Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wel of geen achtervering op MTB.

Spoiler
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 feb 2013 20:34

Spoiler 21 nov 2013 23:41

daniel1975 schreef:Lol, er zijn wereldbekers en minimaal 1WK gewonnen op een Epic; die hebben denk ik nog wel wat meer power in de beentjes... ;). Klinkt mij dan eerder als niet goed afgesteld oid.

Was zeker wel goed afgesteld, maar een fully................nee dank je.
Ben zeker geen pro, maar volgens mij rijden de meeste profs op een ............HT.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 nov 2013 03:59

Heb je wel je huiswerk goed gedaan of is het een persoonlijke aanname?
Profs pakken gewoon de fiets die het beste bij het parcours past.
Prima als je ht wilt rijden, snap die keuze, maar je argument over teveel power is natuurlijk gewoon kul.
Less is bore

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 22 nov 2013 17:32

Ja, inderdaad gebruiken profs meerdere fietsen... Voor het goede zou je ook meerdere mountainbikes moeten hebben, net zoals sommige wegfietsers meerdere soorten racefietsen hebben. Voor de bergen of het vlakke, tijdritten, slecht weer fiets. Etc, etc.... Bij mountainbikes net zo.

Met een snelle 29er XC hardtail kun je in principe ook overal mee uit de voeten als je alleen XC rondjes/tripjes maakt. Zowel in Nederland als in het buitenland. Fullies vragen op wat meer punten onderhoud, maar zijn wat comfortabeler.

Maar een mountainbike is tegenwoordig overigens geen mountainbike met de overvloed aan diverse keuzes, zelfs in een "simpele" 29er hardtail bestaan er all mountain versies... ;). Alleen neem ik aan dat de TS alleen XC rondjes fietst...

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2605
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 22 nov 2013 20:18

wasbeer2006 schreef:Een 29 is al comfortabeler dan een 26 en met de mode dat zadepen en staande buis ook meer comfort geven zal dat al een behoorlijke stap zijn.

Op mijn Cube elite 26 verlangde ik soms naar een fully, bv op LDD of een wortelpad. Met mijn F29 carbon met save zadelpen echt nooit meer.

het echte ruige werk rijd ik niet. met rotsen en drops van een halve meter en hoger. Gewoon marathon en XC gebruik.
Ik ervaar net hetzelfde met de F29 carbon. Bandjes nog lekker plat en 't is helemaal fun.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 nov 2013 21:55

The Jakkel is back :D

Ik kan maar niet wennen om zo'n geamputeerde voorvork te zien (zelf geen lefty). Hoe vindt je dat nu rijden t.o.v. eentje op twee poten?

Ik rijd ook geen ruig werk net zoals Wasbeer2006. Slechts XC.

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 nov 2013 06:46

Een lefty heeft wel paar voordelen. Persoonlijk kan ik er ook moeilijk aan wennen qua looks, maar technisch gezien is er niks mis mee.
Dikke buis is stijver dan twee pijpjes van 32mm en een grotere diameter buis betekent ook grotere (=betere) lagers.
Less is bore

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2605
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 23 nov 2013 08:35

Die foto blijft me achtervolgen. Maar dat is leuk, toffe herinneringen! :mrgreen:

Ik rij ook maar heel zelden zwaar werk hoor. Maar als ik ergens ben waar het zwaardere werk zich aanbiedt, dan zal ik het ook niet uit de weg gaan. En daar leent de F29 zich prima voor. Het is een heel comfortabele maar tegelijk ook heel prestatie gerichte fiets naar mijn mening. Dit jaar zit ik al aan 5.000 km's met de F29, normaal is dat jaarlijks zo'n 3.000 met de MTB. En dat heeft veel te maken met het zalige rijden van de F29.

Die Lefty rijdt niet anders dan een gewone vork. Het zou allemaal wat stijver moeten zijn, maar in de praktijk merk ik daar eigenlijk niet veel van. Ik denk dat het vooral om de looks draait en voor de rest is er veel marketing mee gemoeid, denk ik. Iets waar Cannondale heel sterk in is.

Gebruikersavatar
DiXi
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 okt 2013 17:14
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar DiXi 23 nov 2013 11:59

daniel1975 schreef:Heb je wel je huiswerk goed gedaan of is het een persoonlijke aanname?
Profs pakken gewoon de fiets die het beste bij het parcours past.
Prima als je ht wilt rijden, snap die keuze, maar je argument over teveel power is natuurlijk gewoon kul.
Dat is niet helemaal waar. De prof's rijden in principe altijd HT, behalve als het terrein hiervoor ongeschikt is. In dat geval hebben de meeste prof's de luxe om uit te wijken naar een fully.

Ter onderbouwing; als de fully superieur was, waarom rijden zij hier dan niet alle wedstrijden op?

Een HT is lichter, stijver en is effectiever met krachtoverbrenging.

De keuze hangt dus voornamelijk af van waar je rijdt, wat jouw doelstelling is en wat jouw budget is.

- Een fully is duurder in aanschaf en onderhoud.
- Als je voornamelijk in Nederland rijdt kan je prima uit de voeten met een hardtail. (Tenzij marathons, dan kan een fully ook effectief zijn)
- Wil je altijd zo hard en snel mogelijk? of wil je gewoon prettig rijden? In geval van het laatste biedt een fully natuurlijk veel meer comfort.

Zet dit voor jezelf op een rijtje en ga proefrijden.
I am Specialized

Plaats reactie