Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Kettingslijtage is natuurlijk 100% afhankelijk van de belasting die op de ketting wordt losgelaten + de mate van smering: als je op je pedalen loopt te stampen, staand klim en 't verdom om je ketting hoe dan ook te smeren rijd je de duurste ketting + de duurste tandwielen in no time naar de klote. Met ook maar een beetje rücksicht krijg je een totaal ander verhaal.
Ik heb -omdat ik nou eenmaal zeer goed Duits kan praten- meneer Wippermann opgebeld en die man mààkt kettingen dus je zou zeggen daar is de bron. Welnu, die zei me dus letterlijk: 'Als je de ketting vervang vòòr die versleten is hoef je de kettingwielen vóór en de cassette nooit te vervangen.' Daar zijn meetinstrumentjes voor in de handel die ondanks de lage aanschafprijs de juiste waarden geven.
't Probleem is dat bijna niemand hierin gelooft en dat bijna iedereen zijn eigen theorietjes hier op loslaat.
Neem van mij aan dat dit gewoon werkt. Dus gewoon op tijd je ketting vervangen en dan is er niks aan de hand.
Bedenk dat een goede ketting ongeveer €20,- kost + twee minuten tijd om 'm erom te leggen. Hoe moeilijk kan 't zijn??
Ik heb -omdat ik nou eenmaal zeer goed Duits kan praten- meneer Wippermann opgebeld en die man mààkt kettingen dus je zou zeggen daar is de bron. Welnu, die zei me dus letterlijk: 'Als je de ketting vervang vòòr die versleten is hoef je de kettingwielen vóór en de cassette nooit te vervangen.' Daar zijn meetinstrumentjes voor in de handel die ondanks de lage aanschafprijs de juiste waarden geven.
't Probleem is dat bijna niemand hierin gelooft en dat bijna iedereen zijn eigen theorietjes hier op loslaat.
Neem van mij aan dat dit gewoon werkt. Dus gewoon op tijd je ketting vervangen en dan is er niks aan de hand.
Bedenk dat een goede ketting ongeveer €20,- kost + twee minuten tijd om 'm erom te leggen. Hoe moeilijk kan 't zijn??
Nog beter dan de door de heer Wippermann geleverde kalibertjes is een gewone digitale schuifmaat waarbij je ZELF de afkeurmaat bepaalt.
Die kan je dan zo kiezen dat de totaalkosten van kettingen en cassettes zo laag mogelijk blijven.
Hierin geloof ik meer dan een kalibertje waarvan ik de filosofie niet ken.
Een kettingfabrikant iets vragen over de streeflevensduur van kettingen is hetzelfde als WC eend iets vragen over de reinigende werking van WC eend. Hoe moeilijk kan DAT zijn?
Die kan je dan zo kiezen dat de totaalkosten van kettingen en cassettes zo laag mogelijk blijven.
Hierin geloof ik meer dan een kalibertje waarvan ik de filosofie niet ken.
Een kettingfabrikant iets vragen over de streeflevensduur van kettingen is hetzelfde als WC eend iets vragen over de reinigende werking van WC eend. Hoe moeilijk kan DAT zijn?
Cheap light strong, choose two
Leuke achtergrond artikeltjes:
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/STRETCH-MEASURE.htm
Conclusie: meten heeft zin, maar een chain checker is conservatief/onnauwkeurig.
Meet liever 24 schakels (12 paren) met een schuifmaat.
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/
http://www.fagan.co.za/Bikes/Csuck/STRETCH-MEASURE.htm
Conclusie: meten heeft zin, maar een chain checker is conservatief/onnauwkeurig.
Meet liever 24 schakels (12 paren) met een schuifmaat.
Als ik het op die website goed lees, dan moet je schuifmaat meer dan 300mm kunnen meten. (12 paren schakels is > 300mm). Zulke schuifmaten zijn er toch nauwelijks voor acceptabele consumentenprijzen?
Zou een meting over 6 paren ook voldoende nauwkeurigheid hebben? (Dan heb je ook al een schuifmaat voor 200-300 mm nodig..)
Zou een meting over 6 paren ook voldoende nauwkeurigheid hebben? (Dan heb je ook al een schuifmaat voor 200-300 mm nodig..)
Okay. Ik heb nu zo'n standaard tooltje (van BBB), maar ik heb de indruk dat die niet voldoende nauwkeurig meet. Heb al eens een campa ketting vervangen, die nog onder de 0,75 "rek" zat (volgens dat tooltje dan) waarna de nieuwe ketting toch oversloeg op de gebruikte cassette.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Het spijt me te moeten horen dat die van BBB kennelijk niet werkt. Die van Cyclus (nee Kees, da's geen kettingfabrikant ) werkt wel. Althans bij mijhanz1963 schreef:Okay. Ik heb nu zo'n standaard tooltje (van BBB), maar ik heb de indruk dat die niet voldoende nauwkeurig meet. Heb al eens een campa ketting vervangen, die nog onder de 0,75 "rek" zat (volgens dat tooltje dan) waarna de nieuwe ketting toch oversloeg op de gebruikte cassette.
Het probleem met die dingen is dat je:
A-De filosofie erachter niet kent
B-Geen ontwikkeling ziet, je kan niet monitoren.
En dat bevalt me niet.
Het kan een beroepsafwijking zijn, ik ben technisch inspecteur.....
A-De filosofie erachter niet kent
B-Geen ontwikkeling ziet, je kan niet monitoren.
En dat bevalt me niet.
Het kan een beroepsafwijking zijn, ik ben technisch inspecteur.....
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Huh? Je zíet toch dat calipertje alle keren verder in de ketting zakken naarmate de ketting verder slijt? Alles wat je gebruik slijt, zaak is om de slijtage binnen de toleranties te houden, dat wil zeggen het versleten item te vervangen voordat 't andere onderdelen meeneemt in zijn ondergang.
Leuk te zien waar jij je brood mee verdien maar 't zou je sieren in dezen een beetje empathie te tonen naar technisch minder onderlegde lieden.
Ik denk nl. dat zeker 80% van de forumleden alhier niet eens weet aan welke kant ze een schuifmaat moeten vasthouden, laat staan dat ze die kunnen aflezen. Wat is er dan mis met een callipertje al dan niet door een kettingfabrikant op de markt gezet? En al zóu die calliper van een kettingfabrikant wat aan de sombere kant zijn, dan nog, beter je ketting aan de vroege kant vervangen dan je tandwielen naar de klote te rijden.
Leuk te zien waar jij je brood mee verdien maar 't zou je sieren in dezen een beetje empathie te tonen naar technisch minder onderlegde lieden.
Ik denk nl. dat zeker 80% van de forumleden alhier niet eens weet aan welke kant ze een schuifmaat moeten vasthouden, laat staan dat ze die kunnen aflezen. Wat is er dan mis met een callipertje al dan niet door een kettingfabrikant op de markt gezet? En al zóu die calliper van een kettingfabrikant wat aan de sombere kant zijn, dan nog, beter je ketting aan de vroege kant vervangen dan je tandwielen naar de klote te rijden.
Dat weet je niet.....want je kent de filosofie achter het ding niet.theodorocampagnolo schreef: En al zóu die calliper van een kettingfabrikant wat aan de sombere kant zijn, dan nog, beter je ketting aan de vroege kant vervangen dan je tandwielen naar de klote te rijden.
Niet meten=niet weten.
Cheap light strong, choose two
Daar had ik nog nooit van gehoord Volgende keer maar eens proberenrobbebopper schreef:Bandenplaktip. Werkt echt supergoed. Je moet er natuurlijk wel wat geduld voor hebben, maar dat geldt voor alle reparaties.
http://www.bikeboosting.nl/index.php?bbp
Maar nu weer snel on topic.
Goed over het onderwerp, het heeft mij geïnspireerd om mijn metertje ook terug eens boven te halen. Drie fietsen hier waarvan
- één goed-weer racefiets ketting (kmc x93) gemiddeld 3500km, 2 à 3 kettingen per cassette (ultegra). Voorblad heeft 20.000km en moet nog niet vervangen worden.
- één slecht-weer racefiets vorige ketting (105) na dik 3000km vervangen maar mocht volgens kettingmetertje precies al wat vroeger gebeurd zijn. Nu ligt er een ultegraketting op en die ziet er na 700 km uiteraard nog goed uit. Van die 700km pakweg de helft in de regen, vorige ketting ook zoiets zeker de helft in de regen gebruikt. Cassette hier wordt na kapotte ketting op meest gebruikte tandje(s) vervangen. Meest gebruikte voorblad zal toch maar dikke 10 tot 15 duizend km meegaan, maar goed veel regen en zanddeeltjes.
- één fiets die altijd (dus ook door sneeuw en zout) rijdt voor naar het werk. Strategie hier is goedkoopste shimano 8speed uitrusting ketting en cassette. Maximum 2000km met ketting, cassette 2 maal gebruikt per ketting, maar op andere tandjes. Want één keer met groot voorblad en één keer met klein voorblad. Op deze fiets ook al een (groot) voorblad versleten. Of je het ninjaster of haaientanden noemt, met een nieuwe ketting erop kon ik zelfs geen meter meer rijden, sloeg op quasi elke tand over. Iets te lang gedacht dat ik er nog wel even mee kon rijden voor het te vervangen. Maar goed in dit laatste geval is het gewoon het doel van zo lang mogelijk, zo goedkoop mogelijk ermee te rijden en heb vaak geen zin of tijd voor onderhoud.