Na veel zweten en prutsen de bottom bracket uit mijn bianchi gekregen. Nu is het tijd voor het uitzoeken van de nieuwe.
Wat er uit de fiets komt lijkt op een oude ( 2006) veloce as met vierkant en BSA draad ( en naar ik meen ISO uiteinden)
Ik heb geprobeerd op hiervoor een redelijke 118mm vervanging te vinden maar kom voornamelijk op wel erg goedkope alternatieven uit dit ik zo 123 niet vertrouw.
De beste optie dit ik tot nu toe kan vinden in een nieuwe campa centour as geschikt voor oudere sets. Deze is echter maar tot 115 mm te vinden.
http://www.bol.com/nl/p/campagnolo-trap ... 0022619817
Is het een probleem als er die 3 mm verschil in zit of heeft iemand een idee voor een goed alternatief?
Vervangen 118mm campa BB
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
Ok bedankt, ik heb niet kunnen checken of de oude ook verschillende lengtes heeft aan beide kanten. Moet ik dit nog uitzoeken voordat ik deze BB bestel of mag ik er van uit gaan dat een oude triple zo een as nodig heeft?chrissiewizzie schreef:Reed je met een triple? Zo ja, dan is de 115 mm de versie die je moet hebben. Voor dubbel en compact moet je 111 mm hebben. Dat je 118 mm meet klopt. 115 mm is de lengte van de as tussen de punten waar de uiteinden gaan aflopen. Dat is ca. 1 mm aan ieder eind minder.
Let op: Campa 115 mm triple is een asymmetrische as. Deze steekt aan de drive side verder uit dan aan de non-drive side.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
Ok, de as is besteld. Bedankt voor de hulp.chrissiewizzie schreef:Daar kun je van uit gaan. Campa heeft voor Centaur, Veloce en Mirage in die tijd alleen die maten gebruikt.
Ja, daar mag je vanuit gaan.
Overigens kan ik i.p.v. de as op de foto de Centaur as aanbevelen (ook in 115mm te krijgen, wel wat duurder) , die heeft veel betere lagers.
Ik heb zo'n ding al een 20000 km in gebruik, nog als nieuw, bovendien kan je er nieuwe lagers in steken> onbeperkte levensduur.
De Veloce/Mirage assen zijn simpele Kinex patronen en worden niet door Campagnolo zelf gemaakt, hoewel die ook niet echt slecht zijn.
Overigens kan ik i.p.v. de as op de foto de Centaur as aanbevelen (ook in 115mm te krijgen, wel wat duurder) , die heeft veel betere lagers.
Ik heb zo'n ding al een 20000 km in gebruik, nog als nieuw, bovendien kan je er nieuwe lagers in steken> onbeperkte levensduur.
De Veloce/Mirage assen zijn simpele Kinex patronen en worden niet door Campagnolo zelf gemaakt, hoewel die ook niet echt slecht zijn.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
Ik heb de centaur as besteld via de bol.com link in het topic! Dus ik ben het alvast volledig met je eenskees0251 schreef:Ja, daar mag je vanuit gaan.
Overigens kan ik i.p.v. de as op de foto de Centaur as aanbevelen (ook in 115mm te krijgen, wel wat duurder) , die heeft veel betere lagers.
Ik heb zo'n ding al een 20000 km in gebruik, nog als nieuw, bovendien kan je er nieuwe lagers in steken> onbeperkte levensduur.
De Veloce/Mirage assen zijn simpele Kinex patronen en worden niet door Campagnolo zelf gemaakt, hoewel die ook niet echt slecht zijn.
chrissiewizzie , kom jij niet uit de buurt van haarlem en heb jij toevallig de bijpassende tool voor deze as? ( kan me een gereedschap topic herinneren). Anders moet ik er nog een zien te vinden die op mijn momentsleutel past.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
Dat dacht ik ook al. De oude BB heb ik er met een homemade tooltje vanaf gehaald. De inhammen op de cup waren namelijk erg beschadigd.kees0251 schreef:Dat is werkelijk een spotpijs, dat ding kost elders minimaal 40€.....
Wel ander gereedschap nodig, maar dat is ook niet duur...
Deze kan toch met dezelfde sleutel waarmee je de cassette afneemt worden bevestigd?
Klopt in principe, maar het schijnt niet met ieder merk sleutel te gaan.
Altijd vet of was op de schroefdraad smeren, dan gaat ie er ook na jaren zo weer uit.
Zonder momentsleutel is geen probleem, hoeft niet knijtervast, loopt nooit los zo'n vaste as.
Altijd vet of was op de schroefdraad smeren, dan gaat ie er ook na jaren zo weer uit.
Zonder momentsleutel is geen probleem, hoeft niet knijtervast, loopt nooit los zo'n vaste as.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 12 jan 2014 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39
De as is binnen en zit inmiddels in de fiets. Ik heb het vermoeden dat het een as uit een fabrieks af geleverde fiets was waar meteen een andere groep op is gezet. Helemaal nieuw zonder krassen maar wel wat verschillende soorten installatie vet er op en wat "instalatieschade aan de toolkartels"kees0251 schreef:Dat is werkelijk een spotpijs, dat ding kost elders minimaal 40€.....
Wel ander gereedschap nodig, maar dat is ook niet duur...
Voor dat geld prima dus ( en heb officieel garantie)