Freewheel monteren voor een singlespeed
of hebben we een
----
Older Cassette Hubs (non-lockring ring type freehubs)
a.Older freehubs may lack notches or splines adjacent to axle. These older freehub cogs did not use a freewheel or cassette lockring removal tool. There will be a dust cap for the hub on the right side, but no recessed notches or lockring splines at all. The first cog acts as a lockring for the other cogs.
b.Use two sprocket chain whip tool (Park Tool SR-1 or SR-2)
c.Place first sprocket on second or third cog, holding it clockwise.
d.Place second sprocket tool on first cog to rotate it counter-clockwise.
e.Arrange sprocket tools so they form a "X". This gives you better mechanical advantage. See image above.
f.Rotate first cog counter-clockwise while holding second sprocket chain whip tool. This loosens first cog. Remove cog and pull off other cogs.
------------------------
----
Older Cassette Hubs (non-lockring ring type freehubs)
a.Older freehubs may lack notches or splines adjacent to axle. These older freehub cogs did not use a freewheel or cassette lockring removal tool. There will be a dust cap for the hub on the right side, but no recessed notches or lockring splines at all. The first cog acts as a lockring for the other cogs.
b.Use two sprocket chain whip tool (Park Tool SR-1 or SR-2)
c.Place first sprocket on second or third cog, holding it clockwise.
d.Place second sprocket tool on first cog to rotate it counter-clockwise.
e.Arrange sprocket tools so they form a "X". This gives you better mechanical advantage. See image above.
f.Rotate first cog counter-clockwise while holding second sprocket chain whip tool. This loosens first cog. Remove cog and pull off other cogs.
------------------------
ok ik blijk toch een splines/cassete naaf te hebben .
Alles teruggebracht naar de FM en die waren zo vriendelijk het los te draaien. Dus het rechter
Dus ik moet op zoek naar spacers en een ring om alles op slot te zetten
Welke conversion kit raden jullie aan??
En welk vet is aan te raden voor de kogellagers?? Is dit goed genoeg: http://www.halfords.nl/shop/fietsonderd ... oud/704075
Hoe achterhaal ik welke freehub ik heb, dit vanwege de lockrings??
bij voorbaat dank
Alles teruggebracht naar de FM en die waren zo vriendelijk het los te draaien. Dus het rechter
Dus ik moet op zoek naar spacers en een ring om alles op slot te zetten
Welke conversion kit raden jullie aan??
En welk vet is aan te raden voor de kogellagers?? Is dit goed genoeg: http://www.halfords.nl/shop/fietsonderd ... oud/704075
Hoe achterhaal ik welke freehub ik heb, dit vanwege de lockrings??
bij voorbaat dank
trislow schreef:ok ik blijk toch een splines/cassete naaf te hebben .
Dus ik moet op zoek naar spacers en een ring om alles op slot te zetten
Heb je je oude lockring niet meer?
Welke conversion kit raden jullie aan??
Ik zou een Shimano DX kransje ( 3 a 5) nemen en gewoon een handvol spacers uit oude cassettes (vuilnisbak bij de fietsenmaker)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
trislow schreef:ok, hoe werkt dit stuk gereedschap
Denk nl. dat ik toch niet het juiste heb gekocht. hij "pakt hem niet", het lijkt erop alsof de tool tegen de kogels aankomt. Moet de freewheel removal tool niet in de 9 gleufjes vallen??
Of moet ik de kogeltjes op de een of andere manier verwijderen en dan valt de tool er wel in en heeft ie grip????
toch nog niet goed gelezen gekeken dus. Wat je heb gekocht is een cassette afhaler voor Shimano in dit geval . Om een freewheel los te halen heb je een voor het merk freewheel (tig soorten-laat het dus doen!) passende afhaler nodig en met twee kettingzwepen haal je alle tandwielen een voor een los. Trek werkhandschoenen aan. Als je uitschiet haal je je handen vreselijk open. Voor het freewheel tool hoeft de as niet los, dus gaan de kogeltjes ook niet rollen. Laat het werk aan iemand die de kast vol heeft met alle soorten gereedschap: anders wordt het veel zoeken en bellen met fietsenmakers.
succes, kijk nog eens goed naar de fotoos.
Sjef
@Scepticus
ben zonder weer de deur uitgelopen denk ik, ging er eigenlijk vanuit dat de kleinste krans tevens als lockring diende, is dit mogelijk? Deze krans heeft als enige een schroefdraad.
De andere 5 kransen zitten aan elkaar vast met 3 dunne bouten (zie foto)
@klimmer,
alle kogeltjes van de as (18 stuks in totaal) hebben al een keer op de grond gelegen , schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet (heb ik dat ook es gedaan). Overigens is mijn sixspeed blijkbaar geen freewheel.
@jvdh, zo ziet mijn "freehub" eruit
Heb je je oude lockring niet meer?
ben zonder weer de deur uitgelopen denk ik, ging er eigenlijk vanuit dat de kleinste krans tevens als lockring diende, is dit mogelijk? Deze krans heeft als enige een schroefdraad.
De andere 5 kransen zitten aan elkaar vast met 3 dunne bouten (zie foto)
@klimmer,
alle kogeltjes van de as (18 stuks in totaal) hebben al een keer op de grond gelegen , schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet (heb ik dat ook es gedaan). Overigens is mijn sixspeed blijkbaar geen freewheel.
Ik hoor je, maar dit is een low-budget/ontspannings projectje en het overlaten aan iemand met een kast vol gereedschap geeft mij op dit moment minder voldoening.Laat het werk aan iemand die de kast vol heeft met alle soorten gereedschap: anders wordt het veel zoeken en bellen met fietsenmakers.
@jvdh, zo ziet mijn "freehub" eruit
Als je kleinste kransje schroefdraad heeft dan zou het prima kunnen dat die de boel gelocked heeft, maar een aparte lockring die je bij je fm hebt laten liggen is waarschijnlijker. Hoe heeft je fm de boel er af gehaald? Met 2 kettingzwepen of een lockringverwijdergereedschapje (scrabble-woord van het jaar...)? Dit ziet er uit als een Shimano-naaf en dan moet je fm je wel aan een passende lockring kunnen helpen. Conversiesetje is dan niet nodig, gewoon een stapel vulringen en een kransje gebruiken.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
@Aziraphale, scrabble wedstrijd van deze maand is voor jou.
Heb niet gezien hoe mijn FM het heeft gedemonteerd, maar hij zou het met 2 kettingzwepen doen.
Online research heeft me wederom naar Sheldon geleid en ik heb volgens mij een shimano uniglide freehub (http://www.sheldonbrown.com/k7.html). Hoop stiekem dat ik een "Early Hyperglide hubs had both internal and internal threads," heb. Echter komt een brede spline mij niet bekend voor, past een Shimano DX krans op een UG??
Omschrijving klopt, helaas ligt de cassette op de studio dus kan ik hem niet naast de uniglide foto houden. In de omschrijving staat o.a.
Volgens sheldon is het mogelijk een bottom bracket lockring te gebruiken (zie foto)
Heb niet gezien hoe mijn FM het heeft gedemonteerd, maar hij zou het met 2 kettingzwepen doen.
Online research heeft me wederom naar Sheldon geleid en ik heb volgens mij een shimano uniglide freehub (http://www.sheldonbrown.com/k7.html). Hoop stiekem dat ik een "Early Hyperglide hubs had both internal and internal threads," heb. Echter komt een brede spline mij niet bekend voor, past een Shimano DX krans op een UG??
Omschrijving klopt, helaas ligt de cassette op de studio dus kan ik hem niet naast de uniglide foto houden. In de omschrijving staat o.a.
Ter info:The smallest sprocket on a Uniglide cassette was not splined, it was threaded. The threads of this sprocket would hold everything else together.
To remove a Uniglide cassette, you need two chain whips, one to hold the cassette, the other to unscrew the smallest sprocket.
Volgens sheldon is het mogelijk een bottom bracket lockring te gebruiken (zie foto)
hier hebben ze een conversiesetje met lockring:
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=136
ben je volgens mij in een keer klaar
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=136
ben je volgens mij in een keer klaar
@jvdh, met mijn uniglide gaat de lockring van het conversiesetje niet passen en ik betwijfel of het kransje in 1 keer past.
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 aug 2011 13:24
Hallo,
Ik heb een oud Mavic Super champion gentleman achterwiel, met een Maillard 5-speed pignon erop:
Nu wil ik deze ombouwen tot of een singlespeed of fixed gear. Maar ik wil graag weten of dit mogelijk is?
Moet ik de pignon en de freewheel eraf halen, en daar het nieuwe kransje op schroeven? Ik heb het liefst een singlespeed, dus met bijv. deze erop: https://www.internet-bikes.com/91229-st ... 3-32-inch/ is dit mogelijk?
Of een fixed kransje, maar wat voor lockring moet er dan op?
alvast bedankt!
Ik heb een oud Mavic Super champion gentleman achterwiel, met een Maillard 5-speed pignon erop:
Nu wil ik deze ombouwen tot of een singlespeed of fixed gear. Maar ik wil graag weten of dit mogelijk is?
Moet ik de pignon en de freewheel eraf halen, en daar het nieuwe kransje op schroeven? Ik heb het liefst een singlespeed, dus met bijv. deze erop: https://www.internet-bikes.com/91229-st ... 3-32-inch/ is dit mogelijk?
Of een fixed kransje, maar wat voor lockring moet er dan op?
alvast bedankt!
Zo te zien heb je een naaf voor een schroefpignon, dus oude freewheel eraf, SS freewheel erop, wat rommelen met as en spacers, en je achterwiel opnieuw centreren.
Als je fixed wilt, zou je een 'suicide heb' constructie krijgen omdat je geen speciale baannaaf hebt.
Als je fixed wilt, zou je een 'suicide heb' constructie krijgen omdat je geen speciale baannaaf hebt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Foto is niet zo duidelijk, maar ik zie Atom als merk, dacht ik, en niet Maillard. Ga naar een fietsenmaker van de oude stempel. Die hebben alle afhalers. Toevallig heb ik die van Atom ook, maar dat is er een van tig soorten. Die van Sturmey Archer zal wel passen (hoewel de aangegeven binnenmaat niet kan kloppen). En er zijn 4 verschillende schroefdraden, 3 lijken nogal op elkaar, maar de franse absoluut niet. De single freewheel van Shimano heeft een zeer universele afhaler. En is beslist van goede kwaliteit, wel duurder dan SA.