Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe trapas voor oude fiets

sonicboy03
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37

sonicboy03 11 mar 2014 17:27

Ik ben bezig een oude concorde aquila uit de jaren 80 aan het restaureren en wou graag de trapas die er nu inzit (een van mindere kwaliteit) vervangen door een goede van shimano (bb-un54 of 55). Nu, met maten kan er gauw gemist worden en daarom had ik graag hier wat advies ingewonnen.

Op de huidige trapas lees ik: 1.37" x 24 TPI RH 30 MN .

Wat de breedte betreft, ik veronderstel enkel het framegedeelte dient mee te rekenen en niet de cups? Dan kom ik uit aan 68mm.

Dit vind ik wel terug als ik online zoek naar trapas, maar dan staat er ook nog een andere maat bij (110-113-122...) die ik dus niet direct kan thuisbrengen.

Het betreft een double speed vanvoor.

wouter

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 11 mar 2014 17:50

Ga bij de lengte uit van de as die erin zit.
68 mm is BSA of Engelse draad, dat is nog heel courant.
Let op; de rechtercup moet rechtsom losgedraaid worden.
Cheap light strong, choose two

sonicboy03
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37

sonicboy03 11 mar 2014 17:59

Dus gewoon nog eens de breedte tussen de twee uiteinden van de trapas zelf meten?

Gebruikersavatar
VNEuros
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2012 20:59

Gebruikersavatar VNEuros 11 mar 2014 18:11

Een van deze dus:

http://www.rose.nl/artikel/shimano-brac ... aid:515142

Andere maat is trapas lengte. Kan zijn dat er op de oude toch ergens staat, maar ingegraveerd is.


Toch raar met die Concorde's. Ik heb er ook één , maar daar zit weer een 36x24 70mm trapas in.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 11 mar 2014 22:13

Op Concordes valt geen peil te trekken qua herkomst.
Cheap light strong, choose two

sonicboy03
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37

sonicboy03 12 mar 2014 17:43

Ik heb wat op het internet gezocht, maar geraak er niet aan uit:

Welke kant dien ik eerst los te schroeven? Ik denk de driverside (kant van kettingblad) en dan van aan andere kant hele cartridge eruit draaien (deze dan rechtsom uitdraaien). Is dit correct?

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 12 mar 2014 18:43

nee, je begint aan de andere kant ;-)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 12 mar 2014 20:16

Kan allebei.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 13 mar 2014 09:11

Maakt inderdaad niet uit.
Als je erop kijkt, bij BSA aan de kettingbladenkant in wijzerszin LOSdraaien, aan de andere kant tegenwijzerszin LOSdraaien (dus altijd naar voor).
Bij ITA is het aan de beide kanten wijzerszin.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie