Vraag over tubes
Mannen,
Ik kan een mooi tubesetje overnemen maar heb tot op heden alleen maar draadband gereden.
Nu is mijn vraag (ik heb er al over gelezen maar kon geen duidelijk antwoord vinden)
Wat is nu het verschil met rijden met tubes? Het schijnt dat het het comfortabeler is maar hoe uit zich dat? En zijn er nog meer voordelen?
Ik zoek een overtuigende reden om tubewielen te kopen, mede gezien de prijzen die je voor tubes moet betalen. Anders blijf ik bij clinchers
Ik hoor graag jullie mening.
Ik kan een mooi tubesetje overnemen maar heb tot op heden alleen maar draadband gereden.
Nu is mijn vraag (ik heb er al over gelezen maar kon geen duidelijk antwoord vinden)
Wat is nu het verschil met rijden met tubes? Het schijnt dat het het comfortabeler is maar hoe uit zich dat? En zijn er nog meer voordelen?
Ik zoek een overtuigende reden om tubewielen te kopen, mede gezien de prijzen die je voor tubes moet betalen. Anders blijf ik bij clinchers
Ik hoor graag jullie mening.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Er zijn al 100 discussies over, maar even mijn mening:
voordelen: hangen sterk af van de wielset!
nadelen: lijm plakt ook aan vingers en remranden, monteren en afnemen vereist wat oefening, pitstop werkt niet altijd dus een reservetube meenemen is aangewezen (daar gaat de gewichtswinst), na 1 lek + pitstop + nog een lek is het einde tube. Tubes rijden kan je goedkoop houden door met goedkope tubes te rijden, maar dan kan je wellicht evengoed met draadbanden rijden.
Idealiter betaal ik minder dan 20 euro voor een vittoria rally tube met 220 tpi en gaat die 3000km mee, in de praktijk zal het eerder zijn als ze een tweede keer lek is (Dus ongeveer 2000km per tube). Reken het dan zelf maar uit…
kortom: tubes moet je leren, en moet je willen leren.
voordelen: hangen sterk af van de wielset!
nadelen: lijm plakt ook aan vingers en remranden, monteren en afnemen vereist wat oefening, pitstop werkt niet altijd dus een reservetube meenemen is aangewezen (daar gaat de gewichtswinst), na 1 lek + pitstop + nog een lek is het einde tube. Tubes rijden kan je goedkoop houden door met goedkope tubes te rijden, maar dan kan je wellicht evengoed met draadbanden rijden.
Idealiter betaal ik minder dan 20 euro voor een vittoria rally tube met 220 tpi en gaat die 3000km mee, in de praktijk zal het eerder zijn als ze een tweede keer lek is (Dus ongeveer 2000km per tube). Reken het dan zelf maar uit…
kortom: tubes moet je leren, en moet je willen leren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Over dit onderwerp zijn oorlogen uitgevochten...
Mijn mening? Lekker op vouwbandjes blijven rijden. Het gedoe van tubes kitten, uitlijnen, velgen ontkitten, gekloot als je lekrijdt enz. weegt mijns inziens niet op tegen de vermeende betere rij-eigenschappen. Ik heb een aantal jaren op tubes gereden (wedstrijden) en merkte niks van het verschil... Ik gebruik alleen nog tubes voor het cyclocrossen omdat je dan lekker zacht kunt rijden zonder het risico van stootlekken.
Ik ga ff chips en bier halen, want dit kan nog leuk worden...
Zie overigens ook het topic Tubes for dummies (de titel zegt genoeg...), bijzonder vermakelijk...
Mijn mening? Lekker op vouwbandjes blijven rijden. Het gedoe van tubes kitten, uitlijnen, velgen ontkitten, gekloot als je lekrijdt enz. weegt mijns inziens niet op tegen de vermeende betere rij-eigenschappen. Ik heb een aantal jaren op tubes gereden (wedstrijden) en merkte niks van het verschil... Ik gebruik alleen nog tubes voor het cyclocrossen omdat je dan lekker zacht kunt rijden zonder het risico van stootlekken.
Ik ga ff chips en bier halen, want dit kan nog leuk worden...
Zie overigens ook het topic Tubes for dummies (de titel zegt genoeg...), bijzonder vermakelijk...
Het setje wat ik kan overnemen in een no name setje.
Maar ik ben hier niet voor een bier en chips topic, maar ben gewoon erg benieuwd naar de extreme voordelen van tubes.
Als ik het lees in tubes voor dummies kom ik er niet echt uit, en nee ik heb niet de 60 pagina's gelezen maar de helft.
Ik heb nu 3 setjes clinchers en ik denk dat ik maar bij clinchers blijf aangezien de extreme voordelen er in mijn ogen niet zijn.
Maar ik ben hier niet voor een bier en chips topic, maar ben gewoon erg benieuwd naar de extreme voordelen van tubes.
Als ik het lees in tubes voor dummies kom ik er niet echt uit, en nee ik heb niet de 60 pagina's gelezen maar de helft.
Ik heb nu 3 setjes clinchers en ik denk dat ik maar bij clinchers blijf aangezien de extreme voordelen er in mijn ogen niet zijn.
Om de discussie nog wat verder uit te breiden: tubeless! Ik heb ook een tijd getwijfeld over een overstap naar tubes, tot ik gewezen werd op tubeless. Ik vind het aanmerkelijk beter rijden dan clinchers (comfortabeler en meer grip), en de "techniek" is hetzelfde (alleen gooi bij tubeless nog vloeibare latex in de banden).
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gewoon hetzelfde in de uitspraak als een tube tandpasta. Niets meer een niets minder. Tjoebs klinkt nergens naar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Sinds de verbanning van fdegrove valt het toch allemaal wat tegen vind ik...edwin01 schreef:Over dit onderwerp zijn oorlogen uitgevochten...
Mijn mening? Lekker op vouwbandjes blijven rijden. Het gedoe van tubes kitten, uitlijnen, velgen ontkitten, gekloot als je lekrijdt enz. weegt mijns inziens niet op tegen de vermeende betere rij-eigenschappen. Ik heb een aantal jaren op tubes gereden (wedstrijden) en merkte niks van het verschil... Ik gebruik alleen nog tubes voor het cyclocrossen omdat je dan lekker zacht kunt rijden zonder het risico van stootlekken.
Ik ga ff chips en bier halen, want dit kan nog leuk worden...
Zie overigens ook het topic Tubes for dummies (de titel zegt genoeg...), bijzonder vermakelijk...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Ik heb er maanden over gedaan om mijn lightweight tube wielen te verkopen. Niemand wil nog tubes, ik krijg nog een beroerte als ik eraan denkt wat ik ervoor gekregen heb.
53x11 schreef:Sinds de verbanning van fdegrove valt het toch allemaal wat tegen vind ik...edwin01 schreef:Over dit onderwerp zijn oorlogen uitgevochten...
Mijn mening? Lekker op vouwbandjes blijven rijden. Het gedoe van tubes kitten, uitlijnen, velgen ontkitten, gekloot als je lekrijdt enz. weegt mijns inziens niet op tegen de vermeende betere rij-eigenschappen. Ik heb een aantal jaren op tubes gereden (wedstrijden) en merkte niks van het verschil... Ik gebruik alleen nog tubes voor het cyclocrossen omdat je dan lekker zacht kunt rijden zonder het risico van stootlekken.
Ik ga ff chips en bier halen, want dit kan nog leuk worden...
Zie overigens ook het topic Tubes for dummies (de titel zegt genoeg...), bijzonder vermakelijk...