Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Cursus techniek ?

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 17 nov 2013 20:38

Geachte Forumleden , sinds kort ben ik in het bezit van een mountainbike , voornamelijk om lekker door te fietsen in de winterperiode. Ik zou echter wel wat meer techniek kunnen gebruiken tijdens het rijden, ik bedoel dus rijtechniek, om zodoende een hoger tempo te ontwikkelen, vloeiender te rijden enzovoorts.
Weet iemand of geeft iemand een cursus in de buurt van s-Hertogenbosch ? of desnoods een goed handboek over MTB?

BVD Arno

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 nov 2013 21:07

Hoi,

Ik deed en doe het niet zo via clinics oid. Ja, beetje boel eigenwijs maar ik wil het zelf doen.

YouTube staat vol van de video's over MTB techniek. Kijken, nog eens kijken en zelf gaan proberen.
Sommigen hebben een natuurlijk goed bochtentechniek en anderen gaan door bochten met een slechte techniek.

Nadat ik mijn eerste echte ATB kocht ben ik gaan kijken hoe de profs het doen en vergeleek dat met metzelf. Video kijken, nog eens kijken en nog eens kijken. Daarna weer zelf gaan doen. Veel leuker en je kunt zover gaan als je zelf wilt.

Ik kan je zeker de videos van Fabian Barel aanraden. Kijk eens hoe hij bochten neemt en kijk hoe jij dat doet.
Ik kwam er achter dat ik dus niet in de bocht ga hangen zoals velen wel schijnen te doen en waardoor je de druk niet goed op de banden houdt en kunt gaan schuiven.

Echt leuk om zelf te testen en experimenteren.

Pak ergens een stukje waar je mooi en ongestoord kunt oefenen. Bij voorkeur iets met gras zodat als je toch onderuit gaat het wel meevalt.

Wil je toch een ATB clinic en ervaringen lezen kijk dan eens hier
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 18 nov 2013 12:34

Toen ik in 1994 mijn eerste mtb kocht was het gewoon een beetje aanklooien. Voornamelijk heb ik het mezelf aangeleerd, gewoon in een vriendengroepje. Elkaar af en toe een beetje uitdagen, door zo snel mogelijk ergens af te dalen in Spaarnwoude, of zo ver mogelijk komen in een steile klim met prut... Op dezelfde manier zoals we elkaar op de skateboard uitdaagden en beter maakten.

Toendertijd ook 2x meegedaan aan een downhill wedstrijd op de Wilhelminaberg in Landgraaf, gewoon op een hardtail in 1995/1996... Tussen 2002 en 2010 eigenlijk weinig gemountainbiked, maar toch weer opgepakt. Skills was ik ieder geval niet kwijt, maar je wordt toch wat voorzichtiger.

Een maand voor een Alpentrip in 2012 heb ik wel een Enduro clinic gevolgd bij http://www.mikeysbikeadventures.com/ met mijn vakantiematen. De dingen die ik mezelf aangeleerd had deed ik op zich goed. O.a. de remtechniek, afdaaltechniek kwamen aan bod op o.a. het kleine downhill parcours in het Malmedy bike park. Ook technisch klimwerk en het afdalen bij krappe switch-backs in de Ardennen. Maar remmen aan het voorwiel i.c.m. het achterwiel omhoog bij een switch-backs (zoals op Youtube) of het rijden van goede manuals kwamen kwamen niet aan bod. Was voornamelijk de basisbeheersing van je fiets zoals die in de Alpen voor zouden kunnen komen, dus echt nodig had ik die clinic ook niet.

Wel kreeg ik de tip van Mikey om mijn remhendels anders te monteren, zodat ik alleen met mijn wijsvinger ging remmen i.p.v. met mijn middelvinger. Clinics helpen wel, want je krijgt tips om je techniek te verbeteren. Of bevestiging van dingen die je wel goed doet. Ligt er natuurlijk wel aan van wie je de clinics krijgt en welke techniek je wil verbeteren. Maar voor sommigen heeft een clinic echt nut, als je ziet hoe ze remmen of bochten aansnijden. Een goede mountainbike techniek kan je ook zeker helpen bij het beter besturen van een racefiets, zie de ex-mountainbikers als Sagan of Evans. Maar Michael Lemmens geeft diverse clinics in Limburg of de Ardennen. Zowel voor XC als Enduro gericht, welke niet allemaal geboden kunnen worden door plaatselijke fietsverenigingen. Dus ook leren springen van road gaps.

Maar je kan natuurlijk via internet met Youtube jezelf van alles aanleren. Dat deed ik vroeger ook met skateboarden door voortdurend die VHS films steeds opnieuw te bekijken.

Echter hoe jonger je bent hoe makkelijker je alles nog op pakt.

Plaats reactie