Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

UD carbon ongelakt laten?

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 24 mar 2014 09:31

Ik heb gisteren mijn wielen geschuurd en opnieuw gepolijst om verkleuringen a.g.v. oude stickers te verwijderen. Het betreft Reynolds Assault, model 2010 dus in UD (unidirectional) carbon uitvoering. Tijdens het opschuren kwam er eerst een bruin laagje af, mogelijk lak.

Twee vragen:

- Weet iemand of de Assaults fabrieksaf gelakt of ongelakt zijn?
- Indien oorspronkelijk gelakt: kan het kwaad om de laklaag nu achterwege te laten?

Ik heb ze al spiegelglad en glanzend kunnen krijgen (tamelijk lang proces *kuch*), dus voor het uiterlijk is lakken overbodig. Het zou hoogstens voor de bescherming van het carbon zijn.
t.a.f.k.a.e.h.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 24 mar 2014 10:26

De epoxy in het carbon is UV gevoelig. Het is dus beter om een lichte laklaag aan te brengen. Kan gewoon een blanke lak zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kees0251
Forum-lid

kees0251 24 mar 2014 10:26

Ik zou carbonlaminaat niet ongelakt laten.
Cheap light strong, choose two

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mar 2014 10:35

De bovenste epoxy laag heeft meestal al een UV filter. De vraag is tot hoe ver je moest schuren? Als je door schuurt tot er zwarte zooi vanaf komt dan zit je op de vezels. Zolang het enkel wit is ben je nog gewoon in de bovenste laag epoxy aan 't schuren en dan zou ik 't lekker laten zoals 't nu is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 24 mar 2014 11:06

amclassic-fan schreef:De bovenste epoxy laag heeft meestal al een UV filter. De vraag is tot hoe ver je moest schuren? Als je door schuurt tot er zwarte zooi vanaf komt dan zit je op de vezels. Zolang het enkel wit is ben je nog gewoon in de bovenste laag epoxy aan 't schuren en dan zou ik 't lekker laten zoals 't nu is.
De stof die er in eerste instantie af kwam was dus bruinig, daarna werd de stof wit/grijzig. Ik vermoed niet dat ik tot in de carbonvezels ben gekomen, maar voor de zekerheid kan het geen kwaad om te lakken.

Enige minpuntje is dat ik de velgen tot slot heb opgepoetst met autowax. Dat moet er vast weer af om de lak te laten hechten? Is dat een kwestie van opnieuw opschuren, of krijg je het er gewoon met wasbenzine af?
t.a.f.k.a.e.h.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 24 mar 2014 11:44

Je bent wel kampioen achteraf vragen stellen.

Goed afspoelen met water en goede sop bijvoorbeeld dubro. Om de wax te verwijderen. Daarna met lichtere sop, vervolgens water. Laatste stappen voor spuiten is afnemen met ammonia. Klein beetje gebruiken! Icm lauw water. Zo spuit ik meestal.

Je wielen waxen was iig niet slim. Je kan de wielen spuiten met 2K lak met een hoge mate van uv bestendigheid. Is voor particulieren te koop.
Previous name Jansen01

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 24 mar 2014 11:46

Als je wielen te glad zijn pakt de blanke lak misschien niet. Let daar ook op. Had het eens met wielen van een motor
Previous name Jansen01

Dirkteur
Forum-lid

Gebruikersavatar Dirkteur 24 mar 2014 12:00

Weet dat carbon enorm poreus is. Als je niet gaat vernissen, kan je ellende verwachten. Ze vernissen net om die poreusheid te dichten.
Je kan altijd kiezen, glanzend of matte vernis, en dit hoeft niet dik te zijn op een reeds behandeld frame.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 mar 2014 12:48

Heb je ook foto's?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mar 2014 15:06

Dirkteur schreef:Weet dat carbon enorm poreus is. Als je niet gaat vernissen, kan je ellende verwachten. Ze vernissen net om die poreusheid te dichten.
Je kan altijd kiezen, glanzend of matte vernis, en dit hoeft niet dik te zijn op een reeds behandeld frame.
Carbon poreus? Weet je hoe dat spul gemaakt wordt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 24 mar 2014 15:52

@iedereen: bedankt voor het meedenken!

@jansen2.0: ik weet dat ik dit soort vragen in het vervolg beter vooraf stel ;) Dat ik in het proces mogelijk door de laklaag heb geschuurd bedacht ik echter pas achteraf. Het is natuurlijk ook niet zo dat ik eens lekker een schuurpapiertje P80 in handen heb genomen en los ben gegaan op mijn wielen. Ik wist niet hoe diep de verkleuring zat en ben begonnen met zeer fijn (poetsdoek met Bendolit), naar minder fijn (poetsdoek met Commandant 4), naar nog minder fijn (waterschuurpapier P2000), en ben uiteindelijk tot P180 gegaan totdat de verkleuring eindelijk verdween. Vervolgens weer glad schuren en polijsten in omgekeerde volgorde.

Dank voor je nuttige tips voor het ontvetten en prepareren. De velg-/remranden heb ik (uiteraard) niet geschuurd; kan ik die wel gewoon meelakken? Wordt anders een helse klus met afplakken ;)

@nijkie: ik heb gisteren een fotootje geschoten met mijn mobiel. Betwijfel alleen of die gedetailleerd genoeg is (klik voor een vergroting):

Afbeelding

Eventueel kan ik met mijn fototoestel nog wel wat detailfoto's schieten (op macrostand).
t.a.f.k.a.e.h.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 24 mar 2014 16:53

P180?? Dat is te grof. Ik hoop dan wel iig waterproof? Remranden niet spuiten.
Previous name Jansen01

Plaats reactie