Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

andere banden op de giant defy 1

Peerke3
Forum-lid

Peerke3 23 mar 2014 15:17

Goedemiddag,

Komende zomer ga ik een tocht maken door Nederland en België met een groep jongens (ongeveer 900 km). De bedoeling is om met de mountainbike te route af te leggen. Het is niet de bedoeling om single-tracks te fietsen gelet op de afstanden. Wel mooie bospaden, ook onverharde, maar wel goed begaanbare.

Naast een mountainbike heb ik zelf heb een race-fiets, giant defy 1 van 2012. Is het mogelijk om op deze fiets andere bredere banden of desnoods wielen op te leggen die ook meer voor het veld geschikt zijn. Zodat ik ook probleemloos de onverharde stukken kan afleggen. Als dat kan, wil ik liever de racefiets meenemen.

kees0251
Forum-lid

kees0251 23 mar 2014 17:44

Meet de beschikbare ruimte in de vorken en je weet het.
Cheap light strong, choose two

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 23 mar 2014 17:58

Waar je ook mee zit is de ruimte van de remmen. De meeste veldrijdfietsen hebben naast meer ruimte achter de staande buis en de voorvork, ook cantileverremmen waardoor er boven de band meer ruimte is. Dus bij een wegfiets zal dit ook een beperking in de bandenmaat opleveren.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 23 mar 2014 18:02

Zo breed als tussen je frame/vork/remmen past.

Op zich kun je met een racefiets best een bospaadje pakken, de kans op een lekke band wordt dan wel wat groter.

Maar als de rest van het gezelschap op de mtb gaat, waarom wil je dan per se op de racefiets?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Peerke3
Forum-lid

Peerke3 24 mar 2014 14:13

scepticus schreef:Zo breed als tussen je frame/vork/remmen past.

Maar als de rest van het gezelschap op de mtb gaat, waarom wil je dan per se op de racefiets?
Mijn mtb is nog een oudje, de racefiets is 1,5 jaar oud.
Mtb fietst overigens wel prima hoor, is opgeknapt en alles.
Maar als ik de racefiets mee kan nemen met bredere meer profielbezittende banden, doe ik dat liever.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 24 mar 2014 14:19

Neem aan dat je ook gaat kamperen onderweg? Fiets vastbinden aan een boom of met 20 andere fietsen in een schuurtje mikken? Fiets op een aanhanger onderop de stapel?
Allemaal dingen die ik net wat relaxter zou vinden met een oude mtb dan met een nieuwe racer.

En nogmaals: als de rest ook per mtb gaat heb je de snelheid van een racer niet per se nodig. Ieder z'n ding, maar als de rest op de mtb gaat zou ik dat ook gewoon doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Peerke3
Forum-lid

Peerke3 24 mar 2014 21:13

scepticus schreef:Neem aan dat je ook gaat kamperen onderweg? Fiets vastbinden aan een boom of met 20 andere fietsen in een schuurtje mikken? Fiets op een aanhanger onderop de stapel?
Allemaal dingen die ik net wat relaxter zou vinden met een oude mtb dan met een nieuwe racer.

En nogmaals: als de rest ook per mtb gaat heb je de snelheid van een racer niet per se nodig. Ieder z'n ding, maar als de rest op de mtb gaat zou ik dat ook gewoon doen.
Je hebt hierin ook gelijk.
Dan maar de mtb, maar wel met wat minder dikke banden.
Heb nu nog brede erop zitten.
Moet ik ook nog uitzoeken, heb je tips ;)

Plaats reactie