Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schakelprobleem na vervanging derailleurwieltjes

nixke
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2014 21:16

nixke 09 jan 2014 21:38

Hallo,

ik heb net de 2 derailleurwieltjes van mijn zoon zijn crossfiets vervangen door nieuwe, aangezien de oude volledig versleten waren.

Nu blijkt echter dat, wanneer de ketting zowel vooraan als achteraan op het kleine kanwiel ligt (zo schuin mogelijk dus), deze niet goed 'pakt' op het onderste wieltje, en dus serieus tegenpruttelt.

De 2 nieuwe wieltjes, waar lichtjes verschil in zit, zitten trouwens op de juiste plaats en in de juiste richting... ;)

Iemand van jullie die hetzelfde probleem gehad heeft, of nog beter... een oplossing?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 09 jan 2014 22:40

A-Niet klein-klein schakelen
B-Ketting inkorten (2 schakels)
Cheap light strong, choose two

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 09 jan 2014 22:42

Ik heb zo'n donkerbruin gevoel dat dit komt door de te schuine ketting lijn.
Als ik het goed begrijp probeer jij hem op het binnenblad voor (bijvoorbeeld een 39) en achter op het kleinste kransje (bijvoorbeeld een 11) goed schakelend te krijgen.

Het probleem in deze lijkt mij juist de scheve ketting lijn, doordat deze maximaal scheef is loopt de ketting dus ook scheef op het derailleurwieltje af. Hij komt dus zo schuin (\) op het wieltje(|) af dat dit niet meer gecorrigeerd kan worden.

Oplossing lijkt mij dus niet proberen deze ketting lijn te schakelen, misschien dat het eerder wel kon al lijkt mij dat alleen mogelijk te zijn als het echt heel erg versleten was waardoor de wieltjes gewoon mee bewogen met de ketting.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

nixke
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2014 21:16

nixke 09 jan 2014 23:00

ik ben er mij volledig van bewust dat de schuine kettinglijn niet ideaal en zelfs af te raden is. Als ik dat nu nog aan mijn zoon zijn verstand kan brengen...
En inderdaad, voorheen met de versleten wieltjes was dit absoluut geen probleem, geen idee waarom.

@Kees, de nieuwe wieltjes hebben, wegens slijtage van de oude, een grotere diameter. Vandaar lijkt het mij dat de ketting nu meer onder spanning staat dan voorheen. Het inkorten ervan heeft m.i. dus het tegenovergestelde effect.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 10 jan 2014 07:59

Er is meestal 1 wieltje met een beetje axiale speling in een set en 1 vaste. De vaste moet onder. Heb je ze misschien omgekeerd?

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 10 jan 2014 08:57

nixke schreef: En inderdaad, voorheen met de versleten wieltjes was dit absoluut geen probleem, geen idee waarom.
de oude wieltjes waren ingesleten op klein / klein

gaat bij een crosser extra rap (dat inslijten)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16879
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jan 2014 10:40

Dat de derailleurwieltjes in zijn geheel een kleinere diameter hebben gekregen als gevolg van slijtage lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk. Heb je niet gewoon grotere wieltjes gekocht?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie