Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training wintermaanden

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2013 21:24

Dat ligt er een beetje aan hoe groot het verschil tussen fietsen en trainen is. Als ik in een groepje die 25 gemiddeld rijden in het wiel ga hangen, dan ben ik niet meer aan het doen dan een beetje vet verbranden. 4 uur vollebak koersen is het andere uiterste. Als het fietsen daar ergens tussen in zit dan kom je prima de winter door. Trainen is vooral zorgen dat je een goede basis hebt (D1, als je er een naam op wilt plakken) en voor de rest veel blijven varieren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 23 okt 2013 14:58

Gisterenavond eerste "wintertraining" gedaan bij zeer zomerse temperartuur. Rondjes op een rustig goe verlicht industrieterrein. Goed te doen waren met 3 later 4 en konden veilig af en toe goed doorrijden. Veel industrieterreinen zijn na 19 uur lekker rustig. En toch nog goed verlicht. verder gewoon lampje op de fiets en we kunnen op hier een mooi rondje rijden van een paar km.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 23 okt 2013 15:09

ophetkantje schreef:Gisterenavond eerste "wintertraining" gedaan bij zeer zomerse temperartuur. Rondjes op een rustig goe verlicht industrieterrein. Goed te doen waren met 3 later 4 en konden veilig af en toe goed doorrijden. Veel industrieterreinen zijn na 19 uur lekker rustig. En toch nog goed verlicht. verder gewoon lampje op de fiets en we kunnen op hier een mooi rondje rijden van een paar km.
Bedankt voor je tip! Dit ga ik naast het tacxen ook eens proberen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

wielrenner89
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 feb 2008 21:55

wielrenner89 29 okt 2013 07:24

jsprbcn schreef:
havana schreef:Investeren in winterkleding en buiten fietsen.
+1

en eventueel een setje rollers voor als het regent

+1
De koers win je in bed heb ik wel eens gehoord

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 06 nov 2013 08:05

Ik ga vanaf deze week beginnen met een looptraining tijdens de week en een fietstochtje buiten in het weekend.

Eventueel ook nog een rollentraining tijdens de week.

Het aantal uren dat ik op de fiets ga zitten tijdens de winter zal zeker minder zijn dan nu het geval was, maar met die donekre avonden vind ik het niet echt veilig meer om buiten te fietsen. Het is hier op veel plaatsen echt donker en de wegen liggen vol modder en grind (dankzij de boeren).

Gebruikersavatar
CycloJ
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 sep 2013 16:49

Gebruikersavatar CycloJ 06 nov 2013 10:21

November is altijd een maand van opstarten. Momenteel train ik al 8 weken niet door een regenboogvliesontsteking, maar normaal train ik in november maximaal 2.5 uur. Avondtrainingen doe ik niet aan, de tacx is me grote vriend.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9125
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 nov 2013 10:30

Tacxen vind ik juist superstom. Met 2x/week woonwerk, een keertje rennen, een keertje velodrome en evt nog een rit op MTB of racefiets in het weekend kom ik de winter wel door. Veel afwisseling zit er momenteel niet in de trainingen. De trainingen zijn vooral korter, max 2 uur per keer
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 04 dec 2013 10:12

Gisterenavond mijn rollentraining omgeruild voor een looptraining.

Ik zal dit de winter door doen vanaf nu.
Het lopen buiten is veel leuker dan het fietsen op rollen.

De tijd ontbreekt om een mooie tocht te fietsen 's avonds, dus is een half uurtje (gisteren gestart met 20 min) een perfect alternatief.

Gemiddelde hartslag ligt dan wel iets hoger dan bij het fietsen (155 à 160 i.p.v. 145 à 150) maar dit is normaal heb ik gelezen.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 05 dec 2013 22:09

Voor mij geld industrieracen, tacxen en mtb, beetje afwisselen. Valkuil is de intensiteit, ik probeer rustig te blijven rijden maar toch gaat het regelmatig 'mis' op het industrieterrein of tijdens een mtb toertocht. Wil eigenlijk focussen op rustige duurtrainingen en vetverbranding. 'S avonds met verlichting op is btw toch wel erg leuk!

Gebruikersavatar
grootve
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:59
Locatie: Waalre

Gebruikersavatar grootve 21 jan 2014 15:12

Gewoon blijven doorfietsen deze winter is het devies. Met deze bijna voorjaarachtige temperaturen van de maand januari heb ik elk weekend mijn kilometers kunnen maken. Verder nog een keer in de week hardlopen voor de afwisseling. Het valt me trouwens op hoeveel groepen wielrenners ik tijdens mijn weekendtochten tegenkom (omgeving Valkenswaard)
Vorig jaar om deze tijd was fietsen onmogelijk door de vele sneeuw..... :!:
Merci de votre visite.....

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 21 jan 2014 18:58

Klopt zowel op de weg, als in het bos, altijd druk in het weekend.
Omgeving Valkenswaard is natuurlijk ook top :D
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Plaats reactie