Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Vragenlijst Thesisonderzoek

degroote
Forum-lid

degroote 25 apr 2011 23:07

Beste luitjes,

Ik weet dat hetgeen ik hier vraag niet op enthousiast applaus wordt onthaald, maar je kan er mij in ieder geval een ongelooflijk stevig duwtje in de rug mee geven. Ik moet een 200 respondenten verzamelen op onderstaande vragenlijst rond materialisme voor mijn thesis, en dat op goed een week tijd. Elke respondent is dus van goudwaarde voor mij! Alvast een gigantisch grote dank u bij voorbaat aan allen die een 10 minuten van hun kostbare tijd willen opofferen voor mijn onderzoekje!!

Update: De aantallen zijn nog niet gehaald, dus elke respondent die zich 10 minuten tijd kan veroorloven bewijst mij een enorm grote dienst!!

Thesisonderzoek rond materialisme: Vragenlijst
"Het is een kwestie van perceptie: Als jij afdaalt terwijl ik klim, vlieg ik die berg op!"

Focus Cayo 3.0 2011

bever
Forum-lid

bever 26 apr 2011 00:01

wil graag helpen, maar de tweede vraag over inkomen struikel ik al over.

Inkomen, is dat bruto of netto ;)

bas123
Forum-lid

bas123 26 apr 2011 00:24

Cool ik ben een keer de eerste! Veel succes

degroote
Forum-lid

degroote 28 apr 2011 18:53

Thx guys! De tweede vraag is bij deze aangepast, zou nu duidelijk moeten zijn :) Nieuwe respondenten zijn nog altijd meer dan welkom, still not quite there yet.
"Het is een kwestie van perceptie: Als jij afdaalt terwijl ik klim, vlieg ik die berg op!"

Focus Cayo 3.0 2011

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 28 apr 2011 21:29

Zit toch in het verband met mijn voet (gebroken), voorlopig de eerste maanden niet fietsen :(
dus meer tijd om o.a. jou te helpen :)

Dus zojuist het onderzoek ingevuld.
Heb ik het wel goed gedaan?
Na de laatste vraag sprong er ineens een adobe-blad met alle gegevens in beeld.
Ik neem aan dat dit eventueel voor je eigen afdruk was, als je dat zou willen.
Dit heb ik gewoon weggeklikt, is dat goed?
Misschien slim om in het topic- beginbericht te vermelden hoe je afsluit.
Bikers are not alone

goosman
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar goosman 28 apr 2011 22:23

Sorry, maar ik haak af bij de vraag over computerprijzen en wachttijden. Ik begrijp de relevantie niet van 15 dagen versus 2 weken of 5 weken versus 1 maand.......

Toch succes met je thesis
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 29 apr 2011 02:02

Ook ingevuld. Ik vind mezelf overigens nier erg materialistisch ingesteld, behalve als het over fietsen gaat. Dat levert wel een ietwat vertekend beeld op. Er wordt in de vragenlijst slechts naar TV's en computers gevraagd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 apr 2011 10:46

Als docent onderzoek vul ik deze enquête natuurlijk in, maar mijn kritische analyse krijg je er wel gratis bij :D

Ik zie wel wat je probeert te meten en daar zitten volgens mij een paar leuke hypothesen tussen (vooral de hypothese over Apple-producten :D ). Ik vind wel dat de taken de respondent behoorlijk zwaar belasten, dus ik vermoed dat je veel non-respons of halve entry's zult krijgen.

Verder vraag ik me af hoe valide bepaalde vragen zijn met het oog op het geven van sociaal wenselijke antwoorden. Bijna niemand zal bijv. toegeven dat hij/zou status ontleent aan een bepaalde aankoop, maar in de praktijk is het wel zo. Ik zie dat je dit op hebt proberen te lossen voor veel controlevragen en veel indicatoren, ben benieuwd hoe de cronbach's alfa van deze items uitpakt. Misschien leuk voor in je discussie?

De variant op de Likert-scale (zonder middencategorie) vind ik opvallend. Waarom heb je hiervoor gekozen? In de vraagstelling zit soms een gevaarlijke dubbele ontkenning, hier moet je mee oppassen want veel respondenten lezen dan de vraag verkeerd.

Nog een paar spelfouten die ik opmerkte:

"merk dat aan alle functionele vereisten beantwoord" moet natuurlijk met dt...

iets verderop: "U bevind zich in" > dt

jpp
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jpp 29 apr 2011 14:13

Ook ingevuld.

Succes!

... más allá ...

degroote
Forum-lid

degroote 29 apr 2011 14:56

@havana: dank voor de kritische bemerkingen. Ik maak inderdaad vaak gebruik van controlevragen en ietwat complexere vraagstellingen, dit om de respondent min of meer te 'helpen' de concentratie erbij te houden en niet zomaar at random te gaan klikken. Het is effectief geen heel erg vlotte enquete qua intensiteit, maar daar staat dan weer tegenover dat ze qua lengte heel goed meevalt. De meeste respondenten klaren de klus onder de 10 minuten.

Wat betreft de meetschalen zonder centrum, hier wordt motivering gemeten. Bij dit type vragen geldt zowiezo een gepolariseerd antwoord, als je de vragen erbij neemt zou een antwoord 'neutraal' ook gewoon niet erg zinnig zijn. De twee middelste meetpunten worden na afloop gezamenlijk beschouwd als de 'neutraal' optie.

@robbebopper: het is bedoeld om de algemene materialistische ingesteldheid te vatten, dus heb ik ook producten gekozen die zeer universeel zijn, waar iedereen nood aan heeft en die dus minder 'niche-materialisten' - zoals er hier waarschijnlijk een behoorlijk aantal fietsfanaten zijn - zouden opleveren.

@de anderen: eeuwige dank! :D

Focus Cayo 3.0 2011

Plaats reactie