marcel_deventer schreef:Vraagje over vetverbranding in D1 vs D2. Ik heb twee situaties (vlakke weg):
situatie 1:
100 rpm
50-22 (28.5 km/h)
hr: 138 bpm (bij mij begint D2 op 138)
situatie 2:
75 rpm
50-15 (31.5 km/h)
hr: 126 (D1 begint bij mij op 123, dus ik rijd bijna in Herstelzone).
Het tweede lijk ik minder lang vol te houden, doordat ik veel kracht zet (en dus veel kh gebruik?),
Inderdaad, logisch ook, want je rijdt sneller, moet meer vermogen leveren en verbrandt dus meer. (al kan het zijn dat je efficiëncy hoger is bij minder RPM)
toch zou ik daar procentueel meer vet verbranden volgens de theorie.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16805781
Zo effe full text opsnorren en zinvol antwoord fomuleren. Brb
In een ademgasanalyse is gebleken dat ik juist veel kh gebruik bij lage hr: bij mijn omslagpunt van 164 heb ik een RER van 1.14 (in plaats van 1).
Dan was je aan het hyperventileren
UPDATE:
Je Gross Efficiëncy (Verbruikte Joules uit boterhammen met pindakaas gedeeld door geleverde Joules op de pedalen) is inderdaad lager bij een hoger toerental.
(vandaar mss ook die lagere HF bij minder RPM)
Muscular Efficiëncy is een ingewikkeld verhaal waarbij vele factoren (bv vezeltype) een rol spelen en ik heb nu ff geen tijd om dat uit te zoeken, maar mss voelt 53x11 zich geroepen