Ervaren hulp bij verwijderen zadelpen
Stom dat ik dat niet bedacht heb...Verschil in uitzettingscoffiecient tussen AL en RVS kan het verschil maken. Ongeveer 23x10-6 voor AL, 12x10-6 voor staal.
Maar je zult moeten afkoelen. AL heeft de grootste uitzettingscoeff. Met Verwarmen klem je hem vaster. Als je een emmer vloeibare stikstof kunt krijgen ben je klaar...
Maar je zult moeten afkoelen. AL heeft de grootste uitzettingscoeff. Met Verwarmen klem je hem vaster. Als je een emmer vloeibare stikstof kunt krijgen ben je klaar...
older Budweiser
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Toch is het niet zo vreemd wat @scepticus voorstelt. Door de verhinderde uitzetting zullen er op het contactoppervlak tussen staal en alu minuscule breuklijntjes ontstaan, die na afkoeling i.c.m. de methode van @G.R. b.v. wel eens tot succes zou kunnen leiden. Zagen is natuurlijk ook een optie, maar zoals gezegd vooral geschikt als de afstand waarover de zadelpen geklemd zit niet te groot is.
toevallig laatst eenzelfde situatie gehad met een oude eddy merckx, na heel veel moeite is de zadelpen er zonder te zagen uitgekomen. Frame ook nog in tact.
Wat ik gedaan heb:
- WD40 in laten weken; Goldenratio zegt het goed, WD40 werkt amper op galvanische corrosie. Geen effect dus.
- Ammonia in het frame laten staan voor een dag of 3, dat zou alu-corrosie oplossen, niet het frame zelf. Geen effect.
- Schrikken, dat kan met warmte, of kou. Gezien de lak op het frame leek kou me beter.
Loctite heeft een spulletje, freeze and release heet het, waarmee je de zadelpen kunt inspuiten. Hiermee koelt de pen af naar -50, alu krimpt meer dan staal en daardoor hoor je de roest ook hardop kraken. Daarnaast zit er in dit freeze and release een kruipolie die beter op alu werkt. Spul is verkrijgbaar bij automaterialenzaken.
Een paar keer de zadelpen ingespoten met dit spulletje, een stuur door de zadelpen gedaan en toen kon deze een paar graden draaien. Dit was het begin.
Hierna heb ik met een moker de pen dieper in de zadelbuis geslagen, om de roestverbinding verder te breken, dat ging ook.
Daarna met de zadelpen ondersteboven in de bankschroef gezet en naast freeze & release ook roestoplosser van de action via de bidon-gaten in het frame gespoten.
Toen heel veel heen en weer gewiebeld met het frame en uiteindelijk de zadelpen eruit gehaald.
Wat ik gedaan heb:
- WD40 in laten weken; Goldenratio zegt het goed, WD40 werkt amper op galvanische corrosie. Geen effect dus.
- Ammonia in het frame laten staan voor een dag of 3, dat zou alu-corrosie oplossen, niet het frame zelf. Geen effect.
- Schrikken, dat kan met warmte, of kou. Gezien de lak op het frame leek kou me beter.
Loctite heeft een spulletje, freeze and release heet het, waarmee je de zadelpen kunt inspuiten. Hiermee koelt de pen af naar -50, alu krimpt meer dan staal en daardoor hoor je de roest ook hardop kraken. Daarnaast zit er in dit freeze and release een kruipolie die beter op alu werkt. Spul is verkrijgbaar bij automaterialenzaken.
Een paar keer de zadelpen ingespoten met dit spulletje, een stuur door de zadelpen gedaan en toen kon deze een paar graden draaien. Dit was het begin.
Hierna heb ik met een moker de pen dieper in de zadelbuis geslagen, om de roestverbinding verder te breken, dat ging ook.
Daarna met de zadelpen ondersteboven in de bankschroef gezet en naast freeze & release ook roestoplosser van de action via de bidon-gaten in het frame gespoten.
Toen heel veel heen en weer gewiebeld met het frame en uiteindelijk de zadelpen eruit gehaald.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Ik zou met afzagen voorzichtig zijn, voordat je het weet heb je onvoldoende vlees om de pen vast te houden, en dan ben je helemaal ver van huis..