Schijfrem maakt krijsend geluid
Hallo,
Her en der heb ik al gevonden dat sommige mensen last hebben van iets wat ik sinds enige tijd ook voor heb:
nml. de achterste schijfrem maakt een krijsend geluid bij remmen en dan trilt ook heel de fiets. Dit is niet altijd, maar toch frequent.
Schijfrem is type Shimano XT, vorige model (3 jaar oud), fiets is een Scott Scale en wielen XTR
Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan:
Remblokken vervangen, inclusief warmrijden in het begin (reeds 3 keren)
Schijven reinigen met een daarvoor bestemd product
Speling op het achterwiel meermaals geregeld, de ene keer een zeer klein beetje speling, tot andere keren meer en meer vaster.
Nu de laatste keer heb ik de schijf vervangen, inclusief de remblokjes en deze laatsten goed opgewarmd boven vuur.
sommige zaken lijken te helpen, zoals het reinigen. Maar dit is tijdelijk. Wat ook leek te helpen was een rit in de natte kempen, veel los zand en regen waardoor de blokken ineens voor de helft wegsleten. Toen heb ik dat fenomeen gewoon niet gehad.
Kan dit iets te maken hebben met het reinigen en onderhouden van de fiets?
Als ik de fiets reinig, dan spoel ik hem af met warm water waarin Dreft zit. Ik spons die helemaal totdat alle modder weg is en daarna spoel ik die gewoon af met de tuinslang.
De ketting, die spuit ik in met een kettingreiniger en dan spuit ik die met de tuinslang af en droog die verder met een doek. Daarna spuit ik daar terug MTB olie op.
Bij zowel de kettingreiniger als de ketting olie richt ik de handel achteraan op de cassette. Ik zie dan dat er wat "nevel" rondvliegt.
Ik heb ooit bij een vorige remset wel degelijk olie op de remblokken gehad en dat gaf een compleet ander effect: dan pakken de remmen niet meer, precies of er zit ijs tussen.
Heeft er iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Her en der heb ik al gevonden dat sommige mensen last hebben van iets wat ik sinds enige tijd ook voor heb:
nml. de achterste schijfrem maakt een krijsend geluid bij remmen en dan trilt ook heel de fiets. Dit is niet altijd, maar toch frequent.
Schijfrem is type Shimano XT, vorige model (3 jaar oud), fiets is een Scott Scale en wielen XTR
Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan:
Remblokken vervangen, inclusief warmrijden in het begin (reeds 3 keren)
Schijven reinigen met een daarvoor bestemd product
Speling op het achterwiel meermaals geregeld, de ene keer een zeer klein beetje speling, tot andere keren meer en meer vaster.
Nu de laatste keer heb ik de schijf vervangen, inclusief de remblokjes en deze laatsten goed opgewarmd boven vuur.
sommige zaken lijken te helpen, zoals het reinigen. Maar dit is tijdelijk. Wat ook leek te helpen was een rit in de natte kempen, veel los zand en regen waardoor de blokken ineens voor de helft wegsleten. Toen heb ik dat fenomeen gewoon niet gehad.
Kan dit iets te maken hebben met het reinigen en onderhouden van de fiets?
Als ik de fiets reinig, dan spoel ik hem af met warm water waarin Dreft zit. Ik spons die helemaal totdat alle modder weg is en daarna spoel ik die gewoon af met de tuinslang.
De ketting, die spuit ik in met een kettingreiniger en dan spuit ik die met de tuinslang af en droog die verder met een doek. Daarna spuit ik daar terug MTB olie op.
Bij zowel de kettingreiniger als de ketting olie richt ik de handel achteraan op de cassette. Ik zie dan dat er wat "nevel" rondvliegt.
Ik heb ooit bij een vorige remset wel degelijk olie op de remblokken gehad en dat gaf een compleet ander effect: dan pakken de remmen niet meer, precies of er zit ijs tussen.
Heeft er iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Remblokken verwarmen boven vuur heeft geen nut.
Een inremprocedure is goed, maar rijd je daarna uitsluitend natte nederlandse modder ritten, heeft inremmen ook weinig zin. Inremmen is in nederland soweiso lastig. Het beste werkt om gewoon vol een HC berg af te rijden en voor elke haarspeld vol te remmen. Leuk om bv 10 x naar 30km/h te rijden en vol te remmen, maar daar bereik je nog niet hetgeen je op een berg lukt.
Je ketting met ketting spray zowel ontvetten als vetten, kan wel een probleem zijn, vaak komt er iest op je schijven en dat kan problemen geven. Daar zou ik het eerst zoeken en zorgen dat je hetbzover mogelijk bij de schijf vandaan doet en liever niet met windkracht 5, maar op een windvrijplekje.
Daarnaast kan het veel zijn, een zuigertje die niet lekker werkt, waardoor er meer druk op het ene blokje staat dan op de ander. Gezien de remmen drie jaar oud zijn zou dat kunnen. Kijk even of ze gelijkmatig naar buiten komen en vet ze anders iets in, als de blokken uit de klauw zijn!
Een floating disk die niet helemaal lekker is, maargoed je hebt al een andere geprobeerd
Zit de schijf en klauw goed vast.
Een inremprocedure is goed, maar rijd je daarna uitsluitend natte nederlandse modder ritten, heeft inremmen ook weinig zin. Inremmen is in nederland soweiso lastig. Het beste werkt om gewoon vol een HC berg af te rijden en voor elke haarspeld vol te remmen. Leuk om bv 10 x naar 30km/h te rijden en vol te remmen, maar daar bereik je nog niet hetgeen je op een berg lukt.
Je ketting met ketting spray zowel ontvetten als vetten, kan wel een probleem zijn, vaak komt er iest op je schijven en dat kan problemen geven. Daar zou ik het eerst zoeken en zorgen dat je hetbzover mogelijk bij de schijf vandaan doet en liever niet met windkracht 5, maar op een windvrijplekje.
Daarnaast kan het veel zijn, een zuigertje die niet lekker werkt, waardoor er meer druk op het ene blokje staat dan op de ander. Gezien de remmen drie jaar oud zijn zou dat kunnen. Kijk even of ze gelijkmatig naar buiten komen en vet ze anders iets in, als de blokken uit de klauw zijn!
Een floating disk die niet helemaal lekker is, maargoed je hebt al een andere geprobeerd
Zit de schijf en klauw goed vast.
Weg met die spuitbussen maar dat terzijde.gt10 schreef: Daarna spuit ik daar terug MTB olie op.
Bij zowel de kettingreiniger als de ketting olie richt ik de handel achteraan op de cassette. Ik zie dan dat er wat "nevel" rondvliegt.
Ik heb ooit bij een vorige remset wel degelijk olie op de remblokken gehad en dat gaf een compleet ander effect: dan pakken de remmen niet meer, precies of er zit ijs tussen.
Heeft er iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Wat voor remblokken gebruik je? Resin (organisch) of Sintered (vaak een mix van metaal in de compund)?
Metalen blokken piepen nu eenmaal vaker maar gaan langer mee dan resin. Resin slijt sneller maar remt krachtiger.
Is het krijsende geluid continu of op bepaalde punten. Het zou kunnen dat je rotor licht gebogen is als het op bepaalde punten is.
Als het continu is kan het zijn dat 1 van je zuigers niet meer goed terug veert of dat de calliper niet goed uitgelijnd staat. Heb je het krijsen op zowel voor als achterrem?
Als naar gelang je antwoorden op bovenstaande is er een beter advies te geven wat eerst te doen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Hallo, alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Om even jullie vragen te beantwoorden:
Ik geloof dat het sintered remblokken zijn. Het zijn blokken van Shimano zelf die zouden passen op oa XT en lagere reeksen, type is hard.
Hebben jullie advies welke blokken ik beter gebruik?
Het geluid is er, eenmaal het in gang schiet, altijd. Het is niet dat het ergens op de schijf is en ergens niet.
Alles zit ook goed vast en het remhuis is goed gecentreerd.
Ik ga alvast proberen: geen spray's meer waardoor er residu kan overwaaien op de schijf.
en ik zal eens nakijken hoe de beide zuigers uit de remklauw komen en er weer terug ingaan. Ik zal ze voor alle veiligheid maar snel even invetten.
Op een ander forum kreeg ik de tip van achteraan de remblokken een beetje kopervet te doen. Weet er iemand of dat kan helpen?
Om even jullie vragen te beantwoorden:
Ik geloof dat het sintered remblokken zijn. Het zijn blokken van Shimano zelf die zouden passen op oa XT en lagere reeksen, type is hard.
Hebben jullie advies welke blokken ik beter gebruik?
Het geluid is er, eenmaal het in gang schiet, altijd. Het is niet dat het ergens op de schijf is en ergens niet.
Alles zit ook goed vast en het remhuis is goed gecentreerd.
Ik ga alvast proberen: geen spray's meer waardoor er residu kan overwaaien op de schijf.
en ik zal eens nakijken hoe de beide zuigers uit de remklauw komen en er weer terug ingaan. Ik zal ze voor alle veiligheid maar snel even invetten.
Op een ander forum kreeg ik de tip van achteraan de remblokken een beetje kopervet te doen. Weet er iemand of dat kan helpen?
Sintered is dus met metaal in de remblok compound en die piepen nu eenmaal vaker.gt10 schreef: Ik geloof dat het sintered remblokken zijn. Het zijn blokken van Shimano zelf die zouden passen op oa XT en lagere reeksen, type is hard.
Hebben jullie advies welke blokken ik beter gebruik?
Het geluid is er, eenmaal het in gang schiet, altijd. Het is niet dat het ergens op de schijf is en ergens niet.
Alles zit ook goed vast en het remhuis is goed gecentreerd.
Ik ga alvast proberen: geen spray's meer waardoor er residu kan overwaaien op de schijf.
en ik zal eens nakijken hoe de beide zuigers uit de remklauw komen en er weer terug ingaan. Ik zal ze voor alle veiligheid maar snel even invetten.
Op een ander forum kreeg ik de tip van achteraan de remblokken een beetje kopervet te doen. Weet er iemand of dat kan helpen?
Hard is dus geen resin maar metaal. Voor minder piepende remmen (als je het wiel zonder te remmen draait hoor je niets?) moet je resin blokken hebben.
Rijd je veel door behoorlijk wat modder dan kun je toch beter bij metalen remblokken blijven ondanks het gepiep/gekrijs aangezien resin remblokken erg snel kunnen slijten in zeer modderige omstandigheden.
Hier staat een aardig artikel over hydraulische remmen en remblokken.
Kijk eens wat voor type remmen je precies hebt en kijk hier wat voor resin remblokken je dan moet hebben voor jou remmen.
Spray kan wel maar dan op een doek spuiten en vervolgens de ketting door de doek halen. Vet op je remblokken kan dat krijsen niet verklaren maar is wel funest voor je blokken aangezien het erin trekt en de remkracht zeker niet bevorderd.
Waar (post die link eens) heb je in hemelsnaam het advies gekregen om kopervet achteraan de remblokken te smeren? Nooit vet oid in de buurt van je remblokken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ik heb de zaak even nagekeken:
Vooraan heb ik resin blokken, die stonden origineel op dit setje.
Achteraan zit ik nu met metalen blokken.
Bij beide sets werken de zuigers goed, ik ga ze voor alle zekerheid wel even smeren.
Vooraan heb ik dat geluid dus niet.
Indien ik de fiets op de grond zet, en ik leun met m'n gewicht op het zadel en duw de fiets vooruit terwijl ik rem, dan krijg ik vooraan niets geluid terwijl achteraan er al iets zeurend klinkt.
Ik ga vandaag ergens resin blokken trachten te vinden en smeerolie in busjes zonder spray.
Zorroi: link is gestuurd
Vooraan heb ik resin blokken, die stonden origineel op dit setje.
Achteraan zit ik nu met metalen blokken.
Bij beide sets werken de zuigers goed, ik ga ze voor alle zekerheid wel even smeren.
Vooraan heb ik dat geluid dus niet.
Indien ik de fiets op de grond zet, en ik leun met m'n gewicht op het zadel en duw de fiets vooruit terwijl ik rem, dan krijg ik vooraan niets geluid terwijl achteraan er al iets zeurend klinkt.
Ik ga vandaag ergens resin blokken trachten te vinden en smeerolie in busjes zonder spray.
Zorroi: link is gestuurd
Ah, ik vond dat verhaal van 'achteraan de remblokken een beetje kopervet te doen' Het is dus maar wat je onder achteraan verstaatjorrit10 schreef:Klopt helemaal, de compound moet uiteraard geheel vrij van vetten/olie blijven.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ik heb vandaag de pistons (of zuigers) even deftig gereinigd en er minerale olie aan gedaan. Niet dat ik iets zag aan foute werking ivm in en uitgaan, maar toch het zekere voor het onzekere nemen. Daarna het remhuis (of hoe noemt zoiets) deftig trachten uit te lijnen en ik heb ook de schijf zelf met brake cleaner gekuist. En ook maar ineens nieuwe olie op de leiding gedaan.
Ah ja, ook dat vet op de backplate van de remblokjes had ik gedaan.
Verder zit er geen speling op de achternaaf.
Tijdens het ritje merkte ik in het prille begin dat er geen geluid waar te nemen was, maar vrij snel kreeg ik toch weer dat olifantengekrijs te horen (en voelen).
Terug thuis heb ik de gesinterde blokjes eruit gehaald en er resin in gestoken en ik merk direct een verschil in remmen zelf. Ook door gewoon op de fiets te leunen en voort duwen terwijl ik lichtjes rem klinkt anders. Met de gesinterde merkte ik daar al iets van geluid, nu niets.
Laar ons hopen dat het volgende week, bij een deftige testrit, het idiote geluid effectief verdwenen is.
Ah ja, ook dat vet op de backplate van de remblokjes had ik gedaan.
Verder zit er geen speling op de achternaaf.
Tijdens het ritje merkte ik in het prille begin dat er geen geluid waar te nemen was, maar vrij snel kreeg ik toch weer dat olifantengekrijs te horen (en voelen).
Terug thuis heb ik de gesinterde blokjes eruit gehaald en er resin in gestoken en ik merk direct een verschil in remmen zelf. Ook door gewoon op de fiets te leunen en voort duwen terwijl ik lichtjes rem klinkt anders. Met de gesinterde merkte ik daar al iets van geluid, nu niets.
Laar ons hopen dat het volgende week, bij een deftige testrit, het idiote geluid effectief verdwenen is.