Hallo,
ik heb net de 2 derailleurwieltjes van mijn zoon zijn crossfiets vervangen door nieuwe, aangezien de oude volledig versleten waren.
Nu blijkt echter dat, wanneer de ketting zowel vooraan als achteraan op het kleine kanwiel ligt (zo schuin mogelijk dus), deze niet goed 'pakt' op het onderste wieltje, en dus serieus tegenpruttelt.
De 2 nieuwe wieltjes, waar lichtjes verschil in zit, zitten trouwens op de juiste plaats en in de juiste richting...
Iemand van jullie die hetzelfde probleem gehad heeft, of nog beter... een oplossing?
Schakelprobleem na vervanging derailleurwieltjes
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Ik heb zo'n donkerbruin gevoel dat dit komt door de te schuine ketting lijn.
Als ik het goed begrijp probeer jij hem op het binnenblad voor (bijvoorbeeld een 39) en achter op het kleinste kransje (bijvoorbeeld een 11) goed schakelend te krijgen.
Het probleem in deze lijkt mij juist de scheve ketting lijn, doordat deze maximaal scheef is loopt de ketting dus ook scheef op het derailleurwieltje af. Hij komt dus zo schuin (\) op het wieltje(|) af dat dit niet meer gecorrigeerd kan worden.
Oplossing lijkt mij dus niet proberen deze ketting lijn te schakelen, misschien dat het eerder wel kon al lijkt mij dat alleen mogelijk te zijn als het echt heel erg versleten was waardoor de wieltjes gewoon mee bewogen met de ketting.
Als ik het goed begrijp probeer jij hem op het binnenblad voor (bijvoorbeeld een 39) en achter op het kleinste kransje (bijvoorbeeld een 11) goed schakelend te krijgen.
Het probleem in deze lijkt mij juist de scheve ketting lijn, doordat deze maximaal scheef is loopt de ketting dus ook scheef op het derailleurwieltje af. Hij komt dus zo schuin (\) op het wieltje(|) af dat dit niet meer gecorrigeerd kan worden.
Oplossing lijkt mij dus niet proberen deze ketting lijn te schakelen, misschien dat het eerder wel kon al lijkt mij dat alleen mogelijk te zijn als het echt heel erg versleten was waardoor de wieltjes gewoon mee bewogen met de ketting.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
ik ben er mij volledig van bewust dat de schuine kettinglijn niet ideaal en zelfs af te raden is. Als ik dat nu nog aan mijn zoon zijn verstand kan brengen...
En inderdaad, voorheen met de versleten wieltjes was dit absoluut geen probleem, geen idee waarom.
@Kees, de nieuwe wieltjes hebben, wegens slijtage van de oude, een grotere diameter. Vandaar lijkt het mij dat de ketting nu meer onder spanning staat dan voorheen. Het inkorten ervan heeft m.i. dus het tegenovergestelde effect.
En inderdaad, voorheen met de versleten wieltjes was dit absoluut geen probleem, geen idee waarom.
@Kees, de nieuwe wieltjes hebben, wegens slijtage van de oude, een grotere diameter. Vandaar lijkt het mij dat de ketting nu meer onder spanning staat dan voorheen. Het inkorten ervan heeft m.i. dus het tegenovergestelde effect.