Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Overstappen van een instapper naar..?

schefbar
Forum-lid

schefbar 16 mar 2014 20:24

Beste allen,

Momenteel rijd ik een aantal jaar op een sensa umbria tiagra. Veel plezier van beleefd, vele kilometers gemaakt etcetc. Ik heb de smaak echt te pakken en.. wil nu iets mooiers/beters..

Even een korte inleiding:
2jr geleden heb ik een 2e hands sensa gekocht voor, in dacht, 400 euro. Toendertijd vond ik dat 'een boel geld', maar nu weet ik wel beter.
Graag zou ik de doorstart maken naar een fiets waar ik 'blij' van wordt. Aangezien ik nooit op een andere fiets heb gefietst, vind ik het moeilijk om te bepalen wat ik precies wil.
Wel weet ik wat ik mooi vind.. :)

Laatst kwam ik een de rosa idol tegen en een specialized venge. Geweldige uitstraling, ik krijg een smile van oor tot oor. Ik was weg van die Venge, echt een beauty!

Maar, wat is verstandig..? Eerst 'beginnen' met een semi-instapper? Volledig carbon met een 105 groep? Daar 5 jaar mee vooruit en dan misschien een venge..? :roll:

Qua budget heb ik nog geen limits.. Tenminste, aangezien ik niet kan bepalen wat zinvol/nuttig is, wil ik eerst info verzamelen voordat ik mijn scope ga afgrenzen.

Alvast dank voor jullie reactie.. :)

Aaj..verkeerde topic.. excuses..

kees0251
Forum-lid

kees0251 16 mar 2014 21:03

Als er geen specifiek gebruiksdoel is, dan is het 100% je eigen smaak die het moet doen.
Een 5x zo dure fiets ziet er meer bling uit, maar je rijdt er niet harder mee.
Verstandig is een fiets van 1000€ (nieuw) maar als je je beter/fijner/lekkerder voelt op eentje van 3000€ , tja, dan moet je dat gewoon doen.
Niemand hier kan uitmaken waar jij blij van wordt, snap je?
Dingen waar ik blij van wordt, daar lacht een ander zich krom om.
Cheap light strong, choose two

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 mar 2014 06:42

Wanneer je kwa budget geen limits hebt, koop je gewoon wat je mooi vindt, waar je hart sneller van gaat kloppen.
Het kopen van een fiets is meer gebaseerd op emotie dan op ratie.
Kijk echter wel naar de geometrie en of die fiets dus past, niks is zo frustrerend dat achteraf blijkt dat je de verkeerde fiets onder je billen hebt.

Schum
Forum-lid

Schum 18 mar 2014 23:16

in volgorde:

-1:Geometrie
-2:Geometrie
-3:Geometrie
-4:....
-5:.....
-6:...
-7: looks
...

Hebben ze mij hier geleerd :D :D :D

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 19 mar 2014 15:16

Je bent gelukkig baas over je eigen beurs toch?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 19 mar 2014 17:47

Een fiets moet in de eerste plaats goed passen. Dat zoiets belangrijk is heb ik door schade en schande ervaren. Stel je echter niet te veel voor van de upgrade van je groep. Ik ging van Sh. 2200 naar Sh. 105. Een behoorlijke stap omhoog. Maar wie schetst mijn verbazing... ik moet verdorie gewoon even hard trappen. Wel hoop ik met de huidige groep kwalitatief wat te zijn opgeschoten en ach.. het schakelen gaat ook wel een stuk soepeler.
Maar je tiagra-groep, daar is niets mis mee hoor. Zeker als je gewoon lekker als recreant aan het trappen gaat.

Maar ja, die mooie nieuwe fietsmodelletjes hè? :mrgreen:

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 19 mar 2014 19:21

Ik denk dat je tot pak m beet 1500 tot 2000 euros echt waar voor je geld krijgt. Daarboven gaan de euros harder omhoog dan de kwaliteit.

Maar als je je geen budget hoeft te stellen moet je gewoon kopen wat je heel vet vind, als je dat nu net doet dan ga je dat vanzelf over een jaar wel doen ;)

schefbar
Forum-lid

schefbar 21 mar 2014 21:47

Dank voor de uitgebreide reacties :-)
Geometrie, goeie!
Enige is dan wel.. ik heb momenteel maar 1 vergelijking die ik kan maken.. mijn sensa.
Hoe bepaal ik dat de geometrie van die sensa goed is/was, of dat een ander model mij misschien veel beter past.. Kan je dat echt met een ritje van 400m even testen..? Dat is toch een gevoel wat je pas hebt na 250km..? Met een dergelijke aanschaf wil je niet over 1 nacht ijs.. maar, wat is dan verstandig..?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2014 21:57

En kun je 250km (of 100) rijden op jouw Sensa zonder rare klachten te krijgen? Dan is dat een vrij goed uitgangspunt voor je nieuwe fiets.

Bij de meeste Specialized concept stores wordt je ook vrij goed opgemeten, ik hoor in ieder geval weinig klachten over Specialized fietsen in de verkeerde maat.

Je kunt natuurlijk ook een gedeelte van het nog nader te bepalen bedrag investeren in een uitgebreide fietsmeting.
Campagnolo Ultra Dork

schefbar
Forum-lid

schefbar 21 mar 2014 22:04

Ik heb al een keer zo'n specialized meting gehad, dit omdat ik in eerste instantie niet goed op mn sensa zat. Kan een winkel dan automatisch obv die meetwaarden bepalen of de geometrie van de fiets bij me past..? Of kan een fiets volledig 'kloppen' volgens de specs, maar qua gevoel niet lekker zijn..? En zo ja, is dat wel iets wat je snel voelt?

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 21 mar 2014 22:09

En bij de specialized concept stores krijg je een fiets mee naar keuze voor een weekend!! Kan je die meteen goed uit testen.

Wil je een comfort fit of een race fit kan je daar ook allemaal bespreken. En opmeten. Wat wil je nog meer ?

Trouwens elke goede FM zal een racefiets naar keuze meegeven om een dag/weekend uit te proberen, mits je serieuze interesse hebt en koopbereid bent natuurlijk.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 21 mar 2014 22:11

Schum schreef:in volgorde:

-1:Geometrie
-2:Geometrie
-3:Geometrie
-4:....
-5:.....
-6:...
-7: looks
...

Hebben ze mij hier geleerd :D :D :D
Voel je niet persoonlijk aangesproken maar ik vind dit flauwekul en lees het te vaak. Naar mijn mening moet je het woord geometrie simpelweg vervangen door 'juiste framemaat'. Normale fietsers breng je hiermee onnodig het hoofd op hol. Kies een fiets uit en laat de juiste maat bepalen. De gevoelsmatige fijnafstelling komt later....
Laatst gewijzigd door Stuntman Mike op 21 mar 2014 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie