Retro / oudere fietsen
Beste Fiets-ers
Ik ben nieuw op dit Forum en heb ik een vraag
(ik weet niet of ik hier in dit onderwerp goed zit?)
Ik heb een mooie oude Motobecane Record Vitus 172, die ik wil gaan opknappen?
nu zat het stuur achterstevoren? (of niet) op de fiets, ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Nu heeft de fiets een zeer vreemde voorvork? lijkt achterstevoren te zitten en verbogen?
Iemand ideeen en/of tips; voorvork vervangen? (toch jammer, dan niet meer origineel)
of voorvork terugbuigen (kans op metaalschade, met alle gevolgen van dien)
Ik ben nieuw op dit Forum en heb ik een vraag
(ik weet niet of ik hier in dit onderwerp goed zit?)
Ik heb een mooie oude Motobecane Record Vitus 172, die ik wil gaan opknappen?
nu zat het stuur achterstevoren? (of niet) op de fiets, ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Nu heeft de fiets een zeer vreemde voorvork? lijkt achterstevoren te zitten en verbogen?
Iemand ideeen en/of tips; voorvork vervangen? (toch jammer, dan niet meer origineel)
of voorvork terugbuigen (kans op metaalschade, met alle gevolgen van dien)
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Aan de voorrem te zien staat de vork op de juiste manier in het balhoofd. De vorm van de vork lijkt me op z'n zachtst gezegd niet helemaal overeenkomstig met de oorspronkelijke vorm. Terugbuigen lijkt me geen optie omdat de vork daar niet tegen kan. Je krijgt kans op scheuren en dat wil je niet.
Enigste optie is om op sites als marktplaats te kijken of daar een vork wordt aangeboden.
Enigste optie is om op sites als marktplaats te kijken of daar een vork wordt aangeboden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Tim Koers schreef:
Iemand ideeen en/of tips; voorvork vervangen? (toch jammer, dan niet meer origineel)
of voorvork terugbuigen (kans op metaalschade, met alle gevolgen van dien)
Merkwaardig! Fraai gevalletje van kromme vork maar da's prima terug te buigen hoor, ik heb ze wel erger binnengehad Die vork is van ijzer en ijzer is prima te buigen, zo worden ze namelijk ook gemaakt. Scheuren zal ie niet doen omdat er geen knik in zit, eerder een mooie glooiende kromming.
Wat een beetje lastig is is dat je de oorspronkelijke kromming onder aan de poten moet gaan zien te benaderen anders gaat de fiets heel gek sturen. Kwestie van uitproberen.
Ik zou aan de gang gaan met een buigijzer die je ook gebruikt bij waterleiding en dan stukje voor stukje. Wij hebben op ons bedrijf een speciaal buigijzer voor kromme vorken, als je in of vlakbij 020 woon wil ik 't wel voor je doen als jij niet durf.
Overigens staat de vork achterstevoren in 't frame en heeft iemand de voorrem doodleuk aan de andere kant van de vorkkroon gezet. Je zult 't zien aan de vorm van 't patje.
Ik durf het eigenlijk niet te zeggen: die vork is niet verbogen maar zo gemaakt (ontworpen).
Ik kan me niet voorstellen hoe je een voorvork op deze wijze kan verbuigen. De vork zou omgedraaid moeten zijn en zit de verbuiging dan niet te ver van de kroon en is hij niet te mooi?
Zou een dergelijk grote afwijking geen beschadigingen in de lak met zich brengen?
Ik kan me niet voorstellen hoe je een voorvork op deze wijze kan verbuigen. De vork zou omgedraaid moeten zijn en zit de verbuiging dan niet te ver van de kroon en is hij niet te mooi?
Zou een dergelijk grote afwijking geen beschadigingen in de lak met zich brengen?
Laatst gewijzigd door sloeren op 14 feb 2014 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo fietsers,
Op mijn gazelle race fiets uit 1982 zitten twee buis commandeurs.
Een half jaar geleden heb ik die dingen gedemonteerd, teneinde het frame te kunnen laten poedercoaten. Helaas zijn alle onderdelen door elkaar gegaan.
Weet iemand een montage tekening te vinden waarop staat hoe alle ringen veerringen frictie ringen gemonteerd moeten? Op de site van shimano vind ik ze onder nummer SL-R400.
maar daar staan de ringen niet getekend.
Dank al vast
Stuurpen.
Op mijn gazelle race fiets uit 1982 zitten twee buis commandeurs.
Een half jaar geleden heb ik die dingen gedemonteerd, teneinde het frame te kunnen laten poedercoaten. Helaas zijn alle onderdelen door elkaar gegaan.
Weet iemand een montage tekening te vinden waarop staat hoe alle ringen veerringen frictie ringen gemonteerd moeten? Op de site van shimano vind ik ze onder nummer SL-R400.
maar daar staan de ringen niet getekend.
Dank al vast
Stuurpen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Heb je dit bekeken of dit? Of heb je de hendeltjes zelf ook uit elkaar gehaald? Ja, dan wordt het wel een stuk lastiger vrees ik .
P.S.: Ik heb trouwens aan forumbeheer gevraagd of ze je post onder 'Techniek' willen plaatsen, daar is het beter op z'n plaats en is er meer kans op respons .
P.S.: Ik heb trouwens aan forumbeheer gevraagd of ze je post onder 'Techniek' willen plaatsen, daar is het beter op z'n plaats en is er meer kans op respons .
60 x Ventoux
Is wel degelijk verbogen door een frontale impact.sloeren schreef:Ik durf het eigenlijk niet te zeggen: die vork is niet verbogen maar zo gemaakt (ontworpen).
Ik kan me niet voorstellen hoe je een voorvork op deze wijze kan verbuigen. De vork zou omgedraaid moeten zijn en zit de verbuiging dan niet te ver van de kroon en is hij niet te mooi?
Zou een dergelijk grote afwijking geen beschadigingen in de lak met zich brengen?
De plek waar het buigen begint wordt bepaald door de materiaaldikten en de vorm, in dit geval de conische vorm van de vorkscheden, kennelijk is het deel onder de kroon erg stijf (butted)
Mogelijk waren de scheden niet perfect gelijk gebogen maar heeft men er 1 nagebogen tot ze weer gelijk waren en zo van de nood een deugd gemaakt.
Een beetje buigen aan hoogrekgrens staal gaat wel maar helemaal terugbuigen is waarschijnlijk fataal
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 22 jun 2013 19:00
Een hoop wijze kreten, maar ze worden wel degelijk zo gemaakt (al dan niet door zelfbouw )
https://lh6.googleusercontent.com/-Naze ... y_bike.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-Naze ... y_bike.jpg
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Precies, geen paniek om niks a.u.b. Jammer dat ik geen camera op 't werk heb: Van 't weekend nog een Peugeot Course (eentje mèt lugs) gered van de ondergang. Vork was krom, erger nog, 't kroonstuk was ook getordeerd en 't frame iets opgelopen.jeltevanmaanen schreef:Een hoop wijze kreten, maar ze worden wel degelijk zo gemaakt (al dan niet door zelfbouw )
Uiteraard geen probleem voor ome Theo
Dochterlief mag nooooit meer èn facebooken èn watsappen èn SMS-sen terwijl ze op de racefiets zit haha! Pappie overtuigd over 't nut van zachte remblokkies en stijve remkabels.
Deed even pijn (€ 208,-) maar die Course kan nu met een gerust hart de Ventoux afgestuurd worden.