Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling Rose Xeon RS-3000

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 27 jan 2014 20:52

Beste forumleden,

In een ander topic kreeg ik de opmerking dat ik waarschijnlijk veel te ver naar voren zit op mijn Xeon RS-3000 (zie zadelpositie op de foto). Ik ben 1,87 meter en heb relatief lange benen (binnenbeenlengte: 95-96 cm!) en armen. Na het opmeten bij Rose hebben we gekozen voor een framehoogte van 63 cm. De zadelhoogte is goed afgesteld en de afstand tussen het zadel en het stuur is volgens mij prima. Als ik mijn elleboog tegen het puntje van mijn zadel zet, komt mijn vingertop tot de helft van de stuurpen. De fiets zit wat mij betreft prima (heb geen klachten), maar misschien kan hij nog net iets beter afgesteld worden. Denken jullie dat het zadel nog 1 a 2 cm naar achteren moet? Zo ja, dan moet mijn stuurpen zeker ook 1 a 2 cm korter worden?

Afbeelding

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 jan 2014 20:58

Er lijkt goed over nagedacht te zijn, wie ben ik dan om bij een plaatje van een fiets te commentaar te geven?
Laat maar eens een foto maken terwijl je erop zit, dat zegt zoveel meer.
Cheap light strong, choose two

titaniumboy
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2014 14:21

titaniumboy 27 jan 2014 21:03

Het is natuurlijk erg belangrijk dat je goed op de fiets zit. Maar is niet het meest belangrijkst dat jij je er goed op voelt ipv dat de cijfertjes goed kloppen?
Aan de andere kant, ik vond mijn 1ste fiets ook altijd prima totdat ik een nieuwe, grotere kocht en ik toen pas voelde hoe fijn een passend frame is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jan 2014 21:19

Nou ja een grotere Xeon is er niet. Het lijkt bij veel lange mensen wel vaker alsof het wat te klein is. Maar als je de verhouding drop zadel stuur relatief bekjkt valt het me nog mee. 4 cm spacers op een 54 cm is veel, maar op een 63 relatief veel minder.

Het lijkt inderdaad alsof je ver naar voren zit. Maar het zou zomaar kunnen passen. Alleen dat kunnen we aan de hand van een foto van de fiets niet vaststellen. Als het zo goed staat, wat ik me afvraag dan is er qua positie niet per se een probleem. ( denk aan profrenner adam hansen ).Qua belasting op de zadelrails en pen echter wel.Het probleem is nu vooral dat er een zadelpen met setback gemonteerd is. Bij een zadelpen zonder setback staat het zadel al wat meer in het midden boven de pen. Moet het zadel naar achteren dan lijkt het me niet per se nodig om een andere stuurpen te monteren. Je hebt vast ook gewoon lange armen. Je kan op exact dezelfde afstand van je stuur willen blijven, maar het is de vraag of dat nu echt nodig is. Heb je uiteindelijk het gevoel dat je overstrekt zit dan moet er natuurlijk wat gebeuren.

Ik zou het nog een tijdje aankijken, maar vooral ook heel goed de positie van je knieën ten opzichte van je pedalen controleren. Als je cranks horizontaal staan, moet je de voorkant van je knie recht boven de as van het pedaal staan. Als je schoenplaatjes goed staan ontstaat er dus een loodlijn vanaf de bal van je voet, door de as van het pedaal naar de buitenkant van je knie. (dus niet het midden van je knie) Nu zijn er nog allerlei andere scenarios mogelijk voor specifieke gevallen, maar dit is zo ongeveer de vuistregel. Ga op je fiets zitten en laat iemand een filmpje maken (of fotos) en controleer dit goed. Wil je het echt goed doen, dan moet je er misschien iemand bij zoeken die er echt veel verstand van heeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 jan 2014 22:14

thestudent schreef: Ik zou het nog een tijdje aankijken, maar vooral ook heel goed de positie van je knieën ten opzichte van je pedalen controleren. Als je cranks horizontaal staan, moet je de voorkant van je knie recht boven de as van het pedaal staan. Als je schoenplaatjes goed staan ontstaat er dus een loodlijn vanaf de bal van je voet, door de as van het pedaal naar de buitenkant van je knie. (dus niet het midden van je knie) Nu zijn er nog allerlei andere scenarios mogelijk voor specifieke gevallen, maar dit is zo ongeveer de vuistregel.
Voor deze vuistregel (KOPS in de literatuur) is geen enkel goed argument te vinden.
Het kan een uitgangspunt zijn om bij een absolute beginner de zadelpositie maar eens vast te leggen, maar er is geen mechanische reden om dat zo te houden.

https://www.google.nl/search?q=Knee+ove ... 0QWO3IDIDg
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jan 2014 23:31

Uiteraard is het niet meer dan een uitgangspunt. Maar beter begin je bij een uitgangspunt en zoek je vanaf daar een positie op die voor jou werkt. In de praktijk wijken de meeste renners helemaal niet zo veel van dat uitgangspunt af. Ik zit zelf ook niet exact zo. Maar het klopt vrij aardig. Net zoals je honderdduizend methodes hebt om de zadelhoogte vast te stellen. Tja in het begin kies je er maar eentje, daarna schuif je vanzelf een paar keer wat op. Uiteindelijk klopt het vanzelf. Je moet vooral doen wat goed voelt. Als het geforceerd voelt is het altijd fout.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 28 jan 2014 17:47

Als je het zadel meer naar achter zet hoeft dit niet te betekenen dat je een kortere stuurpen nodig hebt. Je zult hoogstens iets dieper zitten. Dit is uiteraard wennen maar ook hier geldt: comfort kun je niet uit een vuistregel halen, alleen uit gevoel. De juiste stand van je zadel zou je volgens bijgaand plaatje kunnen bepalen.


Afbeelding

Edit: dus eigenlijk gevisualiseerd wat thestudent al beschreef
Keep calm and pedal like you stole it

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 29 jan 2014 21:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels mijn zadel iets naar achteren gezet en zal de positie van mijn knieën ten opzichte van de pedalen controleren.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 jan 2014 11:36

Waarschijnlijk staat je zadel zo ver naar voren omdat de fiets voor jou te lang is.

Zelf ben ik 1.92 met een bbl van 92 en zou met een 61 met 13cm stuurpen het beste uitkomen.

Nu heb jij in verhouding extreem lange benen. Daardoor heb je een groter frame nodig anders word de drop groter.

Zonder gezien te hebben hoe je op de fiets zit verwacht ik dat een kortere stuurpen geen kwaad kan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2014 15:40

Op zich lijkt er niet veel te veranderen als je je zadel verder naar achter zet en een kortere stuurpen monteert (alleen het zadel naar achter lijkt mij niet zo'n goed idee). Het heeft wel als gevolg dat je lichaam een scherpere hoek moet maken, het zou zomaar kunnen dat dit de trapefficiëntie negatief beïnvloed. Het is dus goed mogelijk dat dit voor jou de meest ideale oplossing is voor dit frame. Als je aan deze instelling vasthoudt doe het dan wel (zoals gezegd) met een zadelpen zonder setback want dit ziet er gevaarlijk uit.
Campagnolo Ultra Dork

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 30 jan 2014 19:19

gaisdergerman schreef:Waarschijnlijk staat je zadel zo ver naar voren omdat de fiets voor jou te lang is.

Zelf ben ik 1.92 met een bbl van 92 en zou met een 61 met 13cm stuurpen het beste uitkomen.

Nu heb jij in verhouding extreem lange benen. Daardoor heb je een groter frame nodig anders word de drop groter.

Zonder gezien te hebben hoe je op de fiets zit verwacht ik dat een kortere stuurpen geen kwaad kan.

Naast lange benen heb ik in verhouding ook lange armen. Ik heb het zadel 1-1,5 cm naar achteren geschoven en mijn vingertop komt nog steeds ongeveer tot de helft van mijn stuurpen als ik mijn elleboog tegen het zadel hou. Is dit de juiste manier om de afstand tot het stuur te bepalen of moet ik dit op een andere manier meten?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jan 2014 19:34

Zijn je vingers dan ook 1,5cm uitgerekt? ;)

Dat is een richtlijn uit de oertijd, daar zou ik mij niet te druk om maken. De fietsmeting bij Rose zal al wel een heel stuk preciezer zijn maar geen enkele fietsmeting is zaligmakend, je eigen gevoel en de afstelling waar iemand al een hele tijd zonder klachten mee rondrijdt zijn minstens zo belangrijk.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie