Hoe groot is de fout die ik gemaakt heb?
- fietsnewbie
- Forum-lid
Beste lezers,
Ik heb recent een nieuwe racefiets gekocht. Helemaal blij mee. Helaas heb ik van racefietsen (maten, merken e.d.) niet zo veel verstand. Ik heb me bij een lokale FM laten meten en hij heeft eigenlijk de fiets die hij had staan (en ik erg mooi vond) op maat gemaakt aan de hand van de metingen. (Dom, besef ik me nu achteraf)
Mijn vraag aan jullie is nu, moet ik als de sodemieter een andere fiets kopen omdat ik lichamelijk alles kapot ga maken, of betekent het dat de kans op klachten groter is, dan wanneer de maten goed waren?
Uiteraard besef ik me dat ik de bewandelde weg beter andersom had kunnen maken, eerst informeren en me verdiepen (met name hier op het forum) en dan pas kopen. Maar ja, dat is nou eenmaal niet gebeurd.
Hieronder een staatje met wat het zou moeten zijn en daarachter wat de maat uiteindelijk is in mm.
Heel graag jullie advies.
Pffff, ik wed dat jullie nog niet eerder zo’n binnenkomer gehad hebben.
Zitbuis 558 590
Bovenbuis 548 580
Lengte hart zadel naar voorkant stuurpen 663 670
Hoogte zadel naar trapas 756 756 (op maat gemaakt door zadel wat lager te zetten)
Crank-arm 172,5 172,5
Stuurbreedte 440 440
Met name het verschil in zitbuis en bovenbuislengte is m.i. wel erg groot.
Ik heb recent een nieuwe racefiets gekocht. Helemaal blij mee. Helaas heb ik van racefietsen (maten, merken e.d.) niet zo veel verstand. Ik heb me bij een lokale FM laten meten en hij heeft eigenlijk de fiets die hij had staan (en ik erg mooi vond) op maat gemaakt aan de hand van de metingen. (Dom, besef ik me nu achteraf)
Mijn vraag aan jullie is nu, moet ik als de sodemieter een andere fiets kopen omdat ik lichamelijk alles kapot ga maken, of betekent het dat de kans op klachten groter is, dan wanneer de maten goed waren?
Uiteraard besef ik me dat ik de bewandelde weg beter andersom had kunnen maken, eerst informeren en me verdiepen (met name hier op het forum) en dan pas kopen. Maar ja, dat is nou eenmaal niet gebeurd.
Hieronder een staatje met wat het zou moeten zijn en daarachter wat de maat uiteindelijk is in mm.
Heel graag jullie advies.
Pffff, ik wed dat jullie nog niet eerder zo’n binnenkomer gehad hebben.
Zitbuis 558 590
Bovenbuis 548 580
Lengte hart zadel naar voorkant stuurpen 663 670
Hoogte zadel naar trapas 756 756 (op maat gemaakt door zadel wat lager te zetten)
Crank-arm 172,5 172,5
Stuurbreedte 440 440
Met name het verschil in zitbuis en bovenbuislengte is m.i. wel erg groot.
- razenderoeland
- Forum-lid
Dit is in mijn ogen een gevalletje lang leve dat ik een fiets verkocht heb. Althans vanuit het oogpunt van de fietsenboer.
Wat betreft de hoogte van het frame kun je dit redelijk opvangen door de zadelpen wat lager te zetten. De te grote lengte van de bovenbuis kun je opvangen door het zadel wat naar voren te zetten en een kortere stuurpen te monteren. Echt optimaal wordt het allemaal niet.
Overigens zul je met deze maatafwijkingen jezelf geen lichamelijk letsel aanbrengen.
Wat betreft de hoogte van het frame kun je dit redelijk opvangen door de zadelpen wat lager te zetten. De te grote lengte van de bovenbuis kun je opvangen door het zadel wat naar voren te zetten en een kortere stuurpen te monteren. Echt optimaal wordt het allemaal niet.
Overigens zul je met deze maatafwijkingen jezelf geen lichamelijk letsel aanbrengen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Uitgaande van de theorie is de bovenbuis zoveel te lang dat het niet goed KAN passen.
De praktijk is vaak toch weer anders, dus , zit je eraan vast dan zou ik het maar gewoon eens proberen.
En anders verpatsen en leergeld betalen.....
De praktijk is vaak toch weer anders, dus , zit je eraan vast dan zou ik het maar gewoon eens proberen.
En anders verpatsen en leergeld betalen.....
Cheap light strong, choose two
Hoe lang is het geleden dat je de fiets hebt gekocht? Want als ik jou was zou ik het probleem bij de FM neerleggen mits de aankoop afgelopen week was. Dit probleem blijft altijd in je hoofd zitten.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Ik ben wel benieuwd naar alle maten. Hoe heb je deze bepaald? En wat heeft de fm dan gedaan om hem passend te maken? Kortere stuurpen en/of ....?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Hoi,
allemaal wel mooi die opgegeven maten maar wat ik mis is andere relevante info:
Ben je 2.20mtr of 1.65mtr lang?
Wat is je lengte en wat is je binnenbeenlengte.
Deze maten bepalen toch de framemaat en de afstelling v/d fiets.
allemaal wel mooi die opgegeven maten maar wat ik mis is andere relevante info:
Ben je 2.20mtr of 1.65mtr lang?
Wat is je lengte en wat is je binnenbeenlengte.
Deze maten bepalen toch de framemaat en de afstelling v/d fiets.
Ik heb geen onderschrift maar wel een fiets
Want? Iedereen heeft zijn zadel op dezelfde fractie van de binnenbeenlengte staan ofzo? Het enige dat ik uit alle cijfers op kan maken is dat het zadel zo'n 17 cm boven de bovenbuis uitsteekt. Dat is niet heel vreemd bij een klassieke geometrie.kees0251 schreef:Zijn binnenbeenlengte is 85 (ik heb dezelfde zadelhoogte)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ojee, hij heeft wat gevonden.
Ja, dat komt redelijk overeen binnen enkele cm.
En verder valt er wel meer uit op te maken , maar dat valt onder de categorie raden maar.
Ik heb het verder niet over vreemd of niet vreemd en ik rij inderdaad klassieke geometrie. (maar daar wordt niks over gemeld)
De boodschap ontgaat mij.
En verder valt er wel meer uit op te maken , maar dat valt onder de categorie raden maar.
Ik heb het verder niet over vreemd of niet vreemd en ik rij inderdaad klassieke geometrie. (maar daar wordt niks over gemeld)
Cheap light strong, choose two
Dat is dan wederzijds. Jij doet een ongefundeerde uitspraakkees0251 schreef:Ojee, hij heeft wat gevonden.
Daar reageer ik op.Ter aanvulling:kees0251 schreef:Uitgaande van de theorie is de bovenbuis zoveel te lang dat het niet goed KAN passen.
"enkele cm" is niet weinig, de binnenbeenlengte kun je hier niet aan afmeten (anders gezegd: de marge is net zo groot als het verschil tussen de door TS gegeven maten). In ieder geval kun jij (net als ik) geen idee hebben of de fiets wel of niet past op basis van de verstrekte data.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Lees ik er nou totaal overheen, of staat het er niet, hoe lang is de ts en wat is de bbl, om een beetje beeld te krijgen.
Laten we allemaal eens gokken afgaande op wat het zou moeten zijn:
176 en een bbl van 85cm?
En welk merk fiets is het, ze hebben je een 62 verkocht en je had een 58 moeten hebben of afhankelijk van het merk beide een maatje kleiner.
wat meer info graag
En 53x11 en kees doe eens aardig tegen elkaar, kees jij begon nu he met onaardig doen
Laten we allemaal eens gokken afgaande op wat het zou moeten zijn:
176 en een bbl van 85cm?
En welk merk fiets is het, ze hebben je een 62 verkocht en je had een 58 moeten hebben of afhankelijk van het merk beide een maatje kleiner.
wat meer info graag
En 53x11 en kees doe eens aardig tegen elkaar, kees jij begon nu he met onaardig doen