Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stomme vraag over schoonmaken ?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 19 mar 2014 22:17

gaisdergerman schreef:Welke producten heb je nog meer in een hoog vaandel staan Schum? Wellicht kunnen we het dan hier bespreken en al die onzin bespreken in 1 topic.
Dat noemen ze uitlokken. Niet nodig lijkt me...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

montie
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2014 23:12

montie 19 mar 2014 23:30

Ik heb dit onderwerp met véél bedenking gelezen.
Als fietstechnieker van een Belgisch pro-team heb ik héél wat pro's en contra's gelezen.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wij als prof. team gebruiken behoorlijk veel wd40 voor onze fietsen.
Voor onze ketting gebruiken wij een speciaal (voor natte of droge omstandigheden) smeermiddel.
Personen die beweren dat wd40 niet deugd of brol is vertellen grote onzin.
Schum slaat de bal inderdaad mis wat betreft de ketting smeren.
Als ik Schum één raad mag geven: laat je niet zo snel opnaaien.
Er wordt ook héél wat inspanning gedaan om hem op zijn paard te krijgen en dat vind ik ook niet echt kunnen en kan niet de bedoeling zijn van een forum.
@Mackers2.0.: Als je Schum hierom bedenktijd geeft dan moet je dat misschien ook met een aantal anderen van dit onderwerp doen!?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 20 mar 2014 00:59

De waarheid ligt wat mij betreft niet in het midden.
WD40 is een huismiddeltje voor mensen die niet weten wat ze doen of voor luie mekaniekers van profteams.
Voor de meeste partculiere toepassingen aan racefietsen deugT het niet.
Slecht voor de ozonlaag ook.
Cheap light strong, choose two

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 20 mar 2014 06:25

mackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Dat moet een grap zijn....;) Toch?

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 6087
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 20 mar 2014 07:53

mackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Om even met zijn eigen woorden te spreken: bey bey
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

RuudK
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 mar 2014 11:11

RuudK 20 mar 2014 09:54

.
Laatst gewijzigd door RuudK op 01 apr 2014 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 20 mar 2014 12:41

kobro schreef:Ik maak eigenlijk direct na het fietsen mijn fiets schoon
Ik haal de ketting eraf leg hem in de diesel in de tussentijd clean ik het frame met water
De wielen ook
De cassette ook die doe ik met een sopje af en spoel dan met water het sop eraf en maak alles droog
Zet het achterwiel erop -ketting erop, dan in de teflon tussen de schakels
Nu zegt mijn FM dat ik mijn achterwiel met name de cassette niet met water af moet doen
Dit omdat hij water (verzeping van het vet) in mijn lager vond van het achterwiel
Het iemand een suggestie hoe ik dit dan moet doen?
Ben eigenlijk een beetje het plezier kwijt met wat betreft het schoon maken van mijn fiets

Alvast bedankt
Ik maak zelf de cassette met een sopje en afwasborstel schoon en gooi er dan een bidon schoon water overheen. Geen problemen. Die plantenspuit is misschien het probleem.

Groeten,

Maatwielen

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 20 mar 2014 15:26

RuudK schreef:Even los van de hele Schum show en terugkomend op het wegspoelen van vet uit lagers met water (/ontvetter);

Is het niet een mogelijkheid om vet van bijv. Molykote te gebruiken ipv huis tuin en keuken lagervet?
(Is bestand tegen water en een scala aan oplosmiddelen; http://www.dowcorning.com/content/iam/i ... eases.aspx )

EDIT:
http://www.dowcorning.com/applications/ ... CSF=3293EN
Characteristics:
Appearance -> Oil Bleeding
Resistance -> Chemical Resistance
Resistance -> Fuel Resistance
Resistance -> Mineral Oil Resistance
Resistance -> Water Resistance
Resistance -> Water Wash-Off
Een aardig idee, maar voorkomen van water in lagers is beter (paard voor de wagen houden).
Met water kan troep meekomen en dan helpt speciaal vet ook niet.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 20 mar 2014 15:27

Maatwielen schreef:
Ik maak zelf de cassette met een sopje en afwasborstel schoon en gooi er dan een bidon schoon water overheen. Geen problemen. Die plantenspuit is misschien het probleem.

Groeten,

Maatwielen
Een bidon water is het probleem (als de cassette op het wiel zit).
Als de cassette eraf is > geen probleem.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 20 mar 2014 21:00

elefantino schreef:
mackersv2.0 schreef:Beetje dom om van hetzelfde IP adres als Schum te posten, montie.
Dat moet een grap zijn....;) Toch?
Alle idiote, kinderachtige, rare en hopeloze dingen die je je in je fantasie kan voorstellen heeft iemand anders wel eens een keer uitgevoerd. Dus nee, ik ben bang dat het geen grap is.

Maar nu wil ik het on topic toch wel weten; mag je je ketting schoonmaken met een sopje en dan drogen en invetten? Zo doe ik het meestal, ik ben niet bijzonder technisch onderlegd maar bij mijn bescheiden weten doet ie het nog steeds zonder knarsen en piepen. Maar dat kan ook puur geluk hebben of niet beter weten zijn.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 mar 2014 21:11

MTBers doen vaak niet anders TumTumTum maar echt nodig voor een wegfiets is het niet in mijn optiek. Als de ketting echt goor is dan eraf en dan in een iets 'vettige' vloeistof a la tweetakt of diesel laten weken voor 30 minuten of zo.
Zelf gebruik ik daar de bakjes van b.v. de Chinees voor want dan volstaat een relatief dunne laag om alles onder te zetten.
Af en toe wat schommelen en na 30 minuten zit het vuil in je vloeistof. Ketting door een doek halen en verder laten drogen. Weer monteren en per schakel aan de binnenkant de zaak spaarzaam druppelen en goed op de contactpunten.
Goed ronddraaien en nog even met een doek overtollig vet afnemen (gewoon zachjes eromheen houden en draaien met die pedalen).

Maar goed, ik vertel niets nieuws en eenieder heeft zijn eigen stramien en het erover eens zullen we het nooit allemaal worden. Hoeft ook niet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 20 mar 2014 21:12

sloeren schreef:Er is nauwelijks een grotere materiaalfreak dan Kees, of het moet theodorocampagnolo zijn...
Nou, valt wel mee hoor. Zo'n materiaalfreak ben ik niet; dingen moeten gewoon doen wat ze zouden moeten doen onder de omstandigheden die ik ze opleg. Dus voor mij geen wielen van 1000 euro 'n setje of de duurste Campagnolo groep of idioterie als electronisch schakelen of plastic frames. Ik rij geen competitie (net als denk ik 90% van de forumleden alhier) dus wat zou 't allemaal?
Om te bereiken dat dingen doen wat jij wil dat ze doen zal je die dingen wel de omstandigheden moeten bieden zodat ze dat daadwerkelijk kunnen doen wat jij wil dat ze doen en dat is onderhoud. Zoals 't toepassen van de juiste smeermiddelen en zo ingewikkeld en duur hoeft dat allemaal niet: Kogellagers bij revisie ruim invetten met (al dan niet wit-) kogellagervet, binnenkant van rem en schakelkabels Brunox of WD-40, de aandrijfketting regelmatig met carterolie (als ie gaat piepen ben je eigenlijk te laat!) en 1 x per jaar je Speedplay pedalen doorpompen met een injectiespuit gevuld met 't eerdergenoemde kogellagervet.
Schoonmaken van de cassette mechanisch dus een schrapertje tussen de tandwieltjes achter halen, klaar. Frame en remklauwen beetje afsoppen met een sponsje met lauw water en een weinig afwasmiddel. Af en toe druppie olie op bewegende delen als derailleurs en remhoeven; 't teveel veeg je weg met een niet pluizend lapje.
In plaats van na iedere rit je fiets half uitelkaar te halen voor onzinnige reinigingsrituelen kan je beter je energie steken in 't op orde houden van slijtageonderdelen: Remblokken, banden en je aandrijfketting die je op tijd moet vervangen zodat je je tandwielen niet naar de gallemiese help.

Plaats reactie