Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkende storck fenomalist di2

mnslingerland
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
Locatie: Calgary, AB, Canada

mnslingerland 22 mar 2014 04:04

Wie kan me helpen?

Ik bezit een storck 2012 fenomalist dura ace di2 ( eerste generatie). Zie thread ergens in het storck topic.

Na ongeveer 5000 km begon de fiets te tikken, laat ik het beschrijven en tevens wat ik reeds gedaan heb.
Symptoom: het tikken neem ik waar tijdens steil bergop rijden, er wordt dan relatief veel vermogen op de pedalen gezet. Het tikken gaat in de frequentie van rechterpedaal in de voorste horizontale stand en bij het linkerpedaal in de voorste horizontale stand.
Per omwenteling van de trapas 2 tikken.
Wanneer ik iets langzamer ga fietsen daalt de frequentie van het tikken eveneens.
na op of af schakelen gaan de eerste paar omwentelingen tikvrij waarna het tikken zoals hierboven beschreven weer begint.
Bovenstaande gebeurt tijdens: in het zadel en uit het zadel, gewicht naar voren, gewicht naar achteren, veel druk op het stuur en weinig druk op het stuur, handen breed op het stuur handen small op het stuur.

Reeds gedaan: alle bouten op maximale aanhaalmoment gezet, nieuwe ketting, nieuwe pedalen, nieuwe schoenen, nieuwe plaatjes, nieuwe traplagers. Di2 opnieuw ingesteld dmv manual en door andere di2 rijders.

Na alles meermaals schoongemaakt te hebben en visuele inspectie, tikken met muntjes op fram rondom BB, nog steeds lijkt alles normaal, afgezien van het tikken.

Ik wordt er zot van.

Alle tips welkom

emiel81
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2014 11:15

emiel81 22 mar 2014 09:47

Heb je je zadelpen er al een keer uitgehaald en deze schoongemaakt? Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Monteren met carbonpasta voorkomt dat het tikken terug komt.
De tweede optie is dat je nieuwe lagers in je bracket moet zetten omdat deze versleten kunnen zijn. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je deze al hebt vervangen of niet.
Succes!

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 22 mar 2014 10:23

emiel81 schreef:Heb je je zadelpen er al een keer uitgehaald en deze schoongemaakt? Dit zou een oorzaak kunnen zijn. Monteren met carbonpasta voorkomt dat het tikken terug komt.
De tweede optie is dat je nieuwe lagers in je bracket moet zetten omdat deze versleten kunnen zijn. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je deze al hebt vervangen of niet.
Succes!
TS heeft probleem zowel in als uit het zadel en trapaslagerszijn al vervangen.

@ TS, zitten je bracketcups wel recht in het frame? Als niet dan zijn je lagers binnen de kortste keren weer aan het tikken.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 22 mar 2014 11:13

mnslingerland schreef:Wie kan me helpen?
Het tikken gaat in de frequentie van rechterpedaal in de voorste horizontale stand en bij het linkerpedaal in de voorste horizontale stand.
Per omwenteling van de trapas 2 tikken.
Wanneer ik iets langzamer ga fietsen daalt de frequentie van het tikken eveneens.
na op of af schakelen gaan de eerste paar omwentelingen tikvrij waarna het tikken zoals hierboven beschreven weer begint.
Wat versta je onder langzamer gaan fietsen. Is dat een lager beentempo bij gelijke versnelling of is dat een lichtere versnelling bij gelijkblijvende omwentelingsnelheid?

Hoe zou je de tik omschrijven? Als een heldere tik, een krassend geluid, een ratel, etc?

Kraak de fiets enkel onder belasting of ook wanneer je zelf rustig de pedalen ronddraaid?

Hoop dat je hier antwoord op kunt geven.

mnslingerland
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
Locatie: Calgary, AB, Canada

mnslingerland 22 mar 2014 16:39

Zadelpen heb ik reeds enige malen verwijderd en opnieuw met de storck carbonpasta ingesmeerd
Langzamer fietsen: hiermee bedoel kindertaal een lager beentempo danwel in gelijke versnelling of na op en afschakelen. Zolang het bergop blijft gaan komt de tik in iedere versnelling terug.
Kraken alleen wanneer ik bergop rijd en dan aardig mijn best doe, ik geef dan relatief veel vermogen. Ik weeg 86 kg bij 197cm
Het tikken is een droge tik, geen gesleep of zoiets, ik heb de indruk dat de tik in het hele frame voelbaar is
Traplagers reeds vervangen,. Het frame heeft een alu bus waarde lagers zonder problemen in en uit gedraaid worden. Het gekke is dat het tikken niet voorkwam in de eerste 5000 km.


Tik blijft ......

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 22 mar 2014 17:04

Bij mij is vaak de oorzaak van een tik in de crank een niet goed gestoken achterwiel. Wiel Zit dan net niet recht, of snelspanner te strak of juist te slap. Check dus even je achterwiel,
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 22 mar 2014 19:30

fietser1972 schreef:Bij mij is vaak de oorzaak van een tik in de crank een niet goed gestoken achterwiel. Wiel Zit dan net niet recht, of snelspanner te strak of juist te slap. Check dus even je achterwiel,
Ja en hoe is de staat van de body van dat achterwiel? Al eens nieuw gevet etc? Kan zomaar zijn dat het hierin zit.

Plaats reactie