Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 13 mar 2014 19:51

zoekfiets schreef:De Scuirt raak ik nooit meer aan. Is oplosbaar in water en daarom per definitie niet geschikt naar mijn idee als smeermiddel en roestbeschermer.
Wat zijn je ervaringen dan met Squirt? Hoe lang heb je het gebruikt, in welke omstandigheden?

Leest als aannames jouwerzijds.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 13 mar 2014 20:06

Ik ben ook wel een beetje klaar met squirt lube. Ik maak deze ketting of potje nog af (wat eerst komt) en ga dan weer op zoek naar iets anders, waarschijnlijk weer naar pro link pro gold, wat z'n werk goed deed (op het zwart worden van m'n ketting na)
Na iedere rit (of voor, zo je wilt) moet ik m'n ketting weer opnieuw smeren met squirt, omdat hij anders erg droog wordt met alle gevolgen van dien. Dat kan toch niet alleen door het weer van deze winter te maken hebben? zo slecht was het weer namelijk niet...
accepteren kun je leren!

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 14 mar 2014 19:18

Zo vaak hoef je toch niet met Squirt te smeren? Ritje van 150km op de racefiets houdt het spul het gewoon goed vol. Ook met wat natte omstandigheden geen probleem. Wel daags tevoren aanbrengen en zorgen dat het spul op de dag van de rit netjes droog is.
Op de mtb heeft mijn ketting heel wat nattigheid gezien afgelopen winter, maar ook daar een veel minder sterk krakende en piepende ketting dan bij collega mtb-ers met een teflon spray.
Ik ben er erg tevreden over.
Oke, toegegeven, nadeel zijn de zwarte waxklontertjes die er wel eens afvallen, of af en toe tussen de cassette komen te zitten, maar meestal is dat omdat je te veel gebruikt.

De aandrijflijn op mijn racefiets gaat al 10.000km mee en is verre van versleten. Oke, ik doe waarschijnlijk erg onorthodox voor de racefiets door met 3 kettingen te rijden (zoals ik op mijn mtb ook al jaren doe). Elke 1000km plaats ik een andere ketting (op de mtb elke 200km) en ik wissel zo de 3 kettingen steeds af.
Mijn verwachting is dat ik op deze manier zeker de 15000km ga halen uit de aandrijflijn, maar waarschijnlijk nog meer.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 14 mar 2014 22:35

+3 R1Phrankey :-)

HELEMAAL niks mee die squirt lube. Gewoon op de juiste hierboven beschreven manier gebruiken !!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
rnijenhu
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 feb 2014 10:04

Gebruikersavatar rnijenhu 15 mar 2014 07:25

+1

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 mar 2014 08:28

Je moet wel intelligent genoeg zijn voor squirtlube. Ik ben het niet. Bij mij loopt de ketting droog en/of het wordt een enorme smeerboel.

i-mac

i-mac 15 mar 2014 09:16

Hier ook een tevreden gebruiker. Bij een nieuwe ketting eventjes geduld hebben, maar eenmaal alle stappen achter de rug zijn, ben je gerust voor een heel eind.

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 15 mar 2014 16:28

nijkie schreef:
zoekfiets schreef:Eerlijk gezegd hou ik dat niet bij, wissel wel eens het batterijtje van de computer, of fiets zonder computer. De fiets is uit 2009 en ik heb nog nooit iets aan de aandrijflijn hoeven te vervangen. Er zal tenminste wel 7500 km mee gefietst zijn. Het ziet er allemaal nog bijna als nieuw uit. Nou ben ik ook wel een seizoensfietser en in de winter staat de racer schoon en droog in de berging. Regelmatig maak ik de casette en kettingbladen ook even schoon door met een strakgetrokken doek tussen alle casette bladen door te gaan (wiel tussen je knieen zetten en tegen de richting van het freewheel in door halen tot ze weer mooi glimmen). Is het echt vies dan met een beetje Kroon ontvetter, laat ik even intrekken en dan met de doek er tussendoor. Het is dus altijd redelijk schoon en slijt daarom nauwelijks. Ook rijdt ik niet veel met een schuine ketting, en dat is ook wel bevordelijk.

Bij de MTB is het een ander verhaal, daar heb ik met veel zand te maken en in de winter met zout op de weg, dat gaat wat harder.
Duidelijk verhaal wat betreft onderhoud en duurzaamheid betreffende de aandrijflijn.
Ook hoe je de cassette goed schoon kan houden.
Wat een gedoe met dat gefrunnik tussen je tandwielen. Ik trek de hele cassette er zo nu en dan gewoon af, haal hem uit elkaar en gooi het in de ontvetter.
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

cipollini 2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 feb 2014 18:24

cipollini 2 17 mar 2014 09:57

Ik gebruik op mijn ene fietsketting 'gewoon smeermiddel' op de andere 'squirt lube'.
Bij de ene vloek ik over het zwart aanlopen van ketting en cassette, bij de andere betreffende het dof uitslaan van de ketting en het 'lospeuteren' van de stukjes gum.
Wat nu het meest ideale is ?
Gevoelsmatig loopt gewoon smeermiddel losser, squirt lube stiller.

Gebruikersavatar
emiel_de_vlas
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 sep 2011 21:38

Gebruikersavatar emiel_de_vlas 17 mar 2014 12:44

Als je het een beetje bijhoudt (na 2 ritten even met een doekje er bij langs, 2 minuten werk) en niet te ver laat komen dan fiets je altijd met een prachtige, glimmende ketting en cassette als je Squirt gebruikt.

Gebruikersavatar
flexodder
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 apr 2010 23:11
Locatie: Spijkenisse

Gebruikersavatar flexodder 17 mar 2014 13:04

Ik heb Squirt Lube deze winter ook een tijdje geprobeerd op een fiets die voor woon en werk verkeer wordt gebruikt. Het is niet echt goed bevallen als ik eerlijk ben.
Het was uiteraard wel een extreem nat seizoen de afgelopen maanden maar Squirt Lube voor Wet Conditions (zoals het flesje aangeeft) loopt dermate hard uit de ketting weg dat ik na iedere rit (25 km) opnieuw de zaak kon gaan aanbrengen. Ook na droge ritten hield ik het amper een dag vol voordat ik me ging ergeren aan geknars. Weer teruggestapt op mijn ouderwetse olie en daar blijf ik toch een stuk blijer mee. Tuurlijk: ketting wordt vies maar de zaak blijft gesmeerd bij hetzelfde gebruik én ik hoef niet keer op keer opnieuw aan te brengen.

Ik heb de voorschriften opgevolgd wat aanbrengen betreft. Eerste maal alles nogmaals herhalen en goed laten drogen maar helaas. Op dit moment twijfel ik er niet eens over om voor komende zomer onder droge omstandigheden alsnog een keer de kans te wagen.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

Gebruikersavatar
rnijenhu
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 feb 2014 10:04

Gebruikersavatar rnijenhu 23 mar 2014 22:36

Grappig, heb pas ook mijn 'woon-werk' in de squirt gezet. Je moet het wel bijhouden (om de 2a3 maand ofzo, bij veel regen wat korter). Heb wel als vuistregel dat je hem swinters minimaal 1a2x pw gebruikt, anders wint het zout het.

Het beviel me te goed op mijn mtb, mijn fiets knarst later als mijn teflon gebruikende collega's. Maak wel ketting regelmatig schoon (1a2x pm) maar das met dit spul zo gebeurd (5min).

Wil niet zeggen dat het goed spul is maar voor mijn style van fietsen/onderhoud werkt het super

Plaats reactie