Wat ik sowieso zou doen, is jezelf door je vriend(in) laten opmeten op basis van deze instructies:
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
Je krijgt dan een overzichtje met daarin de geometrie die het beste bij je past. Op basis daarvan kun je dan op zoek gaan naar een frame/fiets wat binnen je budget past. Geloof me, je plezier wordt het meest bepaald door de juiste maat, daarna pas of het sora/tiagra of dura ace. Een fiets die te groot is maar wel met Campa Record is uitgerust heb je echt minder plezier van dan een fiets met prutwielen en sora materiaal.
Maat vaststellen is dus stap 1 in mijn ogen. Vervolgens vaststellen hoe lang je van plan bent om rond te fietsen met je huidige fiets. Dat is misschien moeilijk in te schatten, maar geloof mij dat wanneer je het leuk vindt, je ook over 2/3 jaar een nieuwe fiets wil.
Daarom zou ik helemaal nieuw kopen voor dat geld niet doen. Kijk eens op marktplaats, dan kun je namelijk een hoogwaardigere 2e hands fiets kopen dan wat je nieuw krijgt. Alle fietsenmerken moeten ergens op besparen bij de instapmodellen. En dat betekent dat je misschien wel een redelijke groep hebt (bijv. Tiagra), maar dat de wielen echt slecht zijn. En een kl$te zadel, stuur, etc). Dus er is ook meer dan alleen de groep waar je naar kunt/moet kijken.