Hallo beste forummers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset voor mijn 8-speed fiets. Ik lees veel over een 8-speed wielset (bijvoorbeeld) voor een 9/10/11 speed fiets, maar kan het ook andersom? Misschien is deze vraag voor jullie super logisch, maar ik kan (via google) niet achter het antwoord komen. Vooral niet achter de uitleg erbij. Ik ben nog maar een beginneling maar je moet ergens beginnen graag jullie hulp! Dus: is het op één of andere manier mogelijk om een 9/10/11 speed wielset te gebruiken op een 8-speed fiets? En waarom eventueel niet (gaat het om de cassette breedte oid) ?
Alvast bedankt
9/10 speed wielset voor 8 speed?
In het geval van Shimano geeft dit geen enkel probleem. Je kunt gewoon je 8 speed cassette op een body zetten die voor meer kransjes gemaakt is. 8, 9 en 10 speed body is gelijk, bij een wielset geschikt voor 11 speed zul je een tussenring moeten gebruiken. Deze zal waarschijnlijk gewoon bij de wielset geleverd zal worden.
In het geval van Campa, heb ik geen idee, maar ik vermoed dat het verhaal redelijk hetzelfde zal zijn.
In het geval van Campa, heb ik geen idee, maar ik vermoed dat het verhaal redelijk hetzelfde zal zijn.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Zolang je niet aangeeft of je met Shimano of Campagnolo rijdt, is het lastig een gericht antwoord op je vraag te geven. Wat Campagnolo betreft, is het antwoord dat 8-speed cassettes niet op wielen passen met een 9/10/11-speed body. Maar je kunt bijvoorbeeld wel een 9-speed cassette m.b.v. een conversie-set geschikt maken voor gebruik met 8-speed componenten (shifters). Hierbij vervalt uiteraard één van de 9 tandwielen.
60 x Ventoux
Helemaal top allebei, bedankt voor de reactie! Ik rijd met een shimano 8-speed cassette en in zou er graag fulcrum quattro wielen (bijvoorbeeld) onder zetten met een shimano body (uiteraard, das logisch). er staat echter bij dat de wielset geschikt is voor ''uitsluitend'' 8/9 speed bodies dus dat maakte mij een beetje onzeker maaaaar als ik het goed begrijp dan moet dat gewoon lukken Ik dacht namelijk dat het iets te maken had met dat een 10 speed cassette breder is dan een 8 speed bijvoorbeeld en dat het dan niet past.. Alvast bedankt voor de hulp! Als mijn conclusie/samenvatting niet klopt, dan hoor ik het ''graag''
De verwarring is door Shimano in de wereld geholpen door bij Dura Ace naven een body te leveren met diepere "splines"die niet het nadeel heeft dat de kransjes gaan invreten op de aluminium body.
Dat was dus de 10 speed only body met ook z'n eigen cassettes die niet meer pasten op de "standaardbody".
Daarnaast maakt Shimano ook gewoon 10 speed cassettes voor de standaardbody. (die dus 8 t/m 10 speed is.
De 8 t/m 10 speed standaardbody heeft dus een ontwerpfout: hij voldoet in alu niet goed.
Campagnolo heeft bij de introductie van de 9/10/11 speedbody het ontwerp ook gewijzigd (diepere "splines") maar niet daarnaast nog een afwijkende body geproduceerd, zodat alles daar verder op kan zonder verwarring.
De verschillen in breedte van de diverse cassettes vangt men op met vulringen, dat is geen probleem... (behalve dat de Shimano 10 speed bodys al zo smal waren dat 11 speed er niet meer op kon))
Dat was dus de 10 speed only body met ook z'n eigen cassettes die niet meer pasten op de "standaardbody".
Daarnaast maakt Shimano ook gewoon 10 speed cassettes voor de standaardbody. (die dus 8 t/m 10 speed is.
De 8 t/m 10 speed standaardbody heeft dus een ontwerpfout: hij voldoet in alu niet goed.
Campagnolo heeft bij de introductie van de 9/10/11 speedbody het ontwerp ook gewijzigd (diepere "splines") maar niet daarnaast nog een afwijkende body geproduceerd, zodat alles daar verder op kan zonder verwarring.
De verschillen in breedte van de diverse cassettes vangt men op met vulringen, dat is geen probleem... (behalve dat de Shimano 10 speed bodys al zo smal waren dat 11 speed er niet meer op kon))
Cheap light strong, choose two