Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Waarom kiest men voor een bepaald merkt/groep

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 05 mar 2014 20:52

Gastheerg schreef:Ik heb al jaren op een Gios gereden.
GastheerGios is het dus Gerard?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 mar 2014 20:59

Ik vind het woord "emotie" vaak zwaar overtrokken en te pas en te onpas wordt gebruikt. Zit er groen-wit-rood vlaggetje, een frivool lijntje op of aan en het is meteen "emotie" wat de boventoon voert. Ook veelal in de fiets/kledingtesten in Fiets en dat zonder dat er een wezenloos optisch verschil is te bespeuren met veel producten van andere niet Italiaanse merken. Wanneer ik terugdenk aan alle Italiaanse aankopen die wij hebben gedaan was het omdat wij het op het vlak van vormgeving mooi vonden/vinden. Toegegeven dat er bij verschillende aankopen een vorm van emotie bij kwam kijken was echter meer om de prijs bij aankoop alsmede de prijzen voor onderhoud maar dat is een andere vorm dan dat er bedoelt wordt.
Oh ja, waarom ik kies voor een bepaald merk/groep? Gewoon datgene wat ik het mooiste vind en toevallig is dat bij "een groep", toevallig Italiaans...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 05 mar 2014 21:16

Jaap Telder schreef:Ik koop een fiets (eigenlijk fietsen) omdat ze goed getest zijn in Tour en voldoen aan mijn wensen wat groep en gewicht betreft.
En het moet er goed uitzien. Verder ben ik wars van merkentrouw. Sommige personen hemelen hun merk zo op dat het lijkt of hun leven er vanaf hangt (zie forum, een bepaald Nederlands merk).
Wat ik niet koop is een oersaaie fiets/merk met een oudbollig Nederlands imago :mrgreen:
Oeps ligt het zo gevoelig? ;) Oubollig=kneuterig, enigszins ouderwets. Maar een service!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 05 mar 2014 21:59

Als totale Italofiel (heb zelfs een Lagostina pannenset) moest en zou ik natuurlijk een Italiaanse racefiets afgemonteerd met Campagnolo hebben. Uiteraard een celeste Bianchi. Maar dat was voor de totale doorbraak van The Internet natuurlijk niet zomaar geregeld, vandaar dat mijn eerste racefiets een Gazelle Tour de L'Avenir was. Geweldig ding, afgemonteerd Suntour en Weinmann.
Maar die Bianchi kwam uiteindelijk toch, jaren op gefietst maar eigenlijk moest ik bekennen dat de Gazelle veeeeel lekkerder reed. Helemaal crazy werd ik toen ik een Batavus Professional (afgemonteerd Shimano DuraAce) te pakken kreeg: Jesuss, 't kon dus nòg fijner! En toen die Koga Miyata RoadSpeed (Shimano 600).....
Uiteindelijk ben ik gestrand bij een vroege Giant Peleton Superlite (Shimano Exage) met de spaghetti letters en een Pinarello Asolo (afgemonteerd met een mengelmoessie Shimano 600, Suntour en Shimano Ultegra). Beide fietsen hebben dezelfde framematen en voor zover ik 't voel dezelfde geometrie; de Giant gebruik ik als vakantie fiets voor in de bergen en de Pina is m'n polderfiets. De Batavus voor Retroronderitjes en de Koga ben ik aan 't ombouwen tot Neoretro. De spullen van de Gazelle Tour de L'Avenir zitten nu op een oude Superia crosser die nu dienst doet als randonneur.
Ik denk dat je een 'klik' moet hebben met een bepaald stuurkarakter, met bepaalde rij-eigenschappen die voor iedere wielertourist -maar denk ik ook voor iedere profrenner- weer anders zijn en je dus op zoek moet gaan naar dat merk en die onderdelen groep die aansluit bij jouw criteria.
Wat heb je aan een bloedmooie Bianchi helemaal Campagnolo Record afgemonteerd als je -zoals ondertekende- dat ding eigenlijk voor geen meter vind rijden?
Ik zie een fiets a priori als gebruiksvoorwerp dus vind ik de rij-eigenschappen doorslaggevend bij de keuze tot aankoop. Dat ik niks met alu of plastic heb maakt 't voor mij qua esthetiek natuurlijk wel een stuk makkelijker: tot mid jaren 90 werden er eigenlijk geen lelijke fietsen gemaakt :D

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 05 mar 2014 22:15

Emotie is ook een containerbegrip die inderdaad te pas en te onpas wordt gebruikt... maar dat het merk fiets en groep een bepaald gevoel oproept is zeker (zowel positief als negatief)..
Ik zie zeker het 'nuchtere' van theodorocampagnolo en flores in...maar het verhaal van gastheerg kan zo in een wielerroman... als je zo over een fiets kan praten.. dat is emotie...

dank en hulde aan een ieder
grt
Etienne
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 06 mar 2014 09:22

Mensen dichten fietsen emotie toe, maar een fiets is in wezen een emotieloos ding: de emotie zit bij de berijder zelf, die deze op de fiets projecteert. Waar verder niks mis mee is natuurlijk.
Zelf ben ik half Italiaans en woon in België, dus dat doet me (on)bewust kiezen voor een Italiaanse fiets: als ik in Italië woonde reed ik waarschijnlijk op een Merckx! :)
Dat het een Bianchi is heeft alles te maken met het feit dat ik begon te fietsen in de Marco Pantani-jaren: voordien volgde ik de koers wel, maar het was Pantani (met zijn hoge rock&roll-gehalte) die me zin deed krijgen om zelf ook te beginnen fietsen (nu ja, voordien was er al wel Chiappucci, maar toen had ik de klik nog niet gemaakt om me zelf een fiets aan te schaffen - anders was het allicht een Carrera geworden...)
Dat die Bianchi ook nog eens goed zit qua geometrie en lekker rijdt is natuurlijk mooi meegenomen! ;)
Verder heb ik, als nostalgisch aangelegd mens, ook een uitgesproken voorkeur voor alles waar enige geschiedenis aan kleeft, en uit principiële overwegingen heb ik dan weer een zekere spontane aversie jegens Amerikaanse, Japanse of Taiwanese megaconcerns (wanneer ziet Europa eens in dat het feit dat tal van fietsen systematisch met Shimano worden geleverd eigenlijk hetzelfde soort koppelverkoop is als waarvoor Microsoft destijds werd veroordeeld?)
Aangezien fietsen niet meer dan een hobby is, hoef ik mijn keuze ook helemaal niet op louter rationele elementen te baseren: dat is er nou net het leuke aan!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 06 mar 2014 10:22

Ik heb geen enkele vorm van affiniteit met een fietsmerk dat momenteel actief is in de reezviedzen business.
Bij de oudere heb ik nog een licht sentiment bij Gazelle omdat ik op een Gazelle het grootste deel van mijn wielercarriere van 1976 tot 1988 heb gereden.
Ik maak nu een keuze uitsluitend op maatvoering, €€€ en materiaal (carbon mijd ik voorlopig nog)
Dat leidde tot nu toe in een Noname Chinees titanium frame en een qua geometrie perfect passende aluminium Gianni Motta (Belgische periode) van 100€.
Voor de winter heb ik nog een Gazelle Squadra frame met Campa/rommelkistonderdelen.
Opgebouwd wordt er tot nu toe altijd met oudere Campagnolo onderdelen (en Shimano of derden als dat zo uitkomt) van voor de Escape tijden in nogal eens wisselende combinaties.
Ik heb een voorraad spullen waar ik nog wel een 10 jaar mee vooruit kan.
Met bling en gadgets, bontgekleurd plastic, hoge wielen enz. heb ik absoluut niets.
Alles moet technisch kloppen, fetishisme is me vreemd.
Cheap light strong, choose two

vanzella
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jul 2007 15:49

vanzella 06 mar 2014 10:28

mooi topic is dit.

De eerste reactie ging over een Opel Vectra geloof ik. en Koga. Die link klopt niet helemaal denk ik. Koga was in de tijd van Opel vectra toch een beetje het luxe paardje van de importeur van Giant :)

de logica echter sluit ik me volledig bij aan. Ik wil de beste fiets voor mijn budget. En maak de keuze met weinig emotie. Zolang de kleurstelling (of bij voorkeur het gebrek aan kleur) een beetje ok is tenminste.

Het zal dus ook wel geen toeval zijn dat in mijn onderschrift de Volkswagen onder de fietsen het enig vermeldde merk is. Geen gedoe, wel een goede fiets met goede onderdelen voor een beschaafde prijs. En die voorwaarden volg ik best religieus :)

Oh ja en die dingen komen ook nog goed uit de Tour en Fiets testen...

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 mar 2014 10:31

:lol: GastheerGios. briljant !
Ik leer veel van jullie.

Ontopic. Eigenlijk is een fiets maar een simpel ding. Je kunt er een hoop over lullen, maar iedereen die wel eens aan een auto sleutelt of een vliegtuigmotor bekijkt ziet hoe relatief eenvoudig de techniek is.

Neemt niet weg dat het wel een MOOI stukje techniek is.
older Budweiser

cipollini 2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 feb 2014 18:24

cipollini 2 06 mar 2014 10:48

Ik vrees dat de eerste (soms onbewuste) schifting in merken gebeurt door het feit dat het merk al dan niet in de pro-tour aanwezig is.

muusers
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2013 19:28

muusers 06 mar 2014 10:54

Niet geheel bewust. Liep de fietsenwinkel in zonder te weten met wat voor fiets ik naar buiten zou gaan. Budget overlegd en wat fietsen geprobeerd. Groep was het eerste gekozen, vond die duimshifter van campa maar niks. Uiteindelijk heel degelijk prijs/kwaliteit op een giant uitgekomen. Weinig spannends, maar dat zocht ik ook niet.

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 06 mar 2014 10:58

cipollini 2 schreef:Ik vrees dat de eerste (soms onbewuste) schifting in merken gebeurt door het feit dat het merk al dan niet in de pro-tour aanwezig is.
In het verleden zeker... Tegenwoordig komen er steeds meer niet italiaanse fietsen bij (Specialized, Ridley, Canyon etc). Allemaal stuk voor stuk goede merken maar toch vind ik afwerkingen van bijvoorbeeld Tommasini erg bijzonder..

prijs/kwaliteit is uiteindelijk ook wat meespeelt... waarschijnlijk bij een nuchter volk als den ollander meer dan bij italianen.. (nergens op gebaseerd maar meer een gevoel)..
met name duitse fietsen (Rose) doen het erg goed.. en de toegankelijheid van aanschaf (internet, marktplaats). Zelfde geldt ook wel voor de groep..
waarom zou een campagnolo record beter op een colnago passen dan op een cannondale of SRAM op een specialized dan op een Bianchi? kwestie van gevoel?
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

Plaats reactie