Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1544
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 27 feb 2014 21:54

Prachtig werk! Mooie inkijk in ECHT VAKMANSCHAP!
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 01 mar 2014 10:28

Bedankt voor alle complimenten, een goede extra motivatie om volgas door te bouwen.
Wat betreft de interne kabelgeleiding: Dit systeem wordt wel vaker gebruikt door custom framebouwers. De hoeveelheid extra werk en de onmogelijkheid om dit machinaal te doen maakt dat je dit soort dingen niet op standaardframes ziet. Het is een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van een custom frame (net als allerlei andere details, fillet brazing, etc., maar daarover later meer).

@WM: Voor de komende tijd heb ik al een paar frames in bestelling, maar de tweede helft van dit jaar is nog open. Ik schat dat de levertijd dan zo’n 1 a 2 maanden zal zijn.

@ Nighty: Een publieke testrit is altijd mogelijk. Iedereen is welkom om een rondje mee te komen fietsen door het Zeeuwse landschap.

Gebruikersavatar
jalex_h
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:24

Gebruikersavatar jalex_h 01 mar 2014 22:11

Schitterend om te zien hoe je dit aanpakt. Hier past slechts een diepe buiging!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 mar 2014 22:58

Hoe zorg je eigenlijk dat de buizen netjes aansluiten? SLijp je ze onder de juiste hoek? Of gebruik je een gatenzaag?
Lijkt me ook erg gaaf om een frame zelf te lassen.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 02 mar 2014 14:08

De aansluitingen heb ik met de hand passend gevijld (zie pagina 2). Dit kan inderdaad ook met een gatzaag op een draaibank of freesmachine, maar met de hand was in dit geval even makkelijker.

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 02 mar 2014 14:12

Mooie klus hoor. Blijf het volgen.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 02 mar 2014 14:47

DEEL 4.

Na de interne kabelgeleiding zijn er nog een paar andere puntjes te doen voordat de buizen aan elkaar kunnen worden gezet.

Op de plekken waar de buizen op elkaar aansluiten moeten nog een paar ontluchtingsgaten worden geboord. Deze zorgen er voor dat tijdens het solderen de hete gassen weg kunnen en deze daardoor niet het soldeerproces verstoren. Daarnaast zorgen ze er voor dat na het solderen de binnenkant van het frame volledig kan worden gespoeld met water om (schadelijke) soldeerfluxresten te verwijderen. In het uiteindelijke frame zorgen ze voor beluchting van de buizen (geen afgesloten ruimtes) en bieden ze de mogelijkheid om eventueel later aan de binnenkant nog een coating aan te brengen.

Afbeelding
vent hole, seat tube is already attached by bart fiets, on Flickr

Zoals je ziet heb ik de zitbuis al aan het brackethuis vastgesoldeerd. Dit wordt meestal vooraf gedaan omdat later de onderbuis gedeeltelijk over deze verbinding heen komt te liggen. Op deze manier wordt de zitbuis toch volledig aan het bracket vastgezet en kan daarna nog de dubbele miter van de onderbuis precies passend worden gevijld.

De balhoofdbuis had ik al op maat gezaagd. Nu heb ik er nog een paar verstevigingsringen opgesoldeerd.

Afbeelding
brazing head tube reinforcement rings by bart fiets, on Flickr

Verder heb ik ook al vast de gaten geboord voor de bidonhouders en zadelpenklemming (nu kan ik er nog makkelijk bij).

Afbeelding
holes for water bottle mounts by bart fiets, on Flickr

Na goed ontvetten en opschuren kunnen de buizen in de framemal worden geplaatst. Met een paar oude binnenbanden heb ik de onderbuis strak op z’n plek gespannen.

Afbeelding
frame in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr

De verbindingen worden ingesmeerd met flux (https://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(metallurgie)) en dan kunnen de buizen worden ‘getackt’. Dit is het vastzetten van de buizen met een paar ‘puntjes’ messing. Deze puntjes zitten allemaal op het centrale vlak van het frame zodat eventuele vervorming als gevolg van het verhitten niet resulteert in het kromtrekken van het frame.

Afbeelding
frame tacked by bart fiets, on Flickr

Als het voorframe is afgekoeld kan hij uit de framemal worden gehaald en nagemeten om te checken of hij nog recht is en dan kan hij verder worden afgesoldeerd. Dit zogenaamde ‘fillet brazing’ is voor de volgende keer ...
Laatst gewijzigd door bartv op 03 mar 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 02 mar 2014 17:23

Mooie update weer Bart!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 05 mar 2014 18:32

Ik begin onderhand zelfs een beetje ongeduldig te worden. :mrgreen:
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5920
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 mar 2014 19:52

Wolfhound32 schreef:Ik begin onderhand zelfs een beetje ongeduldig te worden. :mrgreen:
Ik ken het gevoel. ;) :lol:

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 05 mar 2014 20:01

ziet er weer goed uit!

hou ons updated, dit topic verdient straks om mij een plekje op een paar pagina's in het blad als je de fiets klaar hebt, prachtig werk!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 05 mar 2014 22:06

jeroenkuiper schreef:ziet er weer goed uit!

hou ons updated, dit topic verdient straks om mij een plekje op een paar pagina's in het blad als je de fiets klaar hebt, prachtig werk!
De redactie is al op de hoogte. ;)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie