Alberto Contador is bereid om DNA-materiaal af te staan om zijn onschuld te bewijzen in de Operación Puerto-zaak. 

“Ja, zodat het voor eens en altijd duidelijk is”, meldt de dertigjarige renner van Saxo Bank in Spaanse media. “Ik zou er geen moment over na hoeven te denken. Als het mij wordt gevraagd, sta ik DNA-materiaal af.”

“Het is in het belang van het wielrennen dat de onderste steen boven komt”, aldus Contador. “Als deze zaak is gesloten, kunnen we eindelijk praten over de sport.”

De Spanjaard kreeg vorige maand te horen dat hij toch niet hoeft te verschijnen als getuige in het proces dat momenteel wordt gevoerd tegen dopingdokter Eufemiano Fuentes.

In de administratie van Fuentes zouden documenten met de initialen A.C. zijn aangetroffen.

Tirreno-Adriatico

Contador, die vorige maand de eindzege in de Ronde van Oman moest laten aan Chris Froome, staat woensdag aan de start van de Tirreno-Adriatico.

“Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is om in topvorm te komen. Ik zal proberen te winnen, maar de concurrentie is hoog. Iedereen werkte toe naar deze koers.”

In het verleden reed Contador in deze periode altijd Parijs-Nice, de koers die hij won in 2007 en 2010.

© NUsport