xml schreef:havana schreef:Als je alles uit je gps wilt halen laat je de routes juist links liggen. Zoiets simpels als 2 kaarten gebruiken tijdens het tekenen kan bijvoorbeeld al niet eens. Ook op een willekeurig punt starten met je rit is problematisch. Direct routes van internet afplukken en nafietsen: onmogelijk.
En dan hebben we het nog niet eens over de aanwijzingen zelf. Die zijn vaak onduidelijk, ontbreken soms en verschijnen soms op de raarste plekken.
Ik maak routes online, zet ze op de Edge 800, en fiets ze dan meteen zonder problemen hoor. Heb al tochten van +100km gedaan waar ie me perfect navigeert via baantjes waar ik nog nooit ben geweest. Ja, soms is er wel eens een rare navigatie-aanwijzing, maar dan lukt het me wel nog om gewoon m'n route (geen track dus) te fietsen.
Online maken en dan de Edge aanwijzingen laten verzinnen is gevaarlijk: als je immers niet dezelfde kaart gebruikt dan kun je wel eens hebben dat er aanwijzingen ontbreken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de weg hebt getekend over een weg die de kaart op de Edge niet kent. Als je direct routing hebt gebruikt dan zal je sowieso geen aanwijzing krijgen. Ik snap sowieso niet waarom men zo graag aanwijzingen wil. Ze kloppen vaak niet, ze ontbreken nogal eens en ze zijn vaak erg onduidelijk, vooral als er twee kort op elkaar komen.
Voor mij hebben courses (tracks) zonder aanwijzingen alleen maar voordelen
- je hoeft geen Mapsource of Basecamp te gebruiken, maar kunt online tools gebruiken
- de hoogtemeters worden berekend
- je kunt meerdere kaarten tegelijk gebruiken tijdens het tekenen
- de kwaliteit van het kaartmateriaal op de Edge maakt niet uit (werkt zelfs zonder kaart)
- ritten van internet kunnen direct naar de Edge worden gekopieerd en nagefietst
- je kunt op elk moment van de course starten
- je wordt bij afwijken van de lijn nooit naar de finish gestuurd zoals met routes soms gebeurt
- geen onduidelijke en/of ontbrekende aanwijzingen
- je kunt direct routing gebruiken zonder problemen
En tegenover al die voordelen staat maar één nadeel: je moet een oog houden op het kaartscherm, je kunt dus niet een ander datascherm erop houden. Maar dat is alleen een theoretisch nadeel, want door het ontbreken van aanwijzingen bij routes moet dat eigenlijk ook als je routes rijdt. Ik kan me voorstellen dat dit voor cijferfreaks een onacceptabele situatie is. Maar ik ben geen cijferfreak, met hartslag en cadans weet ik wel genoeg. Snelheid heb ik nooit in beeld staan, ook niet als ik zonder navi rijd.
Ik gebruik OSM/OFM voor Nederland en eigenlijk daarbuiten ook. Ik heb CN er ook opstaan, met name om adressen op te zoeken en als backup. Als je courses (tracks) gebruikt maar het niet veel uit welke kaart je gebruikt. Het werkt altijd, zelfs zonder kaart. Eén van de vele voordelen van het rijden zonder aanwijzingen.