Rodrick de Munnik en Edwin Driessen van Fiets volgen een Sportvastenkuur. Edwin blogt dagelijks over zijn ervaringen.

En daar staat het voor me: de eerste maaltijd met koolhydraten. Ruim een week heb ik geen koolhydraten gegeten. En nu ligt er, naast een stukje vis met paprika en courgette, een klein hoopje rijst. Je zou verwachten dat ik me erop zou storten. Zoals een alcoholist bereid is de jenever van de bar te likken, als hij zijn omgevallen jonge borrel heeft omgestoten. Niets van dit alles. Het smaakt me niet. Ik eet liever groenten en vis. Na twee happen laat ik de rijst onaangeroerd op mijn bord liggen.

 De coaches van sportvasten hebben me ervoor gewaarschuwd. Eet in ieder geval wel wat koolhydraten. Een geroosterde boterham bij het ontbijt, wat aardappels in de soep. Bij het ontbijt eet ik één boterham. Niet omdat ik zo’n trek heb in brood. Ik wil de smaak van oude kaas graag proeven. Ik heb een stuk boerenkaas gekocht uit Bodegraven: vijf jaar oud. Heerlijk. Verder staat er 150 gram kwark op de ontbijttafel, met twee stuks fruit.

Het was af en toe best lastig om lekkere dingen te laten staan. Geen pepernoten, marsepein of banket. In de keukenkast staat nog een klein stukje banketstaaf, zo’n 7 centimeter lang schat ik zo in. Hij gaat zo in de oven. Eerst nog even de melk opschuimen. Ik heb zin in een dubbele cappuccino.

 We zijn nog steeds benieuwd naar jouw ervaringen met Sportvasten. Reageren? fiets@redactie.nl