benieuwd hoe ik op mijn fiets zit. Aangezien hier vast een heel aantal leden zitten die wekelijks meerdere keren bewust of onbewust met hun zithouding bezig zijn. Ik Zal proberen wat foto's en filmpjes te plaatsen. Daarbij zijn mijn zwakke punten: bij lange ritten (100-120 km.) Last van de nek. Na vaker fietsen (3x per week) last van de knie bij een trekkende beweging van het been. Bijv. Als je je schoen uit wil doen, staand met je tenen van je ene voet op je hak van de andere voet. Ik hoop dat jullie mij hier in willen helpen. En wellicht leerzaam voor andere leden. Alvast bedankt, groet bas
Laatst gewijzigd door boardbas op 09 nov 2013 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
bassie!!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 nov 2013 19:06

boardbas schreef: Na vaker fietsen (3x per week) laat van de knie bij een trekkende beweging van het been. Bijv. Als je je schoen uit wil doen, staand met je tenen op je hak.
Wat is in hemelsnaam 'laat van de knie'?

Staand met je tenen op je hak?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

boardbas
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2009 15:39

boardbas 09 nov 2013 19:59

Ik heb een filmpje gemaakt. Excuses voor mijn schrijffout. Is hersteld

https://www.youtube.com/watch?v=h06w150 ... ata_player
bassie!!

boardbas
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2009 15:39

boardbas 18 nov 2013 09:20

Lekker, na 14 min. gelijk een reactie over een spelfoutje, en vervolgens geen reactie.... Iemand?
bassie!!

PieterB82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 feb 2013 09:03

PieterB82 18 nov 2013 10:19

Een goede fietsafstelling vergroot het fietsplezier enorm en helpt klachten voorkomen. Ik ben een paar maanden geleden naar Jurrian van http://www.bike-passion.nl/ geweest en sindsdien van mijn klachten (last van rug en knie) verlost.

Het is een dynamische fietsmeting, je rijdt dus op een pasfiets tijdens de meting en na afloop worden alle maten overgezet op je eigen fiets. Het voordeel is dat bijvoorbeeld zadelhoogte tijdens het fietsen kan worden aangepast en dat je op een scherm ook direct de efficiëntie kunt aflezen. ik heb geen aandelen, maar ben er wel zeer lovend over gezien mijn ervaringen daar. ;)
Laatst gewijzigd door PieterB82 op 19 nov 2013 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 18 nov 2013 10:46

boardbas schreef:Lekker, na 14 min. gelijk een reactie over een spelfoutje, en vervolgens geen reactie.... Iemand?

Zo verkeerd zit je volgens mij toch niet
Ik zie mensen wel eens op straat waarvan ik denk die zitten totaal fout op de fiets.
Ik zit denk ik wat dieper maar verder valt het allemaal wel mee.

Je zou dan z`n dynamische meting kunnen doen waar eerst jij wordt gemeten en dan de fiets met lazer wordt afgestelt.
Echter toen ik die meting heb gehad heb ik na 3 dagen de stuurpen vervangen en het zadel een centimeter omhoog gezet :oops:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 18 nov 2013 17:01

Last van de nek is een kwestie van trainen , dat hoort bij een voorovergebogen houding.
Ik zou in jouw geval het zadel om te beginnen een 1,5 tot 2 cm naar voren zetten en een dito langere stuurpen monteren, waardoor de quadriceps meer en de hamstrings minder belast worden.
Cheap light strong, choose two

boardbas
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2009 15:39

boardbas 18 nov 2013 20:20

Bedankt voor de reacties! Ik ga eens proberen mijn zadel te verzetten met een langere stuurpen. De link werkt niet. Ik zal even googelen voor een fietsmeting. In ieder geval bedankt alvast.
bassie!!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 19 nov 2013 08:40

Ik zou vooral en vooreerst de hoek in het bekken goed krijgen.
Dat wil zeggen: hoogte en positie zadel ten opzichte van de pedalen. Al de rest is ondergeschikt. De pedalen staan immers vast, en aan het stuur heb je vanzelf meerdere posities.
Zomaar even een paar cm schuiven op het zadel is alleen aan te raden als je helemaal verkeerd zat. Anders is het, vooral bij veelfietsers, gewoon een aanslag op de spieren en gewrichten.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 19 nov 2013 09:26

De pijn in de nek kan je wellicht nog iets tegengaan door wat minder ver voor je uit te kijken, je kan dan wanneer je wat verder voor je wil kijken even je ogen opslaan.
Ik zou zeker niet zo maar even je zadel 2 cm verschuiven, je zou eerst even moeten vaststellen voor jezelf of je een kracht of een souplesse fietser bent en daar je zadelstand tov de bracket op bepalen.
Dit en de al aangehaalde zadelhoogte kan misschien de pijn in je knie verminderen.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 19 nov 2013 09:42

Wil hier geen verkeerde indicatie geven maar een goede gemiddelde stand van het zadel is een 6-7 cm achter je bracket.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met je lengte maar als je niet bent opgemeten is dit toch een goede startpositie,de lengte van je stuurden kan niemand je zeggen,dat moet je zelf voelen na een paar 100 kilometers.
Weet niet hoe groot je bent maar hou het verschil tussen zadel en stuurhoogte op circa 8-9 cm maximum zeker als je al last heb van je nek,later kan je nog dieper gaan zitten als je wat meer gewend bent aan je positie.
Dat last hebben van je nek is 9 kansen op 10 het nog niet gewoon zijn van je positie ,dit heeft tijd nodig en veel kilometers maken om te wennen.
Wat betreft het laten opmeten: dit kan je een goede indicatie geven van je positie maar je moet jezelf toch goed voelen op je fietsv,ga naar 3 verschillende bikefitters en ze zetten je gegarandeerd alle 3 anders op je fiets.
Voor de schoenplaatjes zou ik zeker naar een bikefitter gaan dit is zeer belangrijk en kan je van veel klachten besparen.
Ben zelf 1.82 en zit zelf 6.7 cm achter het bracket,voor wat het waard is natuurlijk maar dan heb je een indicatie.

Plaats reactie