Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vraag over conditie

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 feb 2014 12:50

Kijk eens naar onderstaande rit, overgenomen uit Strava:

Speed avg 25.1km/h max 56.2km/h
Heartrate avg 170bpm max 187bpm
Calories 2,070
Elapsed Time 4:02:41
Suffer score epic.

Calories en max speed kijk ik niet naar.
Ik was behoorlijk kapot na die tocht maar de volgende dag had ik er geen last meer van. Het waaide behoorlijk die dag.

Vraag:
Is die HF 170 gemiddeld over 4 uur fietsen normaal of zou dat veel lager kunnen zijn door gericht te trainen? Ik ben 45.
older Budweiser

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 17 feb 2014 13:08

Er is iets mis met je hartslagmeter.
Je piek is te laag en je gemiddelde veel te hoog.
Niemand rijdt 4 uur op zijn verzuringsgrens.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 17 feb 2014 13:18

Wat is de gemiddelde hartslag bij andere ritten?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 feb 2014 13:22

Als ik gewoon ga trappen met niet teveel wind zo tussen de 150 - 160.
older Budweiser

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 17 feb 2014 13:23

Dit vraagt om nuancering. In algemene zin kan gesteld worden dat de maximale hartslag iets heel persoonlijks is. Veel belangrijker is echter het omslagpunt. Uit je mail maak ik op dat je dit niet. weet. Voor een persoon van 145 denk ik dat rijden met een hartslag van gemiddeld 170 met een maximum van 187 behoorlijk inspannend is.

Belangrijker is echter het gevoel dat je aangeeft. Je zegt dat je behoorlijk kapot was. Nu kan dat ook meerdere oorzaken hebben. Je kunt 4 uur lang heel diep gegaan zijn, maar het kan ook zijn dat je 4 uur op lage hartslag hebt gereden zonder goed te eten. Maar jouw verhalen combinerend lijkt het erop dat je heel intensief hebt getraind.

Een eenvoudig antwoord op je vraag is dat het inderdaad een stuk minder intensief kan. De vraag is natuurlijk of je minder intensief wil trainen. Als je dat wil kun je natuurlijk gewoon een stuk minder hard rijden en tegen de wind in een licht verzet gebruiken. Sterker nog, dit is een prima training om conditie op te doen en vetverbranding te trainen. Conditie betekent eigenlijk zoveel mogelijk vetverbranding tov koolhydraten. Belangrijk is echter dat je dit soort trainingen veel doet, bv een aantal maanden lang niet anders. Een maand of 2 voor een doel kun je dan intensiever gaan trainen, maar blijf ook dan nog af en toe op lage hartslag trainen. Wees er wel van bewust dat trainen op lage hartslag de nodige discipline vereist, je zult waarschijnlijk vaak ingehaald worden door andere fietsers. Hier moet je wel tegen kunnen. Succes.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 feb 2014 13:39

Mijn maximale hartslag vorig jaar was 190. Ik beschik over een Garmin800 met HF meter en een wahoo HF meter. Omslagpunt weet ik inderdaad niet.

Ik train de laatste maanden nagenoeg alleen D1 en gelukkig kan ik regelmatig fietsen met deze zachte winter. Ik tuf dan wel eens op mijn triple met 16 km/h tegen de wind...Of ik echt vooruitgang boek (met dezelfde hartslag hogere snelheid halen) kan ik niet zeggen gezien de zeer wisselende omstandigheden.

Ik heb echter nog steeds het idee dat mijn hartslag veel te snel oploopt.
older Budweiser

RH50
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 feb 2014 18:09

RH50 17 feb 2014 13:45

Aan de hand van deze gegevens valt er weinig over je conditie te zeggen. Zakt je hartslag snel zodra je gas terug neemt? Hoe weet je je D1 zone als je je omslagpunt niet weet?

Om op je vraag terug te komen, je kunt eventueel conditioneel veel verbeteren door bijvoorbeeld op je zones te trainen. Maar weet dan wel je omslagpunt. Wellicht train je nu wel te licht, of juist te zwaar? Dat is zonde van de trainingsarbeid.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 17 feb 2014 14:14

Maximale hartslag van 190 is best wel hoog voor een ouwe bok. (Ben zelf 44 :D )
Hoe intensief sport je de laatste jaren?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 feb 2014 14:17

Dat is inderdaad zo. Ik weet mijn omslagpunt niet dus de zones ook niet.
Ik ga nu uit van de de standaard formules en kom ik voor D1 rond de 140 uit. Daar blijf ik zoveel mogelijk 5 tot 10 tal slagen onder. Mijn trapfrequentie zit nu rond de 95.

Op mijn fiets kijk ik alleen naar Hf en trapfrequentie en dat is qua snelheid soms frustrerend. Maar goed, ik beschouw het maar als gerichte training en dat vergt discipline.
Als ik begin aan een lange tocht probeer ik met een lage HF weg te gaan. Over het algemeen zakt mijn HF vrij snel als ik wat rustiger ga fietsen.

@Focus: Ik heb mijn hele leven gesport. Incl. fietsen (inmiddels ruim 20 jaar). Pas sinds 2013 ben ik me gaan bezighouden met zones en Hf etc. Mede om mijn gewicht omlaag te krijgen, maar dat staat al in een ander topic :).
older Budweiser

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9010
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 feb 2014 14:39

Gewoon een inspannings test doen met hartfilm en lactaat.
Dan komt alles boven drijven.
Laatst gewijzigd door nijkie op 17 feb 2014 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 17 feb 2014 14:42

In dit kader kan een alternatieve benadering trainingszones op basis van de ademhalingsfrequentie in plaats van de hartslagfrequentie interessant zijn. In het boekje Ik, de wielrenner (van Sinterklaas gekregen maar pas onlangs gelezen :oops: ) van Koen de Jong en Aart Vierhouten beschrijven zij dit als volgt. In rust heb je een rustige en diepe ademhaling. Wanneer je je gaat inspannen ga je in eerste instantie dieper ademhalen. Na verloop van tijd kan je niet dieper ademen en ga je sneller ademen, maar nog wel diep. Dan komt vervolgens het punt waarop je niet meer diep en snel kunt ademen en ga je minder diep ademen. Zo kan je het omslagpunt bepalen. Daarbij geven zij als ik het goed heb een tabel met ademhalingsfrequentie per trainingszone. Die heb ik hier niet bij de hand maar kan ik thuis wel opzoeken en hier posten, of schaad ik dan in ernstige mate het copyright?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6069
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 17 feb 2014 14:45

Herman_N schreef: Voor een persoon van 145 denk ik dat rijden met een hartslag van gemiddeld 170 met een maximum van 187 behoorlijk inspannend is.
Voor een persoon van 145 is een hartslag sowieso al behoorlijk inspannend! :lol: ;)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie