Welke framemaat?
Om naast het hardlopen wat op de fiets te trainen zoek ik een eenvoudig doch comfortabel gebruikt sportief fietsje. Mijn keuze is gevallen op zo'n 'fitnessfiets' of 'racehybride'. Een Trek fx ijkt me wel wat, ook redelijk comfortabel volgens de berichten en meer overzicht dan op een echte racer. Niet geheel onbelangrijk aangezien ik in het centrum van een grote stad woon en ik bv. ook weleens boodschappen zal doen op de fiets. Ik zal geen lange afstanden gaan rijden, zo een half uurtje knallen is lang zat
Mijn vraag concreet is, welke framemaat heb ik ongeveer nodig? Zijn dit dezelfde maten als bij een racefiets of als een mountainbike? Mijn lengte is 173cm met een binnenbeenlengte van 78cm. Ik heb er twee op het oog, eentje met framemaat van 45cm en een van 52cm.
Mijn vraag concreet is, welke framemaat heb ik ongeveer nodig? Zijn dit dezelfde maten als bij een racefiets of als een mountainbike? Mijn lengte is 173cm met een binnenbeenlengte van 78cm. Ik heb er twee op het oog, eentje met framemaat van 45cm en een van 52cm.
Lijkt meer op de geometrie van de mountainbike. Gezien je binnenbeenlengte (en lange torso) adviseer ik 20 inch, dus ca 52cm.
tegenwoordig zijn er nogal wat verschillen in framematen. Hoe meet je c-c of c-t, sloping of klassiek... per merk verschilt het ook nog.. wat voor Giant een L kan zijn kan voor Wilier een M/L zijn...
het is ook vooral handig te kijken naar de zgn 'Stack' en 'Reach' van een frame
zie ook http://www.competitivecyclist.com/Store ... p#measures
het is ook vooral handig te kijken naar de zgn 'Stack' en 'Reach' van een frame
zie ook http://www.competitivecyclist.com/Store ... p#measures
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Hier zal ik maar niet verder op ingaan zeker !
Racefiets
De juiste framemaat van je Racefiets wordt als volgt berekent:
De binnenbeenlengte wordt met 0,665 vermenigvuldigd en dan heeft u de theoretische waarde
van het frame in cm.
Als de theoretische waarde tussen 2 maten in ligt geldt de volgende vuistregel:
Bij een meer sportiefkarakter van het gebruik van je racefiets neem dan het eerst kleinere frame.
Bij een meer tourkarakter van het gebruik van je racefiets neem dan het eerst grotere frame.
Dan staat deze website vol leugens niet .
http://www.fietssportief.be/be-nl/fiets ... memaat/280
Racefiets
De binnenbeenlengte wordt met 0,665 vermenigvuldigd en dan heeft u de theoretische waarde
van het frame in cm.
Als de theoretische waarde tussen 2 maten in ligt geldt de volgende vuistregel:
Bij een meer sportiefkarakter van het gebruik van je racefiets neem dan het eerst kleinere frame.
Bij een meer tourkarakter van het gebruik van je racefiets neem dan het eerst grotere frame.
Dan staat deze website vol leugens niet .
http://www.fietssportief.be/be-nl/fiets ... memaat/280
Pinarello Paris .
Viper XTeam Mtb
Viper XTeam Mtb
-
- Forum-lid
amclassic-fan schreef:In 2 zinnen zoveel onzin opschrijven is toch een knappe prestatie.
Waarom is mijn vorige bericht dan verwijderd ,daar staat hetgeen ik geschreven heb nog thans uitgelegd. ! Geeft niet hoor .
Pinarello Paris .
Viper XTeam Mtb
Viper XTeam Mtb
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
bertus187 schreef:
De binnenbeenlengte wordt met 0,665 vermenigvuldigd en dan heeft u de theoretische waarde van het frame in cm.
Ah, de roemruchte methode Eddy Merckx! En reken maar dat die klopt want iemand die dat uitgevogeld heeft èn x aantal keer de Tour de France en Giro d'Italia heeft gewonnen heeft gewoon gelijk.
Jammer alleen dat de meeste fietsfabrikanten geen 'gewone' fietsen meer maken met een kader met een horizontale bovenbuis zodat de meetmethode van Eddy bij de vullis kan.
Maar mensen die nog op een echte fiets willen rijden (zoals ik!) zijn nog steeds goed af bij de meetmethode van Eddy: 2 x binnenbeenlengte : 3 = framehoogte gemeten c-t dus center van de trapas tot top van de liggende bovenbuis of bovenkant zadellug.
De anderen kunnen het doen met XS, S, M, ML, L, XL, etc. voor wat 't waard is
-
- Forum-lid
Ga nou eens gewoon op de fiets zitten waar je fijn op zit. Test een fiets door het naken van rit ... Het is geen pak suiker. Cijfertjes zeggen niets, gevoel is alles
*Bereid me voor op alle commentaar die nu volgen gaat*
*Bereid me voor op alle commentaar die nu volgen gaat*