Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

toerders met ligstuurtjes

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 24 jan 2014 12:57

Ik ben (met een 'normaal' stuur) op eenzelfde manier over de kop geslagen met 33 km per uur.
Mijn gloednieuw campa voorwiel was (waarschijnlijk) niet goed gespaakt (teveel spanning) waardoor er ineens drie spaken naast elkaar doorbraken en het wiel helemaal scheef trok.
Voor zover ik nog weet (ik was zeven minuten bewusteloos nl.) heb ik niet geremd maar blokkeerde het wiel toch meteen doordat het zo krom was getrokken.
Ik ben blij dat ik geluk gehad heb en het overleefd heb. weer lekker aan het fietsen nu ;)
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2043
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 jan 2014 13:02

timo2.0 schreef:Dan is je probleem dus het ligstuur an sich en niet specifiek het gebruik van zo'n stuur in een groep. Voor de rest een hoop non-argumenten: of je nu alleen fiets of op kop van een groep, een korte reactietijd is altijd wenselijk. Ook solisten moeten soms snel voor iets uitwijken, een wetenschappelijke onderbouwing dat de kans dat zomaar iets of iemand de weg opduikt groter is bij een groep dan bij solisten moet ik nog zien. Het tegenovergestelde lijkt mij zelfs aannemelijker. Daarnaast is mijn ervaring met groepen juist dat een snelle reactie van de fietser op kop - zoals het door jou aangehaalde snelle uitwijken - meer gevaar oplevert voor de rest van de groep dan voor een solist: plotselinge bewegingen van andere fietsers resulteren vaak in valpartijen bij de fietsers in hun wiel.
Goh, moet ik elk voorbeeld nu exact gaan beschrijven en/of omkaderen? Mijn probleem is helemaal geen ligstuur an sich, ik rij zelf vaak genoeg in een ligstuur als ik train of tijdritten rij op mijn tijdritfiets.

Natuurlijk is plotsklaps uitwijken voor iets een handeling waarmee je je fietsmaten makkelijk omverrijdt. Maar, je zegt het zelf al, een korte reactietijd is altijd wenselijk. Vandaar dat je met ligstuur altijd meer kans maakt om ergens op te botsen. En daar gaat het dan ook om, als je in een groep rijdt heb je (mijns inziens) een bepaalde mate van verwantwoordelijkheid naar de rest van de groep. Daarbij hoort oa. geen gekke capriolen uithalen en tijdig en verwantwoord anticiperen. Dat laatste is gewoon lastiger als je op een ligstuur ligt (want, om het maar even helemaal duidelijk te maken, sturen gaat lastiger en je bent veel minder snel bij je remmen).

Ik zeg overigens ook nergens dat de kans dat iets of iemand de weg op duikt bij een solist groter is dan in een groep. Verder ben ik het met gandalf eens; wat heb jij een vervelende manier van argumenteren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jan 2014 21:57

arjan916 schreef:Weer veel reacties van mensen die goed zijn in generaliseren en iedereen over één kam scheren . . .
Als je er zonodig iets over wilt zeggen, trek het dan niet gelijk door alle fietser met een ligstuur, maar baseer je mening op datgene wat je in het beeldmateriaal ziet.
Ligstuur kost reactietijd bij remmen en verminderde wendbaarheid bij onverwachts uitwijken: allemaal zaken die je NiET wilt in een peloton....
Dus voor 99% van de fietsers geldt gewoon dan ze niet met een ligstuur in een groep moeten rijden. Zo beter?
Less is bore

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1215
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 25 jan 2014 15:21

timo2.0 schreef:
Arno357 schreef:Kun je die laatste zin wel wetenschappelijk onderbouwen , een persoonlijke aanname kan niet zomaar aangenomen worden . :lol:
Moeilijk hè, lezen.
timo2.0 schreef:lijkt mij
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 25 jan 2014 20:16

daniel1975 schreef:
arjan916 schreef:Weer veel reacties van mensen die goed zijn in generaliseren en iedereen over één kam scheren . . .
Als je er zonodig iets over wilt zeggen, trek het dan niet gelijk door alle fietser met een ligstuur, maar baseer je mening op datgene wat je in het beeldmateriaal ziet.
Ligstuur kost reactietijd bij remmen en verminderde wendbaarheid bij onverwachts uitwijken: allemaal zaken die je NiET wilt in een peloton....
Dus voor 99% van de fietsers geldt gewoon dan ze niet met een ligstuur in een groep moeten rijden. Zo beter?
Ja, met beide armen op de beugel liggend kost het meer tijd om bij je remgrepen te komen.
Maar je kunt ook in een groep rijden met je handen op de base-bar, met je hand(en) dichterbij de rem.
Zo moet ik het al jarenlang doen en het heeft nog NOOIT problemen opgeleverd, ik schaar me dus in jou 1% categorie ;)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2119
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 jan 2014 23:31

Het is niet voor niks dat de Franse wet verbiedt om een ligfstuur te hebben bij fietsevenementen waarbij in een groep gestart wordt/ in een groep gereden kan worden.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 jan 2014 15:52

Probeer in een knwu wedstrijd maar eens te starten met een tijdritfiets. :lol:
Ik durf best te trainen in een groep met ligstuur, ik pas me wel aan de groep en omgeving. Zitten er 'toerders' bij dan met de handen bij de remmen in het wiel. In de bebouwde kom ook.

Met de race jongens één regel: Als degene voor me niet ligt op het stuur, dan kan ik het ook niet. Hij kan dan weleens aan de remmen zitten.

Plaats reactie