Trainen voor Alpe d'Hueze
Een goed trainingsschema begint bij conditieopbouw in de winter. Veel trainen in D1 en D2. Langzaam wat zwaarder richting D3. Een maand of 2 voor het grote doel kun je echt zwaar gaan trainen, dwz afbeulen. Waarschijnlijk saai, maar wel effectief.
Maar goed, niemand zegt dat je effectief moet trainen. Plezier hebben is ook wat waard
Maar goed, niemand zegt dat je effectief moet trainen. Plezier hebben is ook wat waard
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
amclassic, ik heb altijd geleerd dat je de eerste 20, 30 minuten koolhydraten (glycogeen) verbrand en daarna overgaat op vetverbranding. Op welke intensiteit je dat doet maakt niet uit is de nieuwe denkwijze.
Anyway, ik ben nu 2 kg kwijt
Ik heb mezelf gisteren niet afgebeuld maar verplicht rust gehouden
Anyway, ik ben nu 2 kg kwijt
Ik heb mezelf gisteren niet afgebeuld maar verplicht rust gehouden
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 jan 2014 20:47
Dus volgens jouw denkwijze rij ben je tijdens elke rit na 30 minuten alleen vet aan het verbranden? Als je dan 5/6 keer per week vol aan het trainen bent voor 1,5 uur zoals jij zegt, dan snap ik eerlijk gezegd niet dat je nog af moet vallen.yogi schreef:amclassic, ik heb altijd geleerd dat je de eerste 20, 30 minuten koolhydraten (glycogeen) verbrand en daarna overgaat op vetverbranding. Op welke intensiteit je dat doet maakt niet uit is de nieuwe denkwijze.
Anyway, ik ben nu 2 kg kwijt
Ik heb mezelf gisteren niet afgebeuld maar verplicht rust gehouden
Vet "verbranden" gebeurt 24 uur per dag. Het is echt niet zo dat je alleen maar koolhydraten verbrandt de eerste 20-30 minuten.
Hoe hoger de intensiteit hoe meer vet er wordt omgezet waarbij het vet aandeel in de totale energielevering absoluut gezien hoger wordt (logisch) maar relatief gezien lager.
Maar alles beter dan stilzitten, tenzij je jezelf de blessures in fietst of overtraind.
Maar daar zijn heel veel dingen over gezegd, o.a. op dit forum.
Om je Duits op te halen (en als je tijd hebt):
http://www.dr-moosburger.at/pub/pub031.pdf
Hoe hoger de intensiteit hoe meer vet er wordt omgezet waarbij het vet aandeel in de totale energielevering absoluut gezien hoger wordt (logisch) maar relatief gezien lager.
Maar alles beter dan stilzitten, tenzij je jezelf de blessures in fietst of overtraind.
Maar daar zijn heel veel dingen over gezegd, o.a. op dit forum.
Om je Duits op te halen (en als je tijd hebt):
http://www.dr-moosburger.at/pub/pub031.pdf
older Budweiser
Vinden we het gegoochel met AL die cijfers nog wel in relatie staan tot de oorspronkelijke vraagyogi schreef:Beste allemaal,
Ik ben nieuw en zal me kort voorstellen. Vrouw, 53 jaar zittend beroep. Altijd gesport met af en toe onderbrekingen (hardlopen, fitness).
Ik heb het plan om in aug. samen met een fietsmaatje de Alpe d'Huez op te fietsen, een oude droom van mij, puur voor de kick.
En om op die vraag terug te komen …….. het rijden van die Alpe d'Huez gaat je zeker lukken. Zelfs als je het 2x gaat doenGastheerg schreef:Vinden we het gegoochel met AL die cijfers nog wel in relatie staan tot de oorspronkelijke vraagyogi schreef:Beste allemaal,
Ik ben nieuw en zal me kort voorstellen. Vrouw, 53 jaar zittend beroep. Altijd gesport met af en toe onderbrekingen (hardlopen, fitness).
Ik heb het plan om in aug. samen met een fietsmaatje de Alpe d'Huez op te fietsen, een oude droom van mij, puur voor de kick.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Wat mij betreft is het wel verkeerd.flores schreef:yogi schreef: Spierpijn hebben is helemaal niet verkeerd want dat is een teken dat de spieren gebruikt worden en ook nodig is om aan sterken (lees:dus sterker worden en krachtverbetering).
Misschien beter om ipv de stevige 1,5 uurtjes deze af te wisselen met langere rustiger sessies...
Sterker worden en krachtverbetering zijn termen die absoluut niet thuis horen in een betoog over training om een flinke berg op te rijden.
Basisduurtraning, later gevolgd en begeleid door de meer intensievere vormen van duurtraining , dat zijn de keywords.
Cheap light strong, choose two
Ik heb toch geleerd dat spierpijn niet verkeerd hoeft te zijn. Lees: spierpijn en geen spierscheuring.
Spierpijn komt door het "beschadigen" van de spiervezels door lichamelijke belasting.
De kleine beschadigingen van de spieren is een natuurlijk proces en is nodig om een spier te laten groeien en sterker te maken. Met als gevolg een beter weefsel van de spieren. Of ik heb "vroeger" niet juist geluisterd...
En het opbouwen van kracht kan wel degelijk nuttig zijn voor het fietsen in de bergen.
Spierpijn komt door het "beschadigen" van de spiervezels door lichamelijke belasting.
De kleine beschadigingen van de spieren is een natuurlijk proces en is nodig om een spier te laten groeien en sterker te maken. Met als gevolg een beter weefsel van de spieren. Of ik heb "vroeger" niet juist geluisterd...
En het opbouwen van kracht kan wel degelijk nuttig zijn voor het fietsen in de bergen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je krijgt geen spierpijn van fietsen, het is namelijk een concentrische belasting. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld hardlopen dat een excentrische belasting is. Wat in meeste gevallen onder de definitie kracht wordt verstaan is vrij nutteloos om een berg op te fietsen. Niet voor niets zijn alle rasklimmers mannetjes (en vrouwen) met hele dunne pootjes.
Ik ga even eigenwijs of dom doen hè ... Wat wil het dan zeggen dat bv Froome zoveel wattage's kan trappen en hier zijn voordeel in de bergen mee kan doen en dat met zulke dunne pootjes? Of heeft dat dan te maken maken met tempoversnellingen? Verder kreeg ik van een sportarts te horen dat trainingen (voor fietsen in de bergen) van bijvoorbeeld tegen de wind in naast duurtrainingen een goed alternatief is om extra krachten op te doen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.