Schoenplaatjes Shimano SPD-SL
-
- Forum-lid
Beste allen,
ik was op zoek naar nieuwe schoenplaatjes (de oude zijn afgeragd) voor mijn SPD-SL pedaal schoenen. Dus even op de futurumshop site kijken en nu zie ik in ene dat er 3 verschillende types zijn.
SM-SH10 - met de aanduiding vast
SM-SH11 - met de aanduiding speling
SM-SH12 - met de aanduiding speling achter
wat betekent vast, speling en speling achter?
Ik heb bij de aanschaf die plaatjes er onder geschroefd en heb de "uitklik weerstand" van het pedaal ingesteld en ben gaan trappen. Futurum heeft ook een mal voor de schoenplaatjes. Heeft iemand hier ervaring mee? of andere ervaringen met het afstellen van plaatjes?
ik wil namelijk wat fanatieker gaan fietsen en ben nu mijn fiets netjes aan het maken.
alvast bedankt!
ik was op zoek naar nieuwe schoenplaatjes (de oude zijn afgeragd) voor mijn SPD-SL pedaal schoenen. Dus even op de futurumshop site kijken en nu zie ik in ene dat er 3 verschillende types zijn.
SM-SH10 - met de aanduiding vast
SM-SH11 - met de aanduiding speling
SM-SH12 - met de aanduiding speling achter
wat betekent vast, speling en speling achter?
Ik heb bij de aanschaf die plaatjes er onder geschroefd en heb de "uitklik weerstand" van het pedaal ingesteld en ben gaan trappen. Futurum heeft ook een mal voor de schoenplaatjes. Heeft iemand hier ervaring mee? of andere ervaringen met het afstellen van plaatjes?
ik wil namelijk wat fanatieker gaan fietsen en ben nu mijn fiets netjes aan het maken.
alvast bedankt!
Ik weet niet welke plaatjes je had. Waarschijnlijk de standaard gele (SM-SH11). Als die bevielen zou ik die gewoon weer nemen. De rode staan vaster, en dan moeten je schoenen echt helemaal perfect voor je staan. 0 graden speling. Lijkt me niet prettig, daarom zou ik zo weer de gele nemen die ik nu heb.... Heb overigens afgelopen zondag voor het eerst met SPD-SL gefietst (gele plaatjes dus). En dat beviel prima, alleen merkte ik weinig voordeel ten opzichte van mijn mountainbike SPD's qua gevoel. Zat ongeveer net zo strak en voelde net zo efficiënt.
Malletje kan handig zijn, maar dan moet je hem wel goed gebruiken. Had mijn plaatjes laten monteren bij de aanschaf van schoenen en pedalen, maar heb ze thuis weer losgeschroefd om ze recht te monteren en gelijk.
De plaatjes met nog meer speling dan de gele lijken me in ieder geval niets, maar het kan zo maar zijn dat jij dat wel prettig vindt.
Malletje kan handig zijn, maar dan moet je hem wel goed gebruiken. Had mijn plaatjes laten monteren bij de aanschaf van schoenen en pedalen, maar heb ze thuis weer losgeschroefd om ze recht te monteren en gelijk.
De plaatjes met nog meer speling dan de gele lijken me in ieder geval niets, maar het kan zo maar zijn dat jij dat wel prettig vindt.
-
- Forum-lid
thnx.
ik ga ook weer voor de gele.
ik ga ook weer voor de gele.
-
- Forum-lid
En gewoon de positie van de oude plaatjes aftekenen met een stift en de nieuwe plaatjes op dezelfde plek terugplaatsen. (ik ga er vanuit dat je tevreden bent over de huidige plaatsing )
-
- Forum-lid
smart!
Aftekenen is soms nog niet eens nodig: i.g.v. een kunststof zool (b.v. Sidi's Genius 5) laten de plaatjes doordat ze een 10tal kleine nopjes/puntjes hebben net genoeg een indruk na als je ze na een jaar vervangt. Zelf rij ik met rode waar dus de plaatsing kritisch is, geen probleem.
-
- Forum-lid
Ik rij zelf ook met de gele. Op zich heel tevreden, maar af en toe lijkt er toch wat - te veel - speling te zitten aan de rechter kant. Ook het strakker afstellen van het pedaal heeft niet geholpen. Iemand een idee waar het verschil vandaan kan komen? Links zit nl. altijd goed...
Toevallig 105 pedalen?... Heb eigenlijk nog maar 1x gefietst met mijn SPD-SL's (was een testritje van 72 km na de aanschaf). Want nu fiets ik weer met spd en m'n mtb winterschoenen.rene_gazelle schreef:Ik rij zelf ook met de gele. Op zich heel tevreden, maar af en toe lijkt er toch wat - te veel - speling te zitten aan de rechter kant. Ook het strakker afstellen van het pedaal heeft niet geholpen. Iemand een idee waar het verschil vandaan kan komen? Links zit nl. altijd goed...
Maar bij de 105 pedalen moest ik het ene pedaal strakker afstellen dan het andere pedaal. Volgens mij zat het rechter pedaal ook losser voor mijn gevoel. Nieuwe schoenen, nieuwe plaatjes, want nieuwe pedalen. Met mijn SPD's voor de mtb heb ik dat nog nooit ervaren en met zulke pedalen fiets ik al sinds 1995. In de 105 pedalen lijkt het alsof de schaalverdeling niet klopt, maar het kan ook wat anders zijn...
-
- Forum-lid
Het kan inderdaad aan de pedalen liggen dan, aangezien jij dezelfde ervaring hebt.. Op zich ben ik tevreden over mijn SPD-SL, maar ik ga toch ook eens wat anders proberen aangezien ik ook snel last van mijn knieën krijg. Lees onder andere op dit forum dat andere pedalen beter zouden zijn voor mensen met slechte knieën.
Ik kwam laatst een video tegen op het internet met wat tips voor het afstellen van de schoenplaatjes, vooral de bepaling van de positie van de voet ten opzichte van het schoenpaatje heeft mij wat nieuwe dingen geleerd Ik hoop dat je er wat aan hebt!
How To Set Up Cleats For Clipless Pedals:
http://www.youtube.com/watch?v=e2BXOkM-wHs
Iemand hier die ervaring heeft met de SH12? Ik heb nu de SH11 en de speling die ik voel/ervaar vind ik nu ik het aantal jaar gebruik toch niet zo fijn. Ik zit denk ik liever wat vaster aan mijn pedalen
How To Set Up Cleats For Clipless Pedals:
http://www.youtube.com/watch?v=e2BXOkM-wHs
Iemand hier die ervaring heeft met de SH12? Ik heb nu de SH11 en de speling die ik voel/ervaar vind ik nu ik het aantal jaar gebruik toch niet zo fijn. Ik zit denk ik liever wat vaster aan mijn pedalen