Dat noemen ze uitlokken. Niet nodig lijkt me...gaisdergerman schreef:Welke producten heb je nog meer in een hoog vaandel staan Schum? Wellicht kunnen we het dan hier bespreken en al die onzin bespreken in 1 topic.
Stomme vraag over schoonmaken ?
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Ik heb dit onderwerp met véél bedenking gelezen.
Als fietstechnieker van een Belgisch pro-team heb ik héél wat pro's en contra's gelezen.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wij als prof. team gebruiken behoorlijk veel wd40 voor onze fietsen.
Voor onze ketting gebruiken wij een speciaal (voor natte of droge omstandigheden) smeermiddel.
Personen die beweren dat wd40 niet deugd of brol is vertellen grote onzin.
Schum slaat de bal inderdaad mis wat betreft de ketting smeren.
Als ik Schum één raad mag geven: laat je niet zo snel opnaaien.
Er wordt ook héél wat inspanning gedaan om hem op zijn paard te krijgen en dat vind ik ook niet echt kunnen en kan niet de bedoeling zijn van een forum.
@Mackers2.0.: Als je Schum hierom bedenktijd geeft dan moet je dat misschien ook met een aantal anderen van dit onderwerp doen!?
Als fietstechnieker van een Belgisch pro-team heb ik héél wat pro's en contra's gelezen.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wij als prof. team gebruiken behoorlijk veel wd40 voor onze fietsen.
Voor onze ketting gebruiken wij een speciaal (voor natte of droge omstandigheden) smeermiddel.
Personen die beweren dat wd40 niet deugd of brol is vertellen grote onzin.
Schum slaat de bal inderdaad mis wat betreft de ketting smeren.
Als ik Schum één raad mag geven: laat je niet zo snel opnaaien.
Er wordt ook héél wat inspanning gedaan om hem op zijn paard te krijgen en dat vind ik ook niet echt kunnen en kan niet de bedoeling zijn van een forum.
@Mackers2.0.: Als je Schum hierom bedenktijd geeft dan moet je dat misschien ook met een aantal anderen van dit onderwerp doen!?
De waarheid ligt wat mij betreft niet in het midden.
WD40 is een huismiddeltje voor mensen die niet weten wat ze doen of voor luie mekaniekers van profteams.
Voor de meeste partculiere toepassingen aan racefietsen deugT het niet.
Slecht voor de ozonlaag ook.
WD40 is een huismiddeltje voor mensen die niet weten wat ze doen of voor luie mekaniekers van profteams.
Voor de meeste partculiere toepassingen aan racefietsen deugT het niet.
Slecht voor de ozonlaag ook.
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Dat moet een grap zijn.... Toch?mackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Om even met zijn eigen woorden te spreken: bey beymackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ik maak zelf de cassette met een sopje en afwasborstel schoon en gooi er dan een bidon schoon water overheen. Geen problemen. Die plantenspuit is misschien het probleem.kobro schreef:Ik maak eigenlijk direct na het fietsen mijn fiets schoon
Ik haal de ketting eraf leg hem in de diesel in de tussentijd clean ik het frame met water
De wielen ook
De cassette ook die doe ik met een sopje af en spoel dan met water het sop eraf en maak alles droog
Zet het achterwiel erop -ketting erop, dan in de teflon tussen de schakels
Nu zegt mijn FM dat ik mijn achterwiel met name de cassette niet met water af moet doen
Dit omdat hij water (verzeping van het vet) in mijn lager vond van het achterwiel
Het iemand een suggestie hoe ik dit dan moet doen?
Ben eigenlijk een beetje het plezier kwijt met wat betreft het schoon maken van mijn fiets
Alvast bedankt
Groeten,
Maatwielen
Website: https://www.maatwielen.nl
Een aardig idee, maar voorkomen van water in lagers is beter (paard voor de wagen houden).RuudK schreef:Even los van de hele Schum show en terugkomend op het wegspoelen van vet uit lagers met water (/ontvetter);
Is het niet een mogelijkheid om vet van bijv. Molykote te gebruiken ipv huis tuin en keuken lagervet?
(Is bestand tegen water en een scala aan oplosmiddelen; http://www.dowcorning.com/content/iam/i ... eases.aspx )
EDIT:
http://www.dowcorning.com/applications/ ... CSF=3293EN
Characteristics:
Appearance -> Oil Bleeding
Resistance -> Chemical Resistance
Resistance -> Fuel Resistance
Resistance -> Mineral Oil Resistance
Resistance -> Water Resistance
Resistance -> Water Wash-Off
Met water kan troep meekomen en dan helpt speciaal vet ook niet.
Cheap light strong, choose two
Een bidon water is het probleem (als de cassette op het wiel zit).Maatwielen schreef:
Ik maak zelf de cassette met een sopje en afwasborstel schoon en gooi er dan een bidon schoon water overheen. Geen problemen. Die plantenspuit is misschien het probleem.
Groeten,
Maatwielen
Als de cassette eraf is > geen probleem.
Cheap light strong, choose two
Alle idiote, kinderachtige, rare en hopeloze dingen die je je in je fantasie kan voorstellen heeft iemand anders wel eens een keer uitgevoerd. Dus nee, ik ben bang dat het geen grap is.elefantino schreef:Dat moet een grap zijn.... Toch?mackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Maar nu wil ik het on topic toch wel weten; mag je je ketting schoonmaken met een sopje en dan drogen en invetten? Zo doe ik het meestal, ik ben niet bijzonder technisch onderlegd maar bij mijn bescheiden weten doet ie het nog steeds zonder knarsen en piepen. Maar dat kan ook puur geluk hebben of niet beter weten zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.
MTBers doen vaak niet anders TumTumTum maar echt nodig voor een wegfiets is het niet in mijn optiek. Als de ketting echt goor is dan eraf en dan in een iets 'vettige' vloeistof a la tweetakt of diesel laten weken voor 30 minuten of zo.
Zelf gebruik ik daar de bakjes van b.v. de Chinees voor want dan volstaat een relatief dunne laag om alles onder te zetten.
Af en toe wat schommelen en na 30 minuten zit het vuil in je vloeistof. Ketting door een doek halen en verder laten drogen. Weer monteren en per schakel aan de binnenkant de zaak spaarzaam druppelen en goed op de contactpunten.
Goed ronddraaien en nog even met een doek overtollig vet afnemen (gewoon zachjes eromheen houden en draaien met die pedalen).
Maar goed, ik vertel niets nieuws en eenieder heeft zijn eigen stramien en het erover eens zullen we het nooit allemaal worden. Hoeft ook niet.
Zelf gebruik ik daar de bakjes van b.v. de Chinees voor want dan volstaat een relatief dunne laag om alles onder te zetten.
Af en toe wat schommelen en na 30 minuten zit het vuil in je vloeistof. Ketting door een doek halen en verder laten drogen. Weer monteren en per schakel aan de binnenkant de zaak spaarzaam druppelen en goed op de contactpunten.
Goed ronddraaien en nog even met een doek overtollig vet afnemen (gewoon zachjes eromheen houden en draaien met die pedalen).
Maar goed, ik vertel niets nieuws en eenieder heeft zijn eigen stramien en het erover eens zullen we het nooit allemaal worden. Hoeft ook niet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Nou, valt wel mee hoor. Zo'n materiaalfreak ben ik niet; dingen moeten gewoon doen wat ze zouden moeten doen onder de omstandigheden die ik ze opleg. Dus voor mij geen wielen van 1000 euro 'n setje of de duurste Campagnolo groep of idioterie als electronisch schakelen of plastic frames. Ik rij geen competitie (net als denk ik 90% van de forumleden alhier) dus wat zou 't allemaal?sloeren schreef:Er is nauwelijks een grotere materiaalfreak dan Kees, of het moet theodorocampagnolo zijn...
Om te bereiken dat dingen doen wat jij wil dat ze doen zal je die dingen wel de omstandigheden moeten bieden zodat ze dat daadwerkelijk kunnen doen wat jij wil dat ze doen en dat is onderhoud. Zoals 't toepassen van de juiste smeermiddelen en zo ingewikkeld en duur hoeft dat allemaal niet: Kogellagers bij revisie ruim invetten met (al dan niet wit-) kogellagervet, binnenkant van rem en schakelkabels Brunox of WD-40, de aandrijfketting regelmatig met carterolie (als ie gaat piepen ben je eigenlijk te laat!) en 1 x per jaar je Speedplay pedalen doorpompen met een injectiespuit gevuld met 't eerdergenoemde kogellagervet.
Schoonmaken van de cassette mechanisch dus een schrapertje tussen de tandwieltjes achter halen, klaar. Frame en remklauwen beetje afsoppen met een sponsje met lauw water en een weinig afwasmiddel. Af en toe druppie olie op bewegende delen als derailleurs en remhoeven; 't teveel veeg je weg met een niet pluizend lapje.
In plaats van na iedere rit je fiets half uitelkaar te halen voor onzinnige reinigingsrituelen kan je beter je energie steken in 't op orde houden van slijtageonderdelen: Remblokken, banden en je aandrijfketting die je op tijd moet vervangen zodat je je tandwielen niet naar de gallemiese help.