Argos-Shimano had de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië al met rood omcirkeld en door François Parisien ging de Nederlandse ploeg er vrijdag inderdaad met de bloemen vandoor.

“We wisten dat dit na twee lastige dagen in de bergen een goede rit voor ons zou kunnen zijn”, verklaarde ploegleider Addy Engels.

Argos werkte daardoor de hele dag voor Parisien en met succes, want de dertigjarige Canadees versloeg in een rommelige sprint in de straten van Lleida de Fransen Samuel Dumoulin en Stéphane Poulhies.

“Ik kan nog steeds niet geloven dat ik gewonnen heb, dit is de grootste zege uit mijn carrière”, liet een hele blije Parisien weten. “Het teamwork maakt het alleen maar beter.”

“We hebben ons plan vandaag perfect uitgevoerd. Gisteren hebben we de laatste drie kilometer van de etappe nog uitgebreid geanalyseerd. Daardoor wisten we dat het cruciaal was om in de laatste bocht in de top drie te zitten en dat lukte.”

Parisien: “Iedereen volgde het plan en ik maakte het af. Ik ben heel trots dat ik mijn eerste massasprint ooit win. Alles viel vandaag op zijn plaats.”

© NUsport