Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lopen i.cm. fietsen

martijnm
Forum-lid

martijnm 19 feb 2014 11:07

sloeren schreef: Hardlopen komt je fietsprestaties niet of onmeetbaar weinig ten goede.
Dat is een fabeltje..
https://twitter.com/Sportarts/status/43 ... to/1/large

ThibautD
Forum-lid

ThibautD 19 feb 2014 11:55

Ik ben er ook zeker van dat dit wel helpt, al is het maar om uw basisconditie te vergroten.

Ik ben nu al enkele weken aan het lopen en fietsen en zal dit blijven doen.

Van interval is er nog geen sprake omdat ik mijn basis eerst wil uitbouwen. En gewoon rustig gaan lopen of fietsen kan ook leuk zijn!

hayes

hayes 04 mar 2014 14:42

ronkinkel schreef: wat je dus veel ziet is dat mensen met een goede conditie , fietsers voetballers enz die gaan hardlopen het op uithoudingsvermogen makkelijk volhouden (heb jongens gezien die binnen 2 weken een halve marathon liepen)

probleem zit het em er in dat de spieren er niet op getraind zijn en er dus heel erg makkelijk blessures gelopen worden.
Ik ben een jaar of drie terug ook beginnen lopen. In 't begin om kilo's kwijt te spelen (wat ook lukte), nadien ook om de algemene conditie op peil te houden.

Ik heb er dan ook behoorlijk veel over verslonden. Blijkt dat wielrenners die beginnen lopen inderdaad een groot gevaar op blessures hebben. Omdat ze een hoog uithoudingsvermogen hebben, dus het lang volhouden ondanks pijn en protesterende spieren.

Snelheid verhogen doe je inderdaad via intervaltraining. Vraag is of het echt nodig is. Ik liep in het begin ook rond de 10 km/h. Na een goed jaar en behoorlijk wat kilo's minder, liep ik (en loop ik nu nog) 11,5-12 km/h zonder er echt op te trainen. En dat is meer dan genoeg voor mij.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 04 mar 2014 14:54

martijnm schreef:
sloeren schreef: Hardlopen komt je fietsprestaties niet of onmeetbaar weinig ten goede.
Dat is een fabeltje..
https://twitter.com/Sportarts/status/43 ... to/1/large
Er staat in je linkje niets dat mijn eerdere stelling ontkracht.
Nog afgezien van het feit dat het hier niet om topsport gaat.
Daarnaast is je bron uitermate schimmig. (wat niet wil zeggen dat er misschien wel een betere te vinden is.)

DMvanHof
Forum-lid

DMvanHof 10 mar 2014 10:45

Ik heb ook sinds deze winter de hardloopschoenen weer eens opgezocht en het viel mij ook tegen hoe traag ik liep. De conditie had ik wel maar ik kreeg ontzettend veel last van mijn kuitspieren (met name vlak bij mijn enkels).
Nu ben ik een maand of twee verder en als ik je advies mag geven: let niet teveel op je snelheid / pace maar luister naar je lichaam. En begin niet gelijk met lange afstanden maar bouw het langzaam op.
Vooral het laatste was voor mij erg belangrijk, want zeker aan het begin toen ik gelijk 10k probeerde te lopen, liep ik de 2 dagen daarna krom van de spierpijn

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 mar 2014 18:26

Sterker nog; ik liep de 10k rond de 50min toen ik mijn eerste "snelle" 15k liep en toen liep ik ook 3dg krom van de spierpijn in mijn bovenbenen :D
Less is bore

arnold
Forum-lid

arnold 11 mar 2014 19:50

hardlopen is veel belastender voor de gewrichten en de spieren dan fietsen. Veel blessures worden veroorzaakt door te snel de afstand uit te breiden of te vaak te trainen. 10% per week uitbreiding is veel.
Beter is om de afstand die je loopt per week eerst zo te trainen dat je die zonder problemen en soepel uitloopt om daarna weer wat er bij te doen.

Voor mij geldt het omgekeerde, Ik ga er bij fietsen. Ik zal dus veel op een relatief licht verzet moeten fietsen om zodoende mijn spieropbouw voor hardlopen niet te verpesten
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2014 20:51

Wat dan weer wel grappig is, is dat ik deze winter beduidend minder heb gefietst dan ik de laatste 10jr heb gedaan (fors meer gelopen, 30-38km/wk) en voor het eerst NIET ziek ben geweest.

(En ja, ik weet dat N=1 ;) )
Less is bore

kees0251
Forum-lid

kees0251 11 mar 2014 21:23

arnold schreef: Voor mij geldt het omgekeerde, Ik ga er bij fietsen. Ik zal dus veel op een relatief licht verzet moeten fietsen om zodoende mijn spieropbouw voor hardlopen niet te verpesten
Voor hardlopen moet je geen spieropbouw doen en/of willen.
Cheap light strong, choose two

arnold
Forum-lid

arnold 11 mar 2014 23:20

kees0251 schreef:
arnold schreef: Voor mij geldt het omgekeerde, Ik ga er bij fietsen. Ik zal dus veel op een relatief licht verzet moeten fietsen om zodoende mijn spieropbouw voor hardlopen niet te verpesten
Voor hardlopen moet je geen spieropbouw doen en/of willen.
Natuurlijk heb je wel spieropbouw nodig voor hardlopen. Alleen geen knalharde spieren zoals wielrenners nodig hebben om het verzet rond te draaien.
Ook voor hardlopen zijn de broodnodige krachtoefeningen voor bovenbenen en kuiten onontbeerlijk alsmede voor rond de knieën om zodoende de ontwikkeling van een mogelijke lopersknie te verkleinen. Ook een goede training van het bovenlichaam qua spieropbouw is bevorderend voor de looptechniek

Of bedoel je dat met je opmerking?
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Plaats reactie