Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tacx Genius - Doen of niet doen?

Kafzar
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:53

Kafzar 21 jan 2014 15:31

Beste,

Om de wintermaanden door te komen wil ik een goede trainer kopen. Ik zit zelf te denken aan een Tacx Genius.
De keuze is gevallen op de Genius omdat mij de real life video functionaliteit erg gaaf lijkt. Sterker nog, ik denk dat dit er voor gaat zorgen dat ik door de winter blijf trainen. Op deze manier denk ik dat ik zo meer gevoel heb met het trainen. Verder wil ik het stijgen goed kunnen trainen en de Genius kan, van de verschillende Tacxen het hoogste stijgingspercentages aan.

Mijn beeld van het gebruik van de Tacx Genius is als volgt:

Door de week staat mijn racefiets in de Tacx en ga ik trainen in de avonduren, na werk. Dit kan ik bijvoorbeeld zelfs even snel een half uurtje doen. In het weekend koppel ik mijn racefiets af en ga ik lekker buiten fietsen.
Ook mijn vriendin heeft een racefiets en dus zullen we de Tacx door de week moeten delen. Zij kan mijn fiets van de Tacx halen en haar fiets er aan koppelen. Zo kunnen we allebei door de week even snel trainen.
Wij hebben dus niet een tweede fiets die we kunnen "parkeren" op de Tacx en ondertussen met een andere racefiets buiten op pad gaan.

Mijn concrete vragen:

- Doe ik, in de geschetste situatie, er verstandig aan om een Genius te kopen of is het beter van niet? Ik heb gelezen dat het installeren van de racefiets nogal een gepruts is en dat het verstandiger is, als de fiets eenmaal goed op de Tacx zit, er niet meer vanaf halen totdat het echt voorjaar is.
- Zijn er extra (periodieke) kosten waar ik rekening mee moet houden?
- Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen van deze fietstrainer?

Ben benieuwd! Alvast hartelijk dank voor jullie input.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 21 jan 2014 15:37

Rollers!

Afbeelding

Kijk serieus daar eens naar. In een paar sec. opgezet, en als het toch goed weer is of als je meer tijd hebt naar buiten! Tevens als de wielbasis van beide fietsen gelijk is kunnen jullie er beiden op trainen. Tevens is het goed voor het evenwicht gezien de fiets er los op beweegt.

Met of zonder video's is binnen fietsen echt saai, echter ga ik met mijn GoPro de korte training routes filmen om die eventueel te kunnen bekijken wanneer ik toch op de rollers ga.

http://youtu.be/AiqcdHACEtg

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 21 jan 2014 16:14

Die real life videos maken gebruik van de software van Tacx en die is eigenlijk altijd al slecht geweest. Het loopt altijd achter op de meest recente ontwikkelingen en is zo gesloten als wat (al moet ik eerlijk toegeven dat ik er al een tijdje niet meer serieus naar gekeken heb).

Voor beter trainen zou ik eerder naar een simpele tacx kijken icm sufferfest videos en/of Trainerroad software. Hou er rekening mee dat het tegelijk binnen en buiten trainen op dezelfde buitenband onveilig is als je een tacx met vliegwiel gebruikt (geldt niet voor rollers) omdat daar je band harder op slijt. Dus eigenlijk wil je wel een extra achterwiel met een oude band of een speciale trainerband. Jaspers plan valt ook zeker te overwegen, dat scheelt het wisselen van fietsen, wielen of banden.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 jan 2014 16:30

Ik heb destijds ook een trainer met vliegwiel gekocht (goedkoop model gelukkig) en naar mijn mening het is lang niet zo leuk als het lijkt, in feite is het echt verschrikkelijk, je zweet je helemaal kapot en het is ontzettend saai.
Je kunt hem voor de TV zetten, maar ten eerste hoor je niets van de TV door het gezoem van de weerstand, en ten tweede zit je dan binnen bij kamertemperatuur.

Ik fiets liever een uur door de regen dan dat ik een uur op dat ding moet doorbrengen.

Ik wil zeker niet zeggen dat een trainer voor niemand werkt, misschien heb je meer discipline en is het inderdaad een goed idee, maar als je nog nooit op een trainer hebt getrained zou ik zeker proberen er eentje te lenen en te kijken hoe dat bevalt....

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 22 jan 2014 16:36

hier nog iemand die liever in de kou en/of regen fietst dan dat ik op een tacx ga
Eerste keer een normale tacx gekocht maar beviel niet , toen kwam ik op het idee om een Flow multiplayer te kopen.
Gezien het feit dat mn laptop HDMI heeft maar gelijk een nieuwe TV voor op de slaapkamer gekocht want ik had daar geen HDMI tevens nog 5 dvd`s gekocht en vol moed begonnen.
2x een uur op de tacx gezeten en het ding gelijk weer verkocht.
Wat een ellende vind ik het zeg en dat VR gebeuren maakt het voor mij in ieder geval echt niet leuker , ook dat zweten pfff wat een ellende zeg en met een ventilator en raam open wordt het echt niet beter :P

Voor mij is z`n ding dus echt not done en als het buiten echt veel te vies is ga ik wat krachttraining doen in een sportschool want dat hou ik nog wel een uurtje uit maar ook niet langer , ik ben zeg maar de echte buitensporter :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 jan 2014 18:59

Nou ja, je hebt in ieder geval nu een nieuwe TV. :mrgreen:

Ik heb ook een moeizame verhouding met mijn Tacx.
Eerst mijn Flow verkocht, en vorig jaar toen het zo slecht was toch maar weer een eenvoudige gekocht (Booster) . Ik zet gewoon opzwepende muziek op door de boxen en kijk ondertussen naar een koersje en probeer de kopgroep bij te houden :lol:
Afbeelding

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 22 jan 2014 20:15

loos schreef:Nou ja, je hebt in ieder geval nu een nieuwe TV. :mrgreen:

precies de gedachte die ik eraan overgehouden heb :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 22 jan 2014 20:56

Ik heb eventueel wel mijn Tacx voor je te koop, laat me maar weten.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 22 jan 2014 21:15

Ik heb de i Flow multiplayer.
Tacxen is niet mijn ding, maar als je in de donkere wintermaanden na het werk wil fietsen dan is het een uitkomst. Ik heb mijn winterfiets in de garage en die komt er in het weekend uit. De mooiweerfiets in de tacx. Ik blijf het saai vinden ondanks een laptop voor mijn neus maar je moet wat...

Ik train met een tacx buitenband of een oude buitenband. En er zit een aparte snelspanner in het achterwiel. Voorwiel is er ook uit voor de VR en de stuurcomputer zit op het stuur. Cadanssensor is bedraad, die moet er ook af.
Het lijkt mij niet handig om je fiets doordeweeks telkens de wisselen en dan ook nog eens in het weekend mee naar buiten te nemen.
older Budweiser

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 22 jan 2014 21:34

het blijft ontzettend saai, maar zoals kilowatt aangeeft het is vaak een uitkomst als je laat thuis bent en niet veel tijd hebt om te trainen. Ik heb niet zo veel moeite met het zweten, ventilator erop en daarna lekker onder de douche ik vind het wel fijn...

koop anders een paar trainingsprogrammas bij http://www.thesufferfest.com/ ik doe altijd 1 of 2 trainingsprogrammas daarvan en dat dood de tijd echt goed. Goede trainingen met verschillende intensiteiten.

en je kunt de fiets zo erin of eruit halen. Ik heb de fiets ook niet vast erin staan, vorige week was het redelijk weer en toen ben ik met de fiets gewoon naar buiten gegaan.
Je klemt de fiets op de snelspanner in je achterwiel, en die kun je prima even laten zitten als je naar buiten gaat. Ik haal de fiets er gewoon af en rij zo weg..
Afbeelding

Kafzar
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:53

Kafzar 23 jan 2014 09:33

Wow, dat zijn niet echt positieve berichten zeg. Ik moet wel zeggen, als ik een Tacx gebruik dan wil ik dat in de garage doen. Daar is het toch een stuk kouder dan in huis. De verwarming staat immers uit en zo heeft ook niemand er last van. Ik denk dat ik daarmee wel de nodige problemen oplos.
Ook het aspect dat het saai is neem ik op de koop toe, het is immers beter dan thuis zitten en niet fietsen. Uiteraard zou ik naar de sportschool kunnen maar dat ik vind niet wat voor mij. Allereerst moet ik een eind fietsen naar de sportschool (dus alsnog door de regen), de fiets staat niet afgesteld op mijn lichaam (heb last van mijn rug en daarom een BG Fit meting laten doen) en steevast is er geen fiets beschikbaar.
Waar ik het meest bang voor ben is inderdaad moeilijke software of dat het kalibreren niet goed lukt. Ik ben echt geen techneut en ben bang dat als het niet lukt, ik er ook echt niet uitkom. Het is niet zo dat je maar even een mannetje langs kan laten komen. Als het ook inderdaad echt veel tijd kost met het bevestigen van de fiets dan wordt dit wel een probleem, dit zal namelijk wel zo'n 3 tot 4 keer per week gebeuren, ik wil namelijk 2 x in de week Tacxen en mijn vriendin ook.
Moeilijk hoor, dit soort beslissingen. Lenen lijkt me super maar ik ken niemand met zo'n ding en de plaatselijke dealer voelt er ook niet veel voor om uit te lenen.

Kafzar
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2013 14:53

Kafzar 23 jan 2014 09:34

Overigens kende ik Sufferfest niet, dit is wel echt gaaf zeg! Jammer genoeg dat er geen koppeling is tussen de Tacx en Sufferfest. Echter kan je je volgens mij wel weer nazien op Strava als ik het goed begrijp.

Plaats reactie