Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen aanschaffen

arts
Forum-lid

arts 28 jul 2010 01:01

Over handschoenen lees ik maar weinig forumberichten en zijn naast de koersbroek en schoenen een van de belangrijkste contactpunten met de fiets dus mijn vraag;
-Waarop moet ik letten bij de aanschaf van handschoenen?
-Waarom preferen jullie het door jullie zelf gekozen merk?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 28 jul 2010 02:03

Ik heb zelf handschoenen van Craft. Echt veel ervaring met andere merken heb ik niet, behalve goedkope handschoenen van de Lidl. Die laatsten gingen echter al heel snel kapot en zaten wat te ruim. De pasvorm (toch wel nauwsluitend) is belangrijk. Passen is het devies. Je moet je vingers immers zonder problemen kunnen bewegen zonder dat er veel ruimte is (dat gaat wellicht schuren of onprettig zitten na verloop van tijd?). De padding / gelvulling aan de binnenzijde is belangrijk omdat dat trillingen en dergelijke dempt. Ik merk duidelijk verschil na een uur of drie of ik met of zonder handschoenen heb gereden (niet pijnlijk, maar toch).

Ook altijd handig: een stukje badstof bij de duim voor het afvegen van bv. je neus.

farelli
Forum-lid

farelli 28 jul 2010 15:04

Ik neem aan dat je het over zomerhandschoentjes hebt.
Heb in de loop der jaren veel verschillende soorten gehad in diverse prijsklassen. Tevens met veel en met weinig padding. Op dit moment ben ik het meest tevreden met Roeckl. Zit lekker (strak), goede padding (niet overdreven, steun op de plekken waar het nodig is) en ik heb het type dat de handrug wel beschermd maar de bruining van de huid aldaar niet voorkomt (beetje ijdel ja).
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 jul 2010 15:09

Ik vind de meeste handschoentjes veel te dik. Daarom rijd ik nog altijd met Roeckl handschoentjes die toch al serieus wat jaartjes tellen.

inekekremers

inekekremers 28 jul 2010 15:37

*
Laatst gewijzigd door inekekremers op 28 apr 2013 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

racemonster
Forum-lid

racemonster 28 jul 2010 15:43

Heb die handschoenen van de Decathlon. Kosten weinig (Meen E 14,95) maar wel met gelpadding en heel confortabel. Eigenlijk nooit iets anders geprobeerd omdat ik er gewoon tevreden over ben.
Op zoek naar een eerste fiets

thja14
Forum-lid

thja14 28 jul 2010 15:48

Ik rijd zelf met Roeckl, voor mij de enige die een acceptabele levensduur hebben.
Mijn ervaring is wel dat als je een ding goed moet passen het handschoentjes zijn. Wat ik ook altijd doe is op een fiets met dezelfde remgrepen als ik zelf heb "proefzitten"in de fietsenzaak. Alleen dan voel je of een naadje of stiksel irriteerd en of de padding op de voor jou juiste plaats zit. Voor mij zijn tintelende handen lang een downer tijdens het fietsen geweest, totdat iemand mij de tip gaf juist handschoentjes eerst eens zo te proberen. (kocht ze daarvoor alleen op uiterlijk, nu dus niet meer)
Passie voor het fietsen en de fietsen.

rory
Forum-lid

rory 28 jul 2010 23:02

Rij zelf met Ultima handschoenen en die bevallen mij prima.
Niet specifiek voor dit merk of model gekozen, maar meer omdat ze wit zijn en op dat moment gewoon lekker zaten en dat doen ze nog steeds.

Maar ik denk ook dat dit net zoals met een broek heel persoonlijk is.
De ene houdt juist van een dikke gel laag en de andere wil zo min mogelijk stof aan ze handen hebben.
Net zoals elk ander kledingstuk zou ik toch zeggen ga naar een winkel met veel keus en pas en probeer.
Denk dat als je een aantal verschillende handschoenen naast elkaar kan passen dan voel je absoluut verschil in welke lekkerder zit dan een andere.
Elke afdaling heeft een klim...

swoosh
Forum-lid

swoosh 28 jul 2010 23:10

thja14 schreef:Mijn ervaring is wel dat als je een ding goed moet passen het handschoentjes zijn. Wat ik ook altijd doe is op een fiets met dezelfde remgrepen als ik zelf heb "proefzitten"in de fietsenzaak. Alleen dan voel je of een naadje of stiksel irriteerd en of de padding op de voor jou juiste plaats zit.

Voor mij ook de juiste methode. :)

Handschoentjes rekken ook nogal uit. Vaak wel een hele maat en dan zwemmen je handen erin, das niet fijn. Daarom mogen ze bij aanschaf best een beetje strak zitten.
Afbeelding

Plaats reactie