Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ritchey WCS 46mm of Reynolds attack

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 18 feb 2014 22:36

Hallo,
ik ben op zoek naar een nieuwe wielset.Voornamelijk voor klimwerk in de Ardennen en klimcyclo's zoals de Marmotte, 3B, peakbreak.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Reynolds ATTACK wielen of de Ritchey WCS Apex II carbon 46mm.
Ik weet dat de laatste zwaarder zijn (dus iets minder klimmer), maar anderzijds zijn deze volgens mij meer allround.
Aangezien ik weinig info vind hier mijn vragen:
1/ wat over de kwaliteit van beide wielsets?
2/ welke verdiend jullie voorkeur?
3/ heeft er iemand al ervaringen met een van de sets?
4/ Gevoelig punt: Hoe zijn de remeigenschappen (in nat weer en afdalingen)?

omwille van een aantal redenen zijn er weing andere merken die in aanmerking komen voor mijn nieuwe fiets, behalve campa (maar de BORA 35 is enkel tube en ik wens clinchers).
Mogelijks kies ik uiteindelijk voor een alu versie en dan word het de shamal, maar ik zou toch eerst een carbon setje overwegen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 feb 2014 23:50

Het mooie is dat de ritchey WCS 46mm eigenlijk velgen van Reynolds gebruikt. Namelijk de velgen die je je in de 2013 assaults vind. In de kwaliteit van de velgen en remeigenschappen verwacht ik dus totaal geen verschil. Er zitten wel andere naven in, maar verwacht daar eigenlijk ook weinig verschillen. Al is er natuurlijk wel het verschil in hoogte van de velgen tussen de keuzes die jij nu aangeeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 18 feb 2014 23:53

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou je met het oog op klimcyclo's niet juist moeten gaan voor een lichtgewicht lage wielset in plaats van een relatief zware hoge wielset?

Dat gezegd hebbende, mijn ervaring met de Marmotte en de Maratona zijn dat je qua wielen het meeste voordeel haalt uit op het laatste moment kunnen remmen in de afdaling. Als zodanig zou ik zeker in het hooggebergte nooit kiezen voor wielen met een carbon remrand, omdat die altijd slechter remmen dan wielen met een alu remrand. Dit verschil in remkracht is maximaal bij slecht weer.

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 19 feb 2014 07:21

Rey953 schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou je met het oog op klimcyclo's niet juist moeten gaan voor een lichtgewicht lage wielset in plaats van een relatief zware hoge wielset?
Hier ben ik mij ook van bewust en dat is inderdaad eigenlijk de meest voor de hand liggende keuze, maar ik vraag mij gewoon af als het "all round" karakter van de ritcheys niet zinvoller kan zijn voor tijdens afdalingen en "tussenstukken" en daarom misschien een betere keuze.

In verband met de remkracht volg ik u ook, daarom stel ik dat ik uiteindelijk (en enkel om die reden) misschien voor de shamals zal kiezen.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 19 feb 2014 09:28

Of misschien de eurus van campa. Zijn bijna hetzelfde als de Shamals maar wel een hap goedkoper. Hopmans heeft ze in de aanbieding. Succes met je keuze.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 19 feb 2014 17:31

ritchey WCS 46mm is volgens mij eens getest in het blad Roadbike.de
ritchey WCS 46mm gebruikt inderdaad Reynolds velgen. Wielset kwam opzich goed uit de test, maar carbon remrand had wel wat problemen met hitte die bij het remmen in het hooggebergte kan ontstaan. De remrand had zichtbare schade, waardoor er geen rating aan de wielen is gegeven. Kortom; Ritchey carbon wielen zijn goed , maar kunnen bij heet weer en hard/verkeerd remmen delamineren. Lightweight Meilenstein clinchers kwamen als winnaar uit de test.

http://www.roadbike.de/laufraeder/test- ... 8480.9.htm
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 20 feb 2014 07:38

Lightweight vallen een beetje buiten mijn budget.

Ik geraak er niet uit carbon (voor de look) of toch verstand gebruiken en de shamals voor te klimmen ;)

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 20 feb 2014 08:17

Ik zou zelf voor Shamals gaan. Hoewel je ook Zonda's kan nemen die een overdreven laag werkelijk gewicht hebben dat 60 gram boven de Shamals zit. Dan kan je het overgebleven budget in carbon voor het vlakke steken.

Carbon in de bergen lijkt me echt niet prettig. Misschien gaat het wel maar een noodrem actie voor een auto of plotselinge regen zijn toch zaken die je mee moet nemen.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 20 feb 2014 08:18

@myerman als jij onderuit gaat in een afdaling omdat je carbonwielen de dienst weigeren dan maak jij je niet meer druk om de looks dus voor het hooggebergte zou ik een mooi laag setje shamals kiezen.

Misschien dat je over een paar jaar voor het vlakke werk een hoog setje kan kopen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 20 feb 2014 08:38

Ik denk dat het verstandig is om in de bergen alleen met hoge full carbon wielen te rijden als je zeker weet dat het droog zal blijven.Dus goed naar het weerbericht kijken voor iedere rit.
Als je persé een hoge full carbon wielset wilt rijden, dan moet je dus een backup wielset hebben voor slecht weer. Een set Shamals, Eurus, Racing Zero, 1 of Racing 3 is dan prima om maar een voorbeeld te noemen. Een full carbon hoge set voor de bergen is een discussie op zich. Een set met tubes is de veilige en verstandige keuze, want het hitte probleem bij het veelvuldig remmen waardoor je binnenband kan ploffen is dan geen probleem. Het nadeel van tubes is dat je bij meerdere keren lekrijden een probleem kunt hebben aangezien je geen nieuwe binnenbant kunt plaatsen. Tevens moet je tubes lijmen en dat is een klusje wat je leuk moet vinden. Plakken is echt niet zo moeilijk.
Full carbon tubewielen rijden erg fijn en ze zijn behoorlijk lichter dan full carbon clinchers (tenzij je voor de top gaat bij full carbon clinchers) Je blijft echter bij zowel clinchers als tubes remmen op een carbon remrand en dat kan toch wel problemen opleveren als je verkeerd remt en/of heel veel moet remmen.
Kortom; de Ritchey set die je noemde is een prima set waar je zeker ook mee in de bergen kunt rijden. Je moet wel goed naar weerbericht kijken. Regen of veel wind wil je dan niet hebben. Let ook op je remtechniek. Slepend remmen is verboden!!! Je hebt dus een lichte alu wielset als backup nodig. Je moet dan ook remblokjes wisselen. Een goed alternatief voor de bergen is een goed full carbon tubeset zoals bijv. een Campa Bora One of Racing Speed.

Wat ik zou doen? Ik snap dat een full carbon clincher set erg aantrekkelijk en begeerlijk is. Ik zou ze ook kopen, maar dan wel voor het vlakke. De Reynolds variant als ik in dat prijssegment zou shoppen. Vervolgens een goede alu wielset als backup erbij kopen voor de bergen. Ik zou met full carbon tubewielen in de bergen gaan rijden bij mooi weer.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 20 feb 2014 09:04

Bora One of Racing Speed komen veelvuldig voorbij op marktplaats voor rond de 550. Dan hou je geld over voor een setje Zonda's. Niet geheel toevallig is dit de combinatie die ik zelf ook heb voor mijn 'berg' fiets.

Tubes in de bergen rijdt prima maar lek rijden is echt onhandig. Zeker als je geen support wagen hebt. Toch jammer als je een mooie bergrit moet afblazen omdat je met een lekke tube langs de weg staat. Binnenbandjes gooi je er zo weer in en kan je oneindig vervangen zo'n beetje(overal te krijgen).

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 20 feb 2014 09:11

+1

Goede Bora one of racing speed tube sets zijn op marktplaats wel wat duurder. Er is ook een hoop namaak in omloop.
Als je met tubes in de bergen rijdt, dan is een support auto wel een must of je moet sowieso 1x een reserve tube meenemen en een spuitbusje latex.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie