Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vervangen 118mm campa BB

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 12 jan 2014 21:50

Na veel zweten en prutsen de bottom bracket uit mijn bianchi gekregen. Nu is het tijd voor het uitzoeken van de nieuwe.

Wat er uit de fiets komt lijkt op een oude ( 2006) veloce as met vierkant en BSA draad ( en naar ik meen ISO uiteinden)

Afbeelding

Ik heb geprobeerd op hiervoor een redelijke 118mm vervanging te vinden maar kom voornamelijk op wel erg goedkope alternatieven uit dit ik zo 123 niet vertrouw.

De beste optie dit ik tot nu toe kan vinden in een nieuwe campa centour as geschikt voor oudere sets. Deze is echter maar tot 115 mm te vinden.

http://www.bol.com/nl/p/campagnolo-trap ... 0022619817

Is het een probleem als er die 3 mm verschil in zit of heeft iemand een idee voor een goed alternatief?

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 12 jan 2014 22:01

chrissiewizzie schreef:Reed je met een triple? Zo ja, dan is de 115 mm de versie die je moet hebben. Voor dubbel en compact moet je 111 mm hebben. Dat je 118 mm meet klopt. 115 mm is de lengte van de as tussen de punten waar de uiteinden gaan aflopen. Dat is ca. 1 mm aan ieder eind minder.

Let op: Campa 115 mm triple is een asymmetrische as. Deze steekt aan de drive side verder uit dan aan de non-drive side.
Ok bedankt, ik heb niet kunnen checken of de oude ook verschillende lengtes heeft aan beide kanten. Moet ik dit nog uitzoeken voordat ik deze BB bestel of mag ik er van uit gaan dat een oude triple zo een as nodig heeft?

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 12 jan 2014 22:20

chrissiewizzie schreef:Daar kun je van uit gaan. Campa heeft voor Centaur, Veloce en Mirage in die tijd alleen die maten gebruikt.
Ok, de as is besteld. Bedankt voor de hulp.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 12 jan 2014 22:21

Ja, daar mag je vanuit gaan.
Overigens kan ik i.p.v. de as op de foto de Centaur as aanbevelen (ook in 115mm te krijgen, wel wat duurder) , die heeft veel betere lagers.
Ik heb zo'n ding al een 20000 km in gebruik, nog als nieuw, bovendien kan je er nieuwe lagers in steken> onbeperkte levensduur.
De Veloce/Mirage assen zijn simpele Kinex patronen en worden niet door Campagnolo zelf gemaakt, hoewel die ook niet echt slecht zijn.
Cheap light strong, choose two

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 12 jan 2014 22:28

kees0251 schreef:Ja, daar mag je vanuit gaan.
Overigens kan ik i.p.v. de as op de foto de Centaur as aanbevelen (ook in 115mm te krijgen, wel wat duurder) , die heeft veel betere lagers.
Ik heb zo'n ding al een 20000 km in gebruik, nog als nieuw, bovendien kan je er nieuwe lagers in steken> onbeperkte levensduur.
De Veloce/Mirage assen zijn simpele Kinex patronen en worden niet door Campagnolo zelf gemaakt, hoewel die ook niet echt slecht zijn.
Ik heb de centaur as besteld via de bol.com link in het topic! Dus ik ben het alvast volledig met je eens :D

chrissiewizzie , kom jij niet uit de buurt van haarlem en heb jij toevallig de bijpassende tool voor deze as? ( kan me een gereedschap topic herinneren). Anders moet ik er nog een zien te vinden die op mijn momentsleutel past.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 12 jan 2014 22:35

Dat is werkelijk een spotpijs, dat ding kost elders minimaal 40€.....
Wel ander gereedschap nodig, maar dat is ook niet duur...
Cheap light strong, choose two

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 12 jan 2014 22:39

kees0251 schreef:Dat is werkelijk een spotpijs, dat ding kost elders minimaal 40€.....
Wel ander gereedschap nodig, maar dat is ook niet duur...
Dat dacht ik ook al. De oude BB heb ik er met een homemade tooltje vanaf gehaald. De inhammen op de cup waren namelijk erg beschadigd.

Deze kan toch met dezelfde sleutel waarmee je de cassette afneemt worden bevestigd?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 12 jan 2014 23:08

Klopt in principe, maar het schijnt niet met ieder merk sleutel te gaan.
Altijd vet of was op de schroefdraad smeren, dan gaat ie er ook na jaren zo weer uit.
Zonder momentsleutel is geen probleem, hoeft niet knijtervast, loopt nooit los zo'n vaste as.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 12 jan 2014 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

Bianchibob
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jul 2011 21:39

Bianchibob 15 jan 2014 21:19

kees0251 schreef:Dat is werkelijk een spotpijs, dat ding kost elders minimaal 40€.....
Wel ander gereedschap nodig, maar dat is ook niet duur...
De as is binnen en zit inmiddels in de fiets. Ik heb het vermoeden dat het een as uit een fabrieks af geleverde fiets was waar meteen een andere groep op is gezet. Helemaal nieuw zonder krassen maar wel wat verschillende soorten installatie vet er op en wat "instalatieschade aan de toolkartels"


Voor dat geld prima dus ( en heb officieel garantie)

Plaats reactie