Veel speling in geel plaatje
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2014 14:24
- Locatie: Wognum
Goedendag.
Ik heb in mijn linker schoen (gele plaatjes) meer speling als rechts lijkt wel, ik kom soms ook met mijn hak tegen de crank aan.
Ik ben een beginner en weet niet of dit af te stellen is.
Het zou ook aan mijn houding kunnen liggen tuurlijk.
Is dit misschien af te stellen met de uitklik schroef (weet de echte naam niet), of op de plaatjes zelf.
Ik hoop wat verder te komen hier.
Grt jeroen Dijkstra
Ik heb in mijn linker schoen (gele plaatjes) meer speling als rechts lijkt wel, ik kom soms ook met mijn hak tegen de crank aan.
Ik ben een beginner en weet niet of dit af te stellen is.
Het zou ook aan mijn houding kunnen liggen tuurlijk.
Is dit misschien af te stellen met de uitklik schroef (weet de echte naam niet), of op de plaatjes zelf.
Ik hoop wat verder te komen hier.
Grt jeroen Dijkstra
Koga roadwinner ultegra
Jeroen je moet de veerspanning van het pedaal afstellen.
Je zal wel een shimano spd sl pedaal gebruiken.
Ze zijn wel zo'n beetje allemaal het zelfde wat Shimano betreft en werken met een inbusschroef voor de sterkte van de speling.
zo kun je zelf de speling afstellen met een inbussleutel(tje).
Gewoon proberen wat voor jou het best voelt.Niet al te slap anders klemt het niet goed.
Kan zijn dat je gewoon de ene kant wat minder speling moet hebben of andersom.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 680299.pdf
hier staat nog even goed met afbeeldingen uitgelegt hoe je de gele plaatjes moet afstellen en hoe je de inbusschroef moet stellen.
http://www.maesivo.be/index.php?option= ... &Itemid=57
tip is ook >om te zoeken op you tube(naar filmpjes)
eerst nederlandse tekst intypen en anders in het engels.
"stikt" van de uitlegfilmpjes over fietsen en onderdelen
en onderhoud.
Je zal wel een shimano spd sl pedaal gebruiken.
Ze zijn wel zo'n beetje allemaal het zelfde wat Shimano betreft en werken met een inbusschroef voor de sterkte van de speling.
zo kun je zelf de speling afstellen met een inbussleutel(tje).
Gewoon proberen wat voor jou het best voelt.Niet al te slap anders klemt het niet goed.
Kan zijn dat je gewoon de ene kant wat minder speling moet hebben of andersom.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 680299.pdf
hier staat nog even goed met afbeeldingen uitgelegt hoe je de gele plaatjes moet afstellen en hoe je de inbusschroef moet stellen.
http://www.maesivo.be/index.php?option= ... &Itemid=57
tip is ook >om te zoeken op you tube(naar filmpjes)
eerst nederlandse tekst intypen en anders in het engels.
"stikt" van de uitlegfilmpjes over fietsen en onderdelen
en onderhoud.
-
- Forum-lid
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52
het kan ook zijn dat de plaatsing van het schoenplaatje op je linkerschoen ervoor zorgt dat die voet al meer met de hak naar binnen zit dan je rechtervoet. Zitten de plaatjes op je schoenen symmetrisch?
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2014 14:24
- Locatie: Wognum
Ik ga thuis wel even stoeien met die stelschroef, of de plaatjes symmetrisch zitten weet ik niet, kan ik dat na meten? Ze zijn door mijn fm geplaatst, dus ging er vanuit dat ze goed zaten eigenlijk.
Het is een Shimano spd sl pedaal ja, type 105.
Bedankt voor de snelle reacties
Het is een Shimano spd sl pedaal ja, type 105.
Bedankt voor de snelle reacties
Koga roadwinner ultegra
Dit is nog belangrijker, wat Herwerdenrijder schrijft.herwerdenrijder schreef:het kan ook zijn dat de plaatsing van het schoenplaatje op je linkerschoen ervoor zorgt dat die voet al meer met de hak naar binnen zit dan je rechtervoet. Zitten de plaatjes op je schoenen symmetrisch?
Ik had je vraag niet helemaal goed beoordeeld, sorry daarvoor.
De stelschroef is voor het zwaarder of lichter zetten van de in/uitklik stand.
Je voet komt wat tegen je crank.Dat kan goed wijzen op dat de gele plaatje aan die kant, niet helemaal goed staat.De hak dus te veel naar binnen.
Het is even proberen allemaal.
Beste is om de plaatjes opnieuw te stellen.Zodat je niet tegen de crank aan komt met je voet.
Dat stellen is heel eenvoudig.
Zie ook de linken die ik bij heb gevoegd.
Na opnieuw stellen van de gele plaatjes, moet je even je knieen in de gaten houden.Dat ze niet pijn gaan doen, door een verkeerde stand van de plaatjes.Dat als het ware je knie wat scheef wordt gedrukt.
succes ,zoals bijna met alles op de fiets...is het gewoon proberen tot je de juiste stand hebt voor je lichaam. (in dit geval je beenstand).
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2014 14:24
- Locatie: Wognum
Ik ga even schuiven met de plaatjes, hopelijk werkt dit.
Dat ik links meer speling heb als rechts, heeft dit daar ook mee te maken?
Dan nog een vraag op een ander vlak, als ik ga fietsen heb ik al vrij snel een kramp onder mijn voeten, is dit door houding te voorkomen of moet ik gewoon nog wennen aan het vastgeklikt zitten?
Dat ik links meer speling heb als rechts, heeft dit daar ook mee te maken?
Dan nog een vraag op een ander vlak, als ik ga fietsen heb ik al vrij snel een kramp onder mijn voeten, is dit door houding te voorkomen of moet ik gewoon nog wennen aan het vastgeklikt zitten?
Koga roadwinner ultegra
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik wil niet meteen zeggen dat dit onjuist is, maar volgens mij heeft je linker en rechter voet per definitie dezelfde speling (uitgaande van niet volledig uitgesleten schoenplaatjes en/of pedaal).Jeroen dijkstra schreef:Ik ga even schuiven met de plaatjes, hopelijk werkt dit.
Dat ik links meer speling heb als rechts, heeft dit daar ook mee te maken?
Het is denk ik eerder een 'gevoel' dat je links meer speling hebt. Het feit dat je tegen je crank aankomt tijdens de pedaaltred is een kwestie van afstellen van de plaatjes.
Wat je kunt proberen is om je schoen (alleen je schoen, dus niet met je voet erin) op je pedaal te klikken en je zijwaardse speling te meten. Ik heb altijd geleerd...meten is weten. Quote Lord Kelvin "If you can not measure it, you can not improve it."
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2014 14:24
- Locatie: Wognum
Plaatjes zaten idd niet gelijk, nu wel en dit scheelt al heel wat.
Vanmiddag stukje fietsen.
Denk idd dat het verschil in speling gevoelsmatig ook kwam doordat mijn hak de crank raakte.
Allen bedankt!!!
Vanmiddag stukje fietsen.
Denk idd dat het verschil in speling gevoelsmatig ook kwam doordat mijn hak de crank raakte.
Allen bedankt!!!
Koga roadwinner ultegra
Ik schreef in een ander topic ook al dat ik de veerspanning links en rechts niet hetzelfde heb volgens de schaal op het pedaal bij mijn 105 SPD-SL pedalen en gele plaatjes. Sinds dit jaar rijd ik pas met SPD-SL, want reed altijd met SPD op racefiets. Weet niet meer welk topic, maar voor zover ik kan zien had ik beide plaatjes wel gelijk gemonteerd en zitten ze niet scheef. Toch voelde ze volgens de schaal op pedaal niet hetzelfde. En door de veerspanning niet gelijk te zetten volgens de schaal voelen ze nu wel gelijk. Verder schreef ik dat ik het bij mijn SPD schoenen en pedalen dit probleem nooit had meegemaakt. Daar staan links en recht gewoon hetzelfde afgesteld volgens de schaal op het pedaal. Dus vroeg me af of de produktie wel goed is geweest bij de 105 pedalen...
Hoi,
Ik ben ook nieuw in het wielrennen, dus ik hoop dat een doorgewinterde fietser misschien wat antwoorden voor mij heeft.
Ik heb zelf Shimano SH11 plaatjes (geel) nieuw gekocht bij mijn (nieuwe) pedalen (PD-R550). Nu heb ik er drie keer mee gefietst (90km) en zijn er aan de achterzijde 1 van die 2 kleine gele blokjes afgebroken (dus van de plaatjes onder mijn schoen). Ik heb er geen marathon mee gelopen o.i.d.. Iemand ervaring of dat erg is? Om deze reden heb ik dus ws. ook meer speling..?
Tweede vraag: Vandaag zag ik dat er bij mijn trapper ineens een schroef uitsteekt (binnenzijde)...?!
Ik vind dit wel erg snel. Is dit normaal of hoor je het na X kilometers ook een en ander bij te stellen (en is het dus normaal...)?
Alvast bedankt
Gr Joost
Ik ben ook nieuw in het wielrennen, dus ik hoop dat een doorgewinterde fietser misschien wat antwoorden voor mij heeft.
Ik heb zelf Shimano SH11 plaatjes (geel) nieuw gekocht bij mijn (nieuwe) pedalen (PD-R550). Nu heb ik er drie keer mee gefietst (90km) en zijn er aan de achterzijde 1 van die 2 kleine gele blokjes afgebroken (dus van de plaatjes onder mijn schoen). Ik heb er geen marathon mee gelopen o.i.d.. Iemand ervaring of dat erg is? Om deze reden heb ik dus ws. ook meer speling..?
Tweede vraag: Vandaag zag ik dat er bij mijn trapper ineens een schroef uitsteekt (binnenzijde)...?!
Ik vind dit wel erg snel. Is dit normaal of hoor je het na X kilometers ook een en ander bij te stellen (en is het dus normaal...)?
Alvast bedankt
Gr Joost
Nee, macht kein flaus aus voor je speling. Kijk maar hoe de cleat inklikt in het SPD-SL pedaal. Pedaal klikt in dmv die zwarte rand tussen die gele blokjes. Die gele blokjes zijn puur steunpeunten bij het lopen.jjbd123 schreef: Nu heb ik er drie keer mee gefietst (90km) en zijn er aan de achterzijde 1 van die 2 kleine gele blokjes afgebroken (dus van de plaatjes onder mijn schoen). Ik heb er geen marathon mee gelopen o.i.d.. Iemand ervaring of dat erg is? Om deze reden heb ik dus ws. ook meer speling..?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Die gekleurde blokjes zijn puur voor het lopen idd. Zodra die versleten zijn adviseert men normaal om nieuwe plaatjes te plaatsen omdat je anders de plaatjes gaat afslijten waardoor je gevaarlijk uit het pedaal kunt schieten. Even goed opletten dus.
Hoe heb je dat blokje inhemelsnaam afgebroken dan? Was het lastig in het pedaal komen ofzo?
Wat betreft die schroef: Geen idee wat je bedoelt. Is dit in beide trappers hetzelfde of zit er 1 los. Dan zou je hem natuurlijk weer gewoon vast kunnen draaien. Kan natuurlijk zijn dat hij los is getrild. Of je hebt iets gesloopt in het pedaal met het slopen van dat plaatje
Hoe heb je dat blokje inhemelsnaam afgebroken dan? Was het lastig in het pedaal komen ofzo?
Wat betreft die schroef: Geen idee wat je bedoelt. Is dit in beide trappers hetzelfde of zit er 1 los. Dan zou je hem natuurlijk weer gewoon vast kunnen draaien. Kan natuurlijk zijn dat hij los is getrild. Of je hebt iets gesloopt in het pedaal met het slopen van dat plaatje