Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

De perfecte fietscomputer, bestaat die?

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1833
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 feb 2014 23:14

Ik vraag me af of er wel een perfecte fietscomputer is.
Ik heb me ook enige tijd georiënteerd op een Gps fietscomputer en
kwam tot de conclusie dat er met elke computer wel iets is als ik de diverse topics lees.
De hoogtemeters kloppen niet, problemen met uploaden van routes enz enz.
Nu geloof ik best dat als je eenmaal zo'n GPS hebt, dat je dan het uiteindelijk wel allemaal leert hoe het werkt,
maar ik geloof dat als we voor een bepaald merk al op pagina 206 zijn,
dat het er dan echt niet allemaal over gaat, hoe goed zo'n GPS is.
Natuurlijk kunnen we van elkaar leren en elkaar helpen, dat is het mooie van zo'n topic.
Mijn vriend heeft ook een GPS systeem (inmiddels zijn derde volgens mij) en ik mag zeggen dat hij er best bekwaam in is, maar onlangs had hij zo'n hoge hartslag, dat hij eigenlijk niet meer op de fiets kon zitten
en dat diverse ritten lang.
Ik zet meestal de routes uit bij ons clubje op een site, mail de link door naar hem, hij zet deze op zijn GPS, terwijl ik nog de route in op een A4tje in een routerol stop, werkt perfect.
Ik heb dus nog gewoon een simpel fietscomputertje, zonder hartslag o.i.d.
Mijn eisen waar ik voor een GPS naar keek waren niet veel; route er in kunnen zetten, route na kunnen kijken en kunnen plaatsen, als ik verdwaald zou zijn, dan goed kunnen aflezen waar ik dan was, batterij die lang meegaat, eventueel goede benadering van hoogtemeters.
Ik hecht niet veel waarde aan trainingsschema's, hartslag, calorieën enz.
Soms dacht ik dat ik de juiste keuze had gevonden, las ik weer een topic, was er toch weer iets aan de hand met dat systeem.

Waar ik heen wil: Bestaat de perfecte computer? (natuurlijk heeft ieder zijn eisen, snap ik),
wat is er eigenlijk mis met een gewoon simpel fietscomputertje? Scheelt misschien wel een hoop ergernis.
Laatst gewijzigd door Puffdaddy op 13 feb 2014 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
MrGPS.nl
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2014 15:59

Gebruikersavatar MrGPS.nl 13 feb 2014 23:34

puffdaddy schreef:
Ik hecht niet veel waarde aan trainingsschema's, hartslag, calorieën enz.
Soms dacht ik dat ik de juiste keuze had gevonden, las ik weer een topic, was er toch weer iets aan de hand met dat systeem.

Waar ik heen wil: Bestaat de perfecte computer? (natuurlijk heeft ieder zijn eisen, snap ik),
wat is er eigenlijk mis met een gewoon simpel fietscomputertje? Scheelt misschien wel een hoop ergernis.
Ik ben pas sinds kort actief aan het meelezen op dit forum maar ga wel al een tijdje mee qua recreatieve gps, en dan met name garmin. En deze vraag is een goede aanleiding om een zeker fascinatie te melden.

Het valt me namelijk op dat hier héél veel de garmin edge voorbij komt, en amper bijvoorbeelde de etrex of oregon. Terwijl met name de etrex20 een interessant ding is en bovendien veel goedkoper.

Mijn conclusie was dat het hier dan toch vermoedelijk gaat om de prestatie, en minder om de route. Maar het kan ook komen doordat Garmin de edge als fietstoestel positioneert en de outdoor toestellen meer in de wandelmarkt.
En vooral dat laatste kan leiden tot een verkeerde keuze, vooral als sprake is van een toepassing waarin het fitness deel ondergeschikt is

Excuus voor de lange inleiding, to the point.

De perfecte fietscomputer bestaat niet; ze zullen allemaal hun nukken wel kennen. Bij GPS navigatie heb je nu eenmaal te maken met satellieten op 20.000 km afstand en onderweg treedt er, afhankelijk van wat het signaal tegenkomt, nu en dan verstoring op. Het toestel is dan een paar seconden helemaal de weg kwijt. Dat zul je tijdens het rijden niet merken, maar bij het uitlezen van je tracklog is het dantoch wel opmerkelijk dat je op je fiets kennelijk een maximumsnelheid van 236 kmh haalde...

Daarnaast heb je vooral te maken met vaardigheid met het toestel en software. En inzicht in het samenspel tussen software, cartografie en routes. Je hebt veel mogelijkeheden en varianten en dat levert een zeker leercurve.

Wat de GPS toevoegt aan de kaart c.q. de routerol is persoonlijk. De twee belangrijkste aspecten vind ik zelf dat je een kleine kaart hebt die niet alleen de omgeving laat zien maar ook precies aanwijst waar jij bent. En daarnaast het feit dat je een wereld aan routes (letterlijk miljoenen) gratis van internet kunt downloaden. Bovendien route waarbij je niet de mist in gaat als je 'bij het groene bankje links' gemist hebt (doordat dat bankje er al jaren niet meer staat).

In de praktijk moet je rekenen op een apparaat van orde grootte 200 euro. Soms komen daar nog kaarten bij, maar voor met name de garmins zul je in eerste instantie prima uit de voeten kunnen met de gratis Open Fiets Map.
Genoemde etrex 20 lijkt een prima basis. Maar kijk even op http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/ , dan zie je de verschillende garmin-opties besproken.

Daarnaast zijn er nog alternatieven als de Mio of Teasi One. Mij persoonlijk hebben ze nooit echt kunnen overtuigen, maar er is een flinke groep die er erg enthousiast over is. Waarbij vooral de Mio het lijkt te winnen qua eenvoud van gebruik.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1833
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 feb 2014 23:39

Een type van Mio is er inderdaad ook ééntje waarvan ik dacht: misschien is dat wel wat, maar volgens mij is de batterij niet geschikt voor hele lange ritten.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 14 feb 2014 07:41

Elk ontwerp is een compromis, dus het ideale ontwerp (fietscomputer) bestaat niet.
older Budweiser

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 14 feb 2014 07:46

Och, mijn ouwe mio 300 doet het ongeveer 8 uur. Dat is best een pittig tochtje.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 14 feb 2014 08:50

De perfecte mss niet maar de beste is die die je op dat moment op je stuur voor je neus hebt ( die heb je gekocht en daar zul je het mee moeten doen) ;)
In mijn geval de Teasi one (bevalt me totnutoe ontzettend goed)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2014 09:01

Perfecte product bestaat sowieso niet, want als iets heel goed is dan is het eigenlijk altijd duur. Ieder product is een compromis, je kunt hooguit kijken naar bepaalde verhoudingen zoals de bekende prijs/kwaliteit verhouding.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39664
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 feb 2014 20:15

Maar zoals al zi vaak gezegd; beetje serieuze concurrentie zou Garmin goed doen.
Al was het maar om een meer high res scherm te monteren.
Less is bore

i-mac

i-mac 14 feb 2014 20:35

Ik heb zelf een Garmin Edge 800 en ben daar best tevreden over. Er zijn idd punten die beter kunnen, maar uiteindelijk kijk ik niet zoveel naar het scherm. Ik probeer liever te genieten van de omgeving.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 feb 2014 00:16

Inderdaad ben ik ook nog steeds tevreden over de Edge 800. Maar een beetje meer goede concurrentie mag best. De Edge 800 vind ik al een maximum qua formaat, want concurrenten zijn meestal nog groter (en niet eens altijd makkelijker in gebruik of goedkoper).

De Edge gebruik ik niet echt als trainingsmaatje, maar wel om het een en ander tijdens mijn rit uit te kunnen lezen en later mijn rit te uploaden naar Garmin Connect en Strava. Routes narijden doe ik best vaak. En tegenwoordig zit er een nieuwe leuke beta functie in Strava om makkelijk zelf rondjes te maken en na te rijden (al moet je wel ff opletten waar je rijdt). Echter kun je die routes ook in andere GPS computers laden natuurlijk...

De perfecte fietscomputer bestaat inderdaad niet...

Gebruikersavatar
rnijenhu
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 feb 2014 10:04

Gebruikersavatar rnijenhu 15 feb 2014 09:18

VDO MC 2.0 + hartslagmeter en voor gps een mobiel in rugzak met cycledriod (route registratie) klaart de klus voor mij.

Iedereen die wel eens met een GPS in het bos heeft gelopen weet de kwaliteit van het signaal: Kortom onbruikbaar voor MTB. Voor track volgen/ontdekken op onbekend terrein helpt natuurlijk alles.

Overweeg idd ook de edge hiervoor, maar vind hem eigenlijk nog ontiegelijk aan de prijs voor mijn doel. Behelp me nu met de app viewnavigator op mijn mobiel, nadeel is dat mobiel schermen in zonlicht bijna niet af te lezen zijn. En de accu in de winter, bij -10 issie zo leeg.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 feb 2014 11:46

Ik vind de Edge 800 ook zeker prima in het bos op de mtb, ook met de bebossing. GPS antenne is sterk genoeg. Afstand op 50m of 80m zetten en je ziet ruim van te voren waar je heen moet. Al gaat het ook wel eens fout omdat je niet altijd kunt kijken op je scherm en op het pad kunt letten als je wat harder door rijdt op singletracks... Op de racefiets in het bos zul je daar minder last van hebben, omdat je je gewoon op de verharde wegen blijft (al weet je bij een gedownloade route niet altijd of het ook asphalt is). Ook niet als je zelf een route maakt met bestaande fietspaden erin. Ben wel vaker in de duinen op een schelpenpaadje terechtgekomen met een gemaakte route in Fietsrouteplanner door de duinen langs de kust...

Plaats reactie