Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verschil tussen 1 rit, of 2x op een dag fietsen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 jul 2010 18:23

Ik denk dat je spieren wel degelijk gaan herstellen als je na 45 km fietsen een dag op kantoor gaat zitten, vervolgens dwing je ze weer uit die herstelstand en dan gaan ze opspelen.

Je zou het kunnen "onderzoeken" door een keer alleen 'savonds naar huis te fietsen, en te kijken hoe veel last je dan hebt.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me trouwens ook dat het gewoon aan je dag-cyclus kan liggen; hierdoor kan het zijn dat je lichaam 'sochtends meer is ingesteld op activiteit dan 'savonds.

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 22 jul 2010 18:37

@MrAngry:

Oké jij zin zin: wanneer de inspanning voorbij is, start een hormooncyclus op, gericht op herstel, waardoor je lichaam minder makkelijk een intensieve bewegingsinspanning kan leveren ;)

En met geen zin bedoelde ik, dat ik (feilbaar mens, eeuwige luilak) dan alleen door psychologische druk van anderen op de fiets te krijgen ben :)

@vermeulen
De basis van mijn theorie zijn de ritjes naar mijn ouders. Als ik op 1 dag 40 km heen, kopje thee, praatje, wat rondhangen en dan 40 terug doe is het zwaarder dan 40 op de ene dag en 40 terug op de volgende. Ongeacht de tijd. Ik fiets vaak naar m'n ouders. En tochten van 160 kilometer zijn een flinke inspanning, maar niet ongewoon voor mij.

Mijn conclusie uit dit "onderzoek" is dan dat het ligt aan de pauze.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

dhrspek2.0
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2010 12:36

dhrspek2.0 22 jul 2010 19:59

Bij mij meestal precies andersom. Dat in heeft mijn geval denk meer te maken met motivatie. 's Ochtends om half zeven meestal nog weinig zin om harder als D1 te gaan rijden. Heb ook weinig behoefte aan om compleet kapot aan m'n werkdag te beginnen. Na de terug rit hoef ik meestal niet veel meer te doen dan op de bank hangen, dus dan wil ik nog wel eens harder m'n best doen.
Cyclo Benelux.com - De site voor alles over cyclo\'s in Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Italie en Oostenrijk

maarten_e
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jun 2009 00:28

maarten_e 22 jul 2010 20:07

[quote="dhrspek2.0"]Bij mij meestal precies andersom. Dat in heeft mijn geval denk meer te maken met motivatie. 's Ochtends om half zeven meestal nog weinig zin om harder als D1 te gaan rijden. Heb ook weinig behoefte aan om compleet kapot aan m'n werkdag te beginnen. Na de terug rit hoef ik meestal niet veel meer te doen dan op de bank hangen, dus dan wil ik nog wel eens harder m'n best doen. [/quote]
+1!
Ik rijd relatief rustig naar mijn (redelijk vermoeiende) werk, en als ik terug ga is het de eerste 3 km even rustig rijden, en dan rijd ik meestal met gemak in de 3e en 4e versnelling (Ben een tempo trapper) met een rpm van ongeveer 120 p/m.
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 22 jul 2010 20:34

ik fietste alleen in voorjaar en zomer naar Maastricht. dat was 25 km. Omdat ik in de
staalbouw werk, is dat bij mij puur lichamelijke vermoeidheid na werk. S'ochtens fietste ik
heerlijk en tamelijk tempo erheen. Maar na werk was het toch een stuk minder.
Nu werk ik nog maar 5 km. van huis, en dan nog merk ik dat het een stuk vermoeiender is
naar huis toe.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 23 jul 2010 00:36

Ik vind 28-30 km/h op zo'n afstand, en dat dus twee keer per dag, gewoon een flink tempo. Het is volgens mij veel moeilijker om op een werkdag alleen twee keer met deze snelheid te fietsen, dan zondagochtend in een groep 32 km/h. Moet je maar eens kijken hoeveel er van kop gewisseld wordt als je 's zondags in je groepje meefietst.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 23 jul 2010 00:42

Als je het aan mij vraagt is het de pauze. (Ervaringsdeskundige.)
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 23 jul 2010 10:58

Toch nog redelijk verschillend zoals men dit soort ritten ervaart. Dat de (lange) pauze fnuikend zou zijn zou kunnen maar lijkt me niet helemaal logisch. Want afgelopen dinsdag tussen 19 en 21 uur ook flink getraind (met de groep). De uren tot het vertrek de volgende morgen rust je wel beter uit dan op het werk (hoop ik voor mijn baas), en ik reed gemakkelijk 's morgens. Na eenzelfde tijd overdag op kantoor was het 's avonds pet. Dat ik een ochtendmens ben kan zijn, maar onze (pittige) avondtrainingen kan ik over het algemeen goed verteren, ook na een normale kantoor- of werkdag. De volgende keer zal ik de avond ervoor niet gaan fietsen, rustiger rijden 's morgens en meer koffie drinken. Dat zou het verschil moeten maken lijkt me. Of is het misschien het constante tempo draaien? In de groep varieer je meer en waarschijnlijk herstel ik daar beter door. Nu fiets ik 2 uur constant op 70 a 75% van Hf. max.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

race-newbee
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 jul 2009 17:57
Locatie: Almere

race-newbee 23 jul 2010 11:08

Hier had ik ook last van, ik kan de dip van het terugfietsen beperken door een half uur voor het fietsen wat te eten. Meestal eet ik een appel en een stuk ontbijtkoek voor de terugrit.

Tijdens/na het fietsen drink ik een bidon water met een scheutje grenadine en wat zout leeg en na aankomst eet ik een krentenbol en een plak ontbijtkoek.

En gedurende dag drink ik veel water.

Tijdens het fietsen neem ik op de terugweg iets meer suikers in om zo het honger gevoel uit te stellen.

je fietst wat...

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 25 jul 2010 22:56

ik fiets in zomerperiode soms 50km voor ik naar het werk ga en vervolgens na het werk nog eens 50km of 100km.

ik merk hierbij ook dat mijn lichaam 's avonds veel meer moeite heeft met bijv. 50km als ik 's ochtends ook al geweest ben. 's ochtends vroeg langer blijven liggen en dan 1x +100km in de avonduren gaat mij veel beter af.

alleen als ik goed ben uitgerust fiets ik 's avond even goed als 'ochtends.
dit heb ik wel eens opgemerkt als ik op een vrije dag 2x ging fietsen en tussentijds alleen maar rust en op de bank hang.

mijn verklaring : ook een kantoorbaan vraagt veel energie, deze energie heb je niet 'over' als je 'ochtends vroeg ook al bent gaan fietsen, m.a.w. tijdens zittend werk herstel ik toch niet voldoende van een vroege inspanning....

maar ja, ik ben ook absoluut geen ochtendmens ;)

mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 28 jul 2010 12:20

Wat voor mij helpt is een paar uur voor de terugreis een portie lasagne.. Daarbij houd ik m'n hartslag altijd in H/D1-zone zodat het fietsen juist ontspannend aanvoelt dan uitputtend ;) Onderweg neem ik 2 energierepen (1/ uur) en drink 750ml water. Enkele reis kost me +/- 2:15u voor 65km.
Goed eten en drinken is belangrijk (dat begint bij ontbijt, heenreis, op het werk en terug! eten, eten, eten), evenals een 'lekker' ritme zonder er een wedstrijd van te maken.

tim78
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2009 14:57

tim78 04 aug 2010 16:05

heb dit probleem ook dikwijls gehad, en ik woon maar op 24 km van mijn werk. het werd zo erg dat ik flauwtes kreeg en een winkel of bakker binnenstrompelde om suikers binnen te spelen.
nu heb ik het onder controle gekregen door meer te eten. ook net voor de terugreis eet ik nog iets , meestal met suiker.

Plaats reactie