Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

industrielager loopt zwaar maar regelmatig.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 mar 2014 12:53

kees0251 schreef:
scottwilko schreef:Goede keus om de lagers te vervangen. Degene die denkt dat de wrijving niet uitmaakt, moet maar eens met een naafdynamo gaan rijden. Dan merk je wel degelijk een groot verschil tussen licht aan of licht uit.
Degene die denkt dat lagerwrijving hetzelfde is als electrisch vermogen opwekken zou hier helemaal geen opmerkingen over moeten maken.
Daar heb je gelijk in Kees, maar onwetendheid is geen misdaad. Volgens mij is het beter voor je gezondheid als je niet op elke, in jou ogen, onwaarheid, reageert.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4710
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 mar 2014 19:16

Wanneer is het onwetendheid?
Een naafdynamo die wel of geen elektrisch vermogen opwekt, laat wel duidelijk een verschil voelen in weerstand. Dat een lager die zwaar loopt tegen een lager die licht loopt een veel kleiner verschil is doet daar niets aan af.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 07 mar 2014 19:20

Geen mens heeft het hier over een dynamo gehad.
Totaal irrelevant voor de besproken kwestie.
Cheap light strong, choose two

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4710
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 mar 2014 09:09

Ik zou hier op in kunnen gaan, maar blijkbaar vind Kees alleen wetenschappelijk onderbouwde antwoorden relevant. Ik probeer alleen op een eenvoudige manier iets duidelijk te maken. Vind je mijn antwoorden niet interessant, lees er dan overheen.
Oh nu ben ik er toch op in gegaan, maar dit is wel het laatste wat ik aan een discussie met Kees besteedt. Laten we nu verder gaan met de originele discussie.
Graag verneem ik de bevindingen van Scighera, of hij tijdens het fietsen ook verneemt dat het soepeler loopt met nieuwe lagers, en uiteraard of dit ook in de snelheid zichtbaar is?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 mar 2014 10:17

scottwilko schreef:Ik zou hier op in kunnen gaan, maar blijkbaar vind Kees alleen wetenschappelijk onderbouwde antwoorden relevant. Ik probeer alleen op een eenvoudige manier iets duidelijk te maken.
Je wilde even scoren en zat er totaal naast, no big deal maar lul er dan niet omheen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 mar 2014 10:49

Kees, het zou de sfeer verbeteren als je je gewoon respectvol uitlaat tegenover je medeforumleden. Het zou ook de discussies ten goede komen, lijkt me zo
Afbeelding

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 08 mar 2014 11:08

Bedankt voor de tips zover!

Ik heb zowel normale als C3 besteld, Na wat gegoogle bleek zowel Mavic als Easton C3 te gebruiken, en HED bij ceramic upgrades ook C3.

Ik ga er dus eerst C3 inpersen, en als dat teveel speling oplevert de normale.

Hier een foto van de naaf zonder freewheel en as; hoe kan ik het beste de lagers eruit krijgen? normaal neem je er al een mee bij het verwijderen van de as, en tik je de andere er vervolgens uit.
Er zit hier echter ook een tussen ring/cylinder in die bijna dezelfde binnendiameter heeft als de de lager cartidges...
Afbeelding
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 mar 2014 12:50

De vulbus kan je als het goed is opzij schuiven (zit misschien iets klem) en dan kan je met een lange staaf of bout het lager vanaf de andere kant eruit tikken.
Korte tikjes rondom.
Cheap light strong, choose two

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 08 mar 2014 20:09

Thanks! Ik ga er mee aan de slag wanneer ik de nieuwe cartridges binnen heb :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

fredkarsten
Forum-lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46

fredkarsten 08 mar 2014 22:22

loos schreef:Kees, het zou de sfeer verbeteren als je je gewoon respectvol uitlaat tegenover je medeforumleden. Het zou ook de discussies ten goede komen, lijkt me zo
loos volledig mee eens en met jou en mij verschrikkelijk veel forumleden!!!
gaat niet, bestaat niet!

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 16 mar 2014 18:09

Zo...was een hele operatie, de boel zat er goed vast in, verschil van de losse oude lagers met losse nieuwe lagers was enorm.

Inpersen lukte niet met snelspanner (steeds scheef), met oude lager als tussenmateriaal, en een stuk schroefdraad met grote moer icm hamer en de lagers gingen er wel recht in.

Resultaat is positief, nog niet helemaal perfect vergeleken met een HED.3 . Maar een aanzienlijk langere en soepele uitloop tov de oude lagers,
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 16 mar 2014 19:08

fredkarsten schreef:
loos schreef:Kees, het zou de sfeer verbeteren als je je gewoon respectvol uitlaat tegenover je medeforumleden. Het zou ook de discussies ten goede komen, lijkt me zo
loos volledig mee eens en met jou en mij verschrikkelijk veel forumleden!!!
Was getekend: Fred uitroepteken.

Koeien die in een koortje loeien kunnen mij niet boeien.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie